Hur hög ränta klarar ni på era boenden?

Är kanske inte alltid räntor som tvingar folk från sina bostäder utan arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall o.s.v. Gör om samma kalkyl där ni båda är arbetslösa 12 månader samtidigt. :wink:

3 gillningar

Då har vi en bostadskrasch, garanterat!

1 gillning

Också en orsak till de långa bindningstiderna på lånen…vi är inte räntekänsliga nu och klarar arbetslöshet en längre tid. Jag var arbetslös 5 månader under pandemin och iofs är det ju en kort tid och ränteläget ett helt annat, inkomstförsäkring och allt annat nyttigt satte in så för mig var det mest en tid med mycket tid för familj och lite söka jobb för att uppehålla 80% inkomst.

1 gillning

Ett större problem för oss är att jag förmodligen hade varit arbetslös vid 16% ränta även om vi teoretiskt hade klarat räntan om jobbet var kvar. Jobbar som konsult och gissar på att vi har en rejäl lågkonjunktur och alla konsulter är yxade vid de nivåerna (och även lägre).

3 gillningar

Ja till saken hör att vi köpte vårt hus för 14 år sedan, i en mindre ort så priset låg på strax över 1 miljon. Vi har förvisso lånat mer än så då vi renoverar mycket men amorterat ner det till 890 000 kr.

Alla har inte köpt hus senare 5 åren, och alla bor inte i storstäder. Därför finns det många som likt oss har lite mindre lån.

2 gillningar

Låter sunt, i Storstädernas spekulerades det med ränteavdrag som bonus :nerd_face:

Har man inte så mycket i lån så klarar man sig bättre så klart.
Tveksamt att många hamnar på dessa siffror som har 3-4 miljoner i lån.
Hoppas någon stoppar bankerna innan dess då deras vinster redan är för stora.
Det ser vi nu att våra straffräntor de kör med går direkt till bankernas vinst. De slussas inte vidare som folk tror

7 % då det är det banken räknat på, men blir inte mycket över…

Som alltid drabbar det vanligt folk och några få drar inte stora summor…

2 gillningar

400.000 i ränta, det är sannolikt två personer på det så runt 300.000 efter avdrag.
Det är 25.000 i månaden.
Svider givetvis men det går även med ganska genomsnittsliga inkomster om man vill. En lön till ränta och en lön att leva på.
Har man 5 miljoner i lån har man förmodligen åtminstone en inkomst som är betydligt högre än genomsnittet.

1 gillning

Inte superhögt belånad men hushållet klarar nog runt 125% på 1.5 miljoner lån.

Gäller bara att downsiza i tid. Väntar man för länge med sjunkande marknadsvärden OCH har för hög belåning kan det bli jobbigt köpa det nya om man har skulder kvar på det gamla efter försäljningen.

4 gillningar

Så är det, men ligger på 48% belåning med dagens marknadsvärde (som är lite drygt en mille ner sen toppnoteringen), så är inte särskilt orolig för att behöva sälja med förlust personligen.

Klara och klara…vi är två i husshållet med hyfsad bra lön, så smärtgräns är hög. Vilket betyder att om vi inte kunde spara alls, det skulle varit min egen mental ekonomisk gräns. Då är det inte kul längre.

Det saknas ett svarsalternativ.

Vi är inte skuldfria, men besparingarna överstiger lånet på huset med god marginal. Räntan kan bli hur hög som helst, om den överstiger förväntad avkastning på besparingarna så betalar vi av lånet.

1 gillning

Det skulle jag kalla en “betydande ekonomisk konsekvens”, att omfördela kapital på det sättet.

2 gillningar

Eller betala av lånet istället för att köpa en ny bil.
Vem vill sälja med förlust?

1 gillning

Därför ska man äga bankaktier. Jag gillar när banker har höga vinster!

3 gillningar

Den enklaste lösningen :blush: If you can’t beat them, join them (eller i detta fall own them”)

3 gillningar

Bundet till 2029 för att klara det mesta av konstigheter som kan uppstå, vi har många andra utgifter som kan lämnas därhän ett år eller två om det svider. Båda två klarar av att bo kvar i huset ensamma vid en oförutsedd skilsmässa.

30% innan jag måste sluta spara helt och hållet.