När bottnar börsraset?

Rika tillsammans säger så, men det är deras egen slutsats utifrån statistiken som visar att börsen stiger fler år än den sjunker, inte några forskare.
Risken att missa tåget, fear of missing out, är större om man sprider ut köpen för oftast stiger blrsen.

Rikatillsammans rekommendation är bra om man inte ska använda pengarna på 7-10 år.

Rikatillsammans rekommendation är bra om man redan har en buffert, ett spakonto fyllt för att klara 3 års oförudsedda utgifter och bilköp.

Men kortsiktigt, så länge börsen faller är bättre att sprida köpen på flera tillfällen, tvärt emot Rikatillsammans enkla tumregel.

1 gillning

Japp, det ligger en del förhoppningar i mitt svar…

1 gillning

Det är RTs slutsats baserat på forskning. Och precis som du säger, det är för långsiktiga placeringar, att man har buffert, etc som jag även skrev.

Självklart är det bättre att inte investera en klumpsumma om börsen fortsätter att sjunka (och om man sedan dessutom tajmar att gå in innan den stigit över det börsen stod i då), men det är ju just det man inte vet. Själv har jag sedan i början av sommaren ökat på min exponering genom veckovisa insättningar som jag fortsätter med till nästa sommar, men jag inser att det en form av marknadstajmning / riskminimering / psykologi :grinning_face:

Om det vore enkelt att köpa när det bottnar skulle fler gått All In t.ex när börsen coronadök 2020. Men sett i backspegeln, hur många kunde / vågade?

Helt oavsett när börsen vänder efter denna kris är det jobbigare att köpa på nervägen och lika svårt som alltid att veta när det har vänt.

Vågar dock inte gå in med en större klumpsumma idag, utan smetar ut det ökade månadssparandet fram till sommaren 2023.

1 gillning

Ingen aning när det bottnar.
Köper varje vecka. Förra veckan var det en massa fonder. Idag fem olika aktier.

1 gillning

Vi har redan fått svar tidigare här i forumet att det är 2024 vi ska börja investera igen. Skönt att veta det!

2 gillningar

Om du väntar med att investera så kan vi väl iaf vara överens och säkra på att du missar botten och därmed också missar den största uppgången? Oavsett när den inträffar.

Problemet är att ingen vet. Vad ska man göra då? Keep buying.

3 gillningar

Undrar hur du kom fram till det? Det är just det som är det vinnande alternativet i längden.

4 gillningar

Det finns säkert folk som är bra på teknisk analys som kan ge dig ett svar. Det brukar finnas ett så kallat stöd och där är det sannolikast att botten är. Fast det säger iofs inte när det inträffar, kanske går det att dra en linje i tiden också, är inte så bra på TA.

Här är en teori om att botten nu är nådd: You CAN Time The Market (RSI Divergence Indicator) - YouTube

Tidigt Q2 2023 gäller fortfarande, dock efter ett litet tomterally innan…

Vad baserar du det på? Tro eller vetenskap? :grinning:

Det har jag hävdar länge så det borde redan nu vara en sanning för dom flesta… :wink:

Det har inget med TA att göra men min analys av makroläget…

Ok. Jag ska inte be om att du ska redovisa för det här. Q2 2023 är noterat. Om jag ska analysera makro så har vi nått botten. Marknaden har redan förutspått toppen på räntan. Nu är det uppåt som gäller.

Finns ett längre utlägg någonstans kring varför, ska se om jag hittar det…

Shiller PE ligger på strax under 28 för S&P500 just nu. Historiska medlet ligger på ca 20.
Just nu det över en standardavvikelse från medlet.

Vi ligger i ett helt annat ränteklimat nu än förra ATH, så jag förstår inte hur detta är botten och aktiekursen ska uppåt, dvs värderingarna ska uppåt, med tanke på att när konsumptionen minskar som är tanken med räntehöjningarna och företagen får sämre förtjänster och easy money inte finns mer så ska deras värderingar höjas ännu mer?

Upplever inte att blodet flytit på gatorna ännu i denna björnmarknad utan marknaden fortfarande är i förnekelsefas, där man försöker hitta anledningar att dra upp kurserna även när dåliga nyheter presenteras.
“Ja ja, de säger si, med FED kommer nog göra så…”

Av den anledningen tror jag inte vi nått botten.

2 gillningar

Längre fram.

Blodet kommer inte att flyta på gatorna denna gång. Det får vi vänta på till framtiden.

Min gissning är att centralbankernas räntehöjningar kommer trigga lågkonjunktur och som en följd lägre vinster i företagen.
Jag tror därför inte att vi har sett botten ännu.
Men detta är bara en gissning.

1 gillning

Låga odds på den. 9 kr tillbaka på 10 satsade :grinning:

T.o.m. Powell börjar tveka inför öppen ridå

https://www.reuters.com/markets/us/feds-powell-soft-landing-chances-have-narrowed-2022-11-02/