När sjunker bolåneräntan?

Pengarna blir mindre värda vilket gynnar de med mkt lån, god reallöneutveckling och hög disp inkomst.
Verkar som vissa inte berörs av högre kostnader, dom har ändå kompenserats med högre inkomster, så tjänstesektorn fortsätter konsumera. Hellre varsla än att sänka lönen typ…medelklassen får betala priset.

1 gillning

Ja precis, att ta bort taket för grundavdraget var ju ytterligare ett steg. Det kommer ändå kännas när lån på 8m ska tecknas om och man samtidigt har amorteringskrav på en högt belånad villa köpt för 10m.
Men helt rätt, inflationen äter upp lånen. 3% lön på 100’ är mer än 3% på 35’

Ja precis, hela industrin ska ju få 8-10% mer i lön totalt på två år så alla lån blir ju 8-10% mindre värda, sjukt fördelaktigt för de med mycket lån.

1 gillning

Om man klarar att amortera ja…

Tex under 70-80-talet fick mindre reallöneökningar i en höginflationsmiljö, så minskade skulderna fort när man bara på några år kunde dubbla amorteringarna (jo man amorterade på den tiden).

Men nu pratar man om 3-4% löneökningar vid ca 9% inflation…Bolåneräntor runt 4 % många år framåt.

Men inflationen kommer avta när vi blir fattigare, tillväxt stimuleras mer.

Så någon gång vänder det.

Håller med dig förutom att du sa 4% bolåneräntor många år framåt, det vet ju ingen. Kan vara 2% i slutet på nästa år, beror ju helt på hur inflationen utvecklas.

Nej ingen vet exakt.
RB prognos 2022 var 2,8% styrränta för sommaren 2023, nu är den 3,75.

1 gillning

Tror det är lika bra att ställa in sig på högre räntor ett bra tag framöver. Likväl som att man får ställa in sig på högre elkostnader även denna vintern. Det är tyvärr ingen som vet vad som händer framöver.
Såg även att bränslepriserna har börjat öka också.
Man får vara glad att man inte är skuldsatt i dagens läge.

2 gillningar

Vi andra får inbilla oss att negativ realränta är en gratisamortering :nerd_face:

2 gillningar

Riksbankens prognos har varit fel i extremt många år. Lita inte på den.

2 gillningar

Det var det jag antydde…

De räntor som varit, har inte varit hållbara. Det tror jag alla inser. I framtiden måste vi lära oss leva med räntor som är mer normala.

De som tror att riksbanken kommer att sänka sina räntor i framtiden, tror jag har helt fel. De räntor vi har i dagsläget är inte alls höga. Vänj er vid en högre räntenivå.

Att riksbanken har negativa räntor eller nollräntor kommer inte återkomma de närmaste åren.

3 gillningar

…eller årtiondena.

…eller någonsin (vilket nog är det jag mest lutar åt).

Det experimentet föll inte väl ut! Lika galet som Bengt Dennis knasränta när det begav sig.

3 gillningar

Håller med dig till 100%. Vi som har varit med förr tycker dagens räntor inte är höga, dom är mer åt det normala hållet.
Det är dom som kommit in på bokmarknaden den senaste tiden och levt med låga räntor en längre tid som tycker att boräntorna är höga.
Det var bara en tidsfråga innan räntorna skulle gå upp och nu är vi där. Så det är bara att gilla läget.

2 gillningar

Tror vi ska vara inställda på räntor mellan 4-6 % de närmaste tio åren.

5 gillningar

Jag tror på nollränta inom tre år.

3 gillningar

Allt är möjligt. Riksbanken sätter ju räntan enligt eget tycke och smak, ibland sätter de den negativ och ibland till 500%.

Pengamängden har ökat tvåsiffrigt under nollräntexperimentet, och slutligen ledde det till tvåsiffrig prisinflation. Kanske väljer Riksbanken att upprepa experimentet, men vi bör inte förvänta oss något annat resultat.

1 gillning

“Ibland”. 500 procents ränta hände en (!)gång för 30 år sedan och lär inte återkomma de närmaste 100 åren.

Perioden med minusräntor har hänt en period i Sverige någonsin, och lär inte komma tillbaka på generationer.

Vi får nog se fram emot ett normalläge de kommande åren. 4 procent ± 1 procent. Ibland kanske lite lägre, ibland något mer.

5 gillningar

Tror risken är större med nollränta än 4 procent styrränta, om vi pratar en längre tid.
4 procent kommer döda allt efter ett tag

Hur tänker du nu? Historiskt sett är 4 procent en högst normal ränta, kanske till och med underkant.

Tvärtom, det under perioder med ränta runt 4 procent som Sverige har mått som bäst.

5 gillningar

Varför är just runt 4% normalläge för räntan? Du brukar ha koll så upplys mig gärna :blush:

Jag tror också att nollräntan kommer tillbaka inom något år. Jag tänker såhär.

1. Räntan styrs av inflationen.
  2. Infusionen styrs av effektiviseringar och nominella löneökningar, som delvis också styrs av effektiviseringar.

Jag skulle säga att den höga räntan beror på ungefär följande.

• Världen stängde ner produktionen och handeln vid pandemin.
  • Världen påbörjade deglobalisering.
  • Europa fick ett storkrig samt ett kallt krig mellan Usa och Kina.

Om vi “snart” får igång världsekonomin och automatiseringar så bör priset på varor och tjänster gå ner, vilket lär leda till lägre ränta.

1 gillning