När sjunker bolåneräntan?

Vi hade precis frågan i en annan tråd:
Är Riksbankens prognos för styrräntan (som påverkar boräntan) värd att titta på för de som funderar på om de ska sälja eller härda ut?

Enligt Riksbanken kommer styrräntan ligga på runt 4% fram till minst 2026.

Riksbankens prognoser har vart dåliga historiskt men finns det någon bättre prognos att använda om man funderar på hur räntekostnaden kommer utvecklas?

1 gillning

Så tänker jag med. Mycket och många som ropar vargen kommer en gång till…

1 gillning

Det låter som en rimlig ränta sett till historien. Man vill ju inte sänka innan i glationen är i kontroll och stabil över tid. Annars så kommer man ju signalera köpfest för folk och en tro på räntor mellan 1-2%.

Så RB kommer nog vilja hålla räntan hög för att påminna folk om vad normalnivån ligger.

1 gillning

Spelar ingen roll vad RB vill, när den ekonomiska krisen kommer så blir man tvungna att sänka räntorna igen. Min personliga åsikt är att vi är på tok för högt belånade, både som individer men även företag. Det kommer krävas en rejäl krasch för att rensa upp och under den tiden så kommer RB väldigt snabbt gå ner med styrräntan och påbörja ekonomisk stimulans igen.

Jag är inte säker på att det krävs en rejäl krasch, men först vid nästa mer betydande ekonomiska nedgång kommer riksbanken att sänka räntan. Ett problem de stod inför 2021 och 2020 var att de i och med minusräntan inte hade någon möjlighet att sänka styrräntan ytterligare vid lågkonjunktur. På så sätt tror jag RB faktiskt till vis del är glada över att inflationen slog till som den gjorde, då det äntligen gav dem möjligheten att höja räntorna och “ladda vapnen” inför nästa recession. Det kan också vara förklaringen till de motstridiga budskapen “Höjda räntor tar tid för att ge effekt” och “Inflationssiffrorna nästa vecka/månad kommer att vara avgörande för räntebanan”.

Jag tror helt enkelt de försöker höja så mycket det bara går utan att krascha ekonomin.

3 gillningar

Det ständiga budskapet är att räntorna snart sänks igen:

”Huvudscenariot både på SEB och marknaden är att de räntehöjningar vi ser den närmaste tiden från centralbankerna blir de sista för denna runda. Och någon gång en bit in i 2024 pekar det mot att styrräntorna kan börja sänkas igen.

– Sedan går det ganska fort nedåt, säger Sundström.”

Vem kan ens garantera att den sjunker märkbart från dagens nivå inom ens en överskådlig tidsram på säg 3-10 år? (Med tanke på TS rubrikfrågeställning i den här tråden)

Min teori (bara baserat på känsla) är att om man skulle titta historiskt så kan det ofta gå uppemot 10år eller längre mellan återkommande extrema toppar/dalar.

Så har vi nyss haft en slags extrem 5-10års period och just påbörjat resan (hastigt) åt ett annat håll så kan ta ett tag innan vi kan räkna med att vara åter på en lägre nivå än dagens (ändå historiskt ganska låga nivå )

2 gillningar

Precis! Ändå är budskapet att den här ”räntechocken” snart är över och att räntorna snart sänks i snabbt tempo.

1 gillning

Om vi utgår från fastighetskrisen och inflationen på 70-80-90-talet, så har vi redan svaret: bolåneräntorna behövde ligga över 5% i 15 år och över 10% i 10 år för att få bukt med inflationen. Samma år som när inflationen hade blivit bekämpad, så kraschade Sveriges statsfinanser, kraschade svenska kronans växelkurs gentemot utlandet, tömdes svenska statens pensionsfonder och kommersiella fastigheter i Stockholms innerstad föll 40% på ett år. Statlig finansiering av grundskolan ställdes in, många av lärarna gick ut i storstrejk.

2 gillningar

Banker tjänar pengar på att folk köper dyra hus så att de behöver låna pengar från banken och betala ränta.

Om folk börjar tro att det kommer vara såhär dyrt under en längre tid, så kommer folk inte vilja betala lika mycket för hus. Om det händer, så sjunker bostadspriserna, och två andra saker händer:

• De bostäder som säljs får mindre bostadslån de annars skulle ha haft - mindre marknad för bankerna att marknadsföra sig på.
  • De bostäder som inte säljs går också ner i värde, dvs säkerheterna på bolånen kan inte längre garantera säkerheten för bankernas utlåning.

Privatbanker har alltså ett perverst incitament att förutspå att saken de säljer kommer vara en jättebra produkt för kunderna - om inte idag, så åtminstone om några månader.

Jag tror det är slumpmässigt var räntan tar vägen. Det är därför riksbanker och andra experter är så dåliga på att förutspå den. Så var beredd på både och!

Slump är väl ändå att ta i? Det är ju RB som sätter den utifrån bedömningar av det ekonomiska läget. Det skulle jag knappast kalla slump. Lotto är slump. :slight_smile:

1 gillning

Slutsatsen är att det var idiotiskt låta räntan ligga kvar på den nivån under den perioden.

1 gillning

Ganska spretigt bland svaren.
Själv tror jag mycket på att det som bekämpar inflationen bäst, är inflationen själv.

Risken är hyperinflation likt den i Tyskland efter första världskriget, eller mer nyligen i Zimbabwe.

Finns inte en risk att räntehöjningarna delvis kommer ökar på inflationen.
Något måste krascha innan konsumtionen avtar.
Arbetar med rekryteringar åt företagare som säger, vi måste öka priserna för våra lån kostar så mycket, annars måste vi varsla.

2 gillningar

Nej, eftersom lönerna inte hänger med. Jag följer KPI varje månad. I december kommer inflationen minska kraftigt.

1 gillning

Jag tror konsumtionen avtar till hösten, känns som att det är lite ”sista natten med gänget” den här sommaren.
När räntorna går ut för folk, var det 57% av lånemassan, så blir det annat ljud i skällan.

Det som oroar mig är att det är relativt många högavlönade i riskzonen, med rejäla lån. Alltså kan vi få en effekt där massan får betala för de som levt livets glada dagar på lånade pengar.

3 gillningar

Vi följer upp det här citatet i december tycker jag och hoppas du har rätt.

1 gillning

Jag har säkert fel. Men känns inte som så många kollar på källdatan. Gör gärna era egna bedömningar.

4 gillningar