När tror man att räntan kan stiga?

Om ni hade fått samma ränta på att binda i 1, 2 eller 3 år, vilket hade ni valt (om den rörliga räntan inte är ett alternativ då den ligger 0,11 procentenheter högre)?

Hur tror man att ränteläget kommer att se ut närmsta åren? Om jag binder 1 år, är det troligt att räntan kan hinna stiga tills nästa gång den ska omförhandlas? De påstår att jag inte får omvärdera min bostad för att påverka belåningsgraden förrän om 1 år (då det måste gå 5 år sedan inköp), så det får mig att luta åt att binda 1 år. Kanske kan man även få en sänkt ränta med lägre belåningsgrad?

Men med tanke på att banken först ville ge mig en något högre ränta på 3 år, men sänkte även den då jag försökte förhandla (1 och 2 år kunde de inte sänka mer sa de), så känns det som att de gissar på en uppgång runt år 3? Eller?

Hej Jessica,

Svårt detta med styrräntan, egentligen är det väl ingen som kan veta säkert när/om räntan går upp igen. Visst, riksbanken har ju en prognos på när den eventuellt ska börja höjas, du hittar den här.

Så kan det absolut vara, ger banken en lägre ränta på längre bindningstid så anser dom en nedgång i styrräntan och vice versa.

Ibland kan man få det och ibland inte, om du har ”för låg” belåningsgrad så blir du inte heller jätteintressant för banken(då eventuellt beloppet blir ganska lågt) och dom kanske inte anser att det finns så stora värden att ha dig kvar. Banken vill egentligen att du ska ha hög belåning men att du fortfarande ska vara ekonomisk stabil så att du inte är en risk för dom. Mycket räntor till noll risk😅

Enligt SVT så är Riksbankens prognos att räntan kommer lämnas oförändrad till år 2024:
Nollräntan ligger kvar till 2024 | SVT Nyheter dock är det daterat februari 2021.

Jag såg en artikel på Avanza att marknaden förväntar sig en något högre räntekurva på runt 0.25-0.5% styrränta till 2023 (den är på 0% just nu).

Men det är som att sia om börsen kommer gå upp eller ner, det kan lika gärna hända något oväntat som får riksbankerna att ändra sina planer igen.

Ja, man ska ta Riksbankens prognoser med en STOR nypa salt. Som man säger på Internet:
Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.

9 gillningar

SBAB ger ut en intressant rapport som de kallar Boräntenytt. Du får ta den med en nypa salt. Finansiella prognoser är ofta väldigt osäkra.

https://www.sbab.se/1/analys__rapporter/borantenytt.html

Ja, försök inte gissa vad räntan blir i framtiden, för det går inte. Tänk istället på andra faktorer. T.ex. om du är säker på att du ska bo kvar i 3 år? Eller som du redan gjort att du kan omvärdera om 1 år. Eller om du vill veta din räntekostnad några år in i framtiden.

1 gillning

Det extra sjuka med igelkotten är att det är Riksbanken som försöker gissa vad de själva kommer att besluta. Och ändå har de så fruktansvärt fel, gång på gång… :unamused:

1 gillning

Vet inte om det är så sjukt egentligen. De kan ju inte besluta vad som helst, handlingsutrymmet är nog oftast ganska smalt. De följer ju egentligen bara konjunkturen och försöker parera.

Det sjuka i sammanhanget är tron på prognoser som att såhär kommer det bli när sannolikheten att just denna prognos slår in kanske är <1%. Samtidigt måste man ju han någon riktning inför framtiden, då blir det såhär.

2 gillningar

Som Kalle är inne på här så handlar det mer om att prognosen även påverkar samhällets ekonomi och inte bara själva reporäntan.

Hade Riksbanken istället haft en prognos på att räntan ska sänkas 5 år framöver så hade vi nog sett en helt annan typ av ekonomi i landet😅

Tror ni inte att riksbanken gissar fel med flit? Deras prognos blir ju lite av en psykologisk broms och gas. Säger dom att räntan går upp snart så kommer bankerna och investerare förbereda sig för det.

Det kan ju påverka räkneräntan bankerna använder för bolånelöften tex för att se till att folk inte belånar sig till sin spets.

Som ett sätt att vagt manipulera marknaden utan att riskera att destabilisera den.

Bara gissar lite här

Det är exakt så det är, eller man “prognostiserar” fram ett framtida scenario och det påverkar exakt som du säger hur privatpersoner, banker och företag tänker.:slight_smile:

Njae, de gissar ju inte fel med flit, eftersom de inte vet vad som är rätt. Men de gissar ju inget helt crazy heller, för det skulle ju kunna få folk att agera helt crazy också… :slight_smile: