Binda bolån nu?

Inflation upp och flaggor för högre ränta. Hur ska man tänka kring bolån nu. Verkar inte gå ner så mycket mer.

2 gillningar

Jag har alltid haft rörlig ränta både på skogen och bolånet, men förra veckan band jag allt.
Tycker det känns riktigt svajigt med världsekonomin för tillfället och jag gjorde bedömningen att risken med rörligt vägde mer än uppsidan framöver.

Men jag har fel ungefär lika ofta som jag har rätt så ta mitt beslut med en nypa salt :wink:

5 gillningar

Om din/er ekonomi och nattsömn mår bra av det, då ska ni binda.

8 gillningar

Vi band i januari på ett år. Otroligt skönt att slippa oroa sig ett tag framöver efter tuffa år med endast rörligt och väldigt dyra räntor som vi inte riktigt hade höjd för. Vi tar det här året i akt att bygga upp vår buffert och privatekonomi för att bättre kunna hantera eventuella höga räntor i framtiden. Kommer förmodligen gå över till rörligt igen efter bindningstiden löpt ut.

2 gillningar

Statistikt ska man aldrig binda. MEN väldigt svårt att alltid följa statistik. Jag har till exempel bundit mitt bolån i 1 år pga. Olika omständigheter.

Jag band upp mig i November 2024 och fick 2,85%.

1 gillning

Jag har också börjat fundera på att binda halva vårat lån, som är obundet. Ringde precis swedbank och vi skulle få räntor på 1år 3,24% 2-5år på 3,19%. Rörligt ligger på 2,94% Vet inte om det är bra eller dåligt? Banken trodde inte det skulle bli lägre räntor inom en snar framtid, snarare tvärt om😉

En tanke vi har är att binda i 2 år och sedan börja jämföra banker när alla lån är utgångna😃

1 gillning

Som sagt störd nattsömn kan vara ett motiv, annars inte.

2 gillningar

Jag har erbjudande om 2.95% på 1 år på två bottenlån, funderar på att ta det.

Nån sänkning mer har det väl sagts men kanske blir osäkert med inflationsnyheten nyligen. Vi har haft ett lån bundet på 4.69% senaste 2 åren så ska bli skönt att veta att man ligger klart lägre i 1 år framåt.

1 gillning

Band hela lånet på nya huset på 5år till 2,79% häromdagen

1 gillning

Vilka bra räntor ni fått. Jag flyttade till SBAB i höstas, då jag var trött på att förhandla om rabatt som inte ens gav en bättre ränta än SBAB gav utan förhandling.

Har dock kanske inte tillräckligt stort lån för bättre ränta, “enbart” 850 000 kr. Belåningsgrad på ca 20 % tack vare uppgång sedan köp.

Har egentligen inga problem att klara högre ränta och är medveten om att bankerna tar höjd. Har alltid haft rörligt förutom när det började ticka uppåt för några år sedan, då jag band tre år med en riktigt bra och låg ränta. En otrolig tur, då det direkt efteråt gick uppåt mycket.

Tänkte jag kanske kunde lyckas en gång till.

Fast riktigt sant att det alltid är bättre med rörligt verkar det ju inte vara…

Exempel

2 gillningar

Vilken bank och vilken belåningsgrad?

Annika Winsth ifrån Nordea tror på 3 räntehöjningar i år vilket låter helt sjukt. Riksbanken kan fan inte leka JoJo med folks privatekonomi om de gör så här.

1 gillning

Man kan nog allt vara redo för räntehöjningar iår men tre låter, iaf just nu, vara överdrivet

Fast den stärkta valutan bör få påverkan på inflationen kan man tycka?

Nedåt eller uppåt?

Plus lägre elpriser nu under våren samt låga drivmedelspriser. Å andra sidan har vi potentiella tullar och massa pengatryckande pga krig. Men skulle Riksbanken få för sig att höja nu efter två månader med högre inflation är de ju inkompetenta. Två månader är ingen trend, men tre fyra fem st däremot…

Neråt troligtvis

När kronan stärks ökar dessutom våra elpriser markant så exporten av el sjunker tillråga på det.

1 gillning

Eller så binder man räntan om man inte har råd med volatilitet. Riksbanken har viktigare nyckeltal att gå efter än om någon klantat sig och inte skaffat försäkring.