Räntorna på bolån droppa drastiskt?

Mina vänner förvirrar mig med sina olika budskap.

Ni som har stenkoll, kommer räntorna på bolånen minska med flera procent inom de kommande 5 åren?

Det verkar finnas tvärsäkra på bägge ja- och nejsidorna :face_with_monocle::face_with_monocle:

2 gillningar

Ingen vet är väl den enkla slutsatsen. Prognoserna säger väl att vi kommer ligga runt 4-5 de närmsta åren, men prognoser är prognoser. De har inte stämt något vidare perfekt nu när räntan gått upp och de behöver inte stämma framåt heller.

Man ska vara försiktigt med att anse sig vara tvärsäker på dessa saker.

Hur många som är tvärsäkra på hur räntan ska röra sig vågar investera allt de äger? Man borde ju våga det om man är tvärsäker tänker jag.

8 gillningar

Well, ska man vara ärlig här har förstås ingen koll. Den som säger sig kunna spå in i framtiden är inte att lita på. Men vad många/marknaden tror på för svenska förhållanden är ner någon eller möjligen några procent inom något/några års sikt.

1 gillning

Tja, det är det ingen som vet. Men en ren gissning så borde räntorna gå ner, beroende på hur hård kraschlandning det blir gällande konjunktur……
Men räntor likt det vi haft dom senaste ca10åren är nog inte troligt skulle jag tro.
Men ”normala” 3-5% vore väl rimligt att tro.

Den som säger att den stenkoll på ränteutvecklingen i framtiden ljuger.

9 gillningar

Ingen vet me säkerhet, men närmsta åren så de ligga på liknande nivå som nu… Om 5 år kanske ner en procent eller liknande från dagen räntläge… Under 2 % kommer troligen inte bli under våran livstid…

1 gillning

Ingen har stenkoll, men tvingas jag gissa är mitt svar: Nej.

1 gillning

Vad bygger du detta på/hur gammal är du? Till exempel SEB tror ju på en ränta på 2,75% redan innan 2025 är slut.

1 gillning

Drastiskt - nej
Något lägre - ja

Historiskt har bolåneräntan legat runt 5%. Med mer effektiva marknader idag kan man argumentera för en något lägre ränta tack vare lägre upplåningskostnader.

Jag skulle gissa att framtida medelvärde bör vara ca 3-4%.

Du kan se historik här

5 gillningar

Gör en googel sök på räntan genom åren så ser du va räntan legat på… Då ser man ett snitt…
De säger SEB för att folk ska lägga sina lån hos dom…

2 gillningar

Absolut, historiskt har det sett ut så. Säger dock föga om framtiden.

Som jag skrev förut så vet ingen va som kommer i framtiden… Men jag är rädd att de kan bli så att de inte blir några super låga räntor igen…

Motsvarar inte långräntan vad marknaden tror att korträntan kommer ligga på i framtiden?

1 gillning

Det enda vi har stenkoll på här är att ingen har stenkoll :slight_smile: särskilt inte om framtiden.

13 gillningar

Om vi pratar bankernas långa räntor visar väl de snarare nivån banken aldrig någonsin under några omständigheter tror snitträntan över bindningstiden kommer överstiga.

2 gillningar

Drastisk skillnad? Nej antagligen ingen drastisk skillnad om just jag ska gissa, antagligen något lägre.

Eftersom det alltid är osäkert och de KAN vara högre så har jag ändå personligen planerat/förberett för att kunna hantera OM de blir högre än idag. I mitt fall så tänker jag mig uppemot 7% som ett “worst case”.

1 gillning

Sluta lyssa på dina vänner, prata om något trevligare istället! :wink:

Fanns människor som trodde att vi skulle se scener liknande Den Stora Depressionen om räntan någonsin nådde 5%. Nu är vi där och tittar jag mig omkring verkar det mesta tuffa på som vanligt på det stora hela, absolut att bostadspriser sjunkit något men än har vi ingen massarbetslöshet och inga stora mängder panikförsäljningar.

Experterna tror på långsam sänkning någon gång andra halvåret nästa år och att vi inte kommer i närheten av 1-1.5% nivån igen inom överskådlig framtid.

6 gillningar

Experter har ca 20% rätt om räntan ska upp, ner eller samma. Så det är bättre att bara gissa slumpmässigt :grin:

Kan de inte skilja på procentenheter och procent ska du inte lyssna på dem. 5 % minskning på 5 % är 4,75 %, så flera procent är väl inte alls omöjligt.

1 gillning

Hehe… Ja det minns man ju mycket väl från strax innan allt drog igång :smiley:Vad ska hända med Sverige om räntan når, rent hypotetiskt, typ 4%? :scream:

Det ansågs knappt seriöst att ta det som ett hypotetiskt exempel. Men nu är vi här och… Ja en lågkonjunktur kanske vi får. Men inte främst pga räntan i sig!

För att svara på ämnet så tittar jag främst på marknadsräntor för att orientera mig inför framtiden.

Nja. Så enkelt är det inte eftersom det finns en durationsrisk i långräntor för utlånaren. Allt som oftast. Det borde i normala fall göra långräntorna högre än den faktiskt förväntade snitträntan för korträntor.

Dessutom kan den rörliga boräntan hypotetiskt röra sig mellan 1% och 6% under kommande decennie och ändå landa på tex 4% i snitt :slight_smile:

Det är som med börsen… 7-8% per år men knappast varje år.