När bottnar börsraset?

Min gissning står på min profil.

( 2022-10-01 ) Slutet av 2023 vänder det. Då är vi -30% jämfört med idag både här och i USA :slight_smile: .

Kurser vid ovan datum: S&P 500 3585,62 / OMX30 1828,98 / OMXPI 706,20

1 gillning

Powell har för stor plats i allas våra liv just nu, dom är helt ovetande om hur dom ska få ner inflationen samtidigt som Biden eldar på sitt midterm election med att lova mer helikopterpengar.

Måtte elstödet slås ut på fakturorna under några månader istället för rakt ut i händerna på folket… Dock har det börjat komma tecken på att vi håller i våra pengar mer, jämfört med ett år tillbaka… Om inte den penning- och finanspolitik går hand i hand så hamnar vi i ett läge som i UK där BoE fick gå ut å rädda regeringen…

@Anonym tror vi ska närmare 3000 för S&P 500 än vad du förutspår… Men det blir efter tomterallyt som sagt…

Vilken är dold…

2 gillningar

2024H2 tidigast.

Ja man blir ju lite rädd när TV4 gör inslag om att eldstödet kanske inte kommer före Jul underförstått till julklappar och firande … som om det är negativt… det är väl bra i så fall, att något finns kvar efter storhelgerna för att betala just elräkningarna! :upside_down_face:

Ang när botten inträffar så sätter jag själv ingen bestämd tid utan bara en nivå som jag tror är bra mycket lägre än idag. Globalt index är väl ner runt 25% just nu och bör i min mening ner så totala nergången är 50% eller mer. Sen tror jag man måste ha koll på olika sektorer - högvärderad tech ska nog ner än mer än redan medan tex råvaror, olja, guld bör klara sig mycket bättre om än volatilt.

Men som jag sagt i andra trådar så har jag hela tiden trott detta skulle blir en ”grinder” som är mentalt jobbigare då den tar tid. Sommarn 23 är fullt möjligt, även Sommaren 24, beroende på hur mycket centralbankerna och politikerna jobbar ihop eller inte.

Den som lever får se. Spännande är det åtminstone :slight_smile:

5 gillningar

Ah! Det har jag nu lyckats ändra om på. Tack för infon!

1 gillning

Har hört att ca 2-3 mån efter att vi är inne i djup lågkonjunktur är det dags att gå all in på aktier. Detta tips är för dom som tror sig kunna tajma marknaden.

1 gillning

Det är så skönt att inte vara 23 år längre… iaf i vissa fall. :sweat_smile: Perspektivet blir längre och svängningarna känns mindre. Jag kan spontant tycka att när diverse media m fl talar om en lång lågkonjunktur, ett förlorat 2023 och liknande, att det mest känns som en passerande vindpust när man förstår att de menar ett år eller så av vikande marknad. Vänder det om 24 månader så känns det också okej egentligen.

Resan dit är ju däremot lite läskigare. Att köpa konstant och så mycket jag kan är min plan längs vägen, men det är klart roligare om vi är 5% från botten än 25%. Börsen blickar framåt och centralbankerna har ju faktiskt bankat på förvånansvärt friskt med räntehöjningarna trots allt. 3-4% i ränta är inte högt i historiska jämförelser, men den procentuella höjningen av boräntan från t ex 1% till 3% ränta borde ju ge en bra effekt trots allt. Det tycker jag är lätt att glömma när man “bara” pratar om procentuella höjningar och punkter.

Att gå från 3000 i månadskostnad till 9000 borde ju kännas i spenderbudgeten hos de flesta. Ännu mer om det är 6000 → 18000 etc. Samtidigt finns det marginaler hos medelsvensson så jag får väl efter alla utläggningar flagga för Q3-Q4 2023 så blir allt tidigare en positiv överrraskning. :smiley:

5 gillningar

Peter Malmqvist skrev för 2 månader sedan i tidningen Aktiespararen att vi bara nått halvvägs ned.
Först sjönk aktierna på grund av dyr överhettad inflation och nu börjar den andra halvan med lågkonjunktur…

Vi har en osäker vinter framför oss med höga räntor och energipriser, fler blir varslade och det är krig.

Aktiemarknaden är ofta 6 månader tidigare än den reala ekonomin, så jag tror det vänder upp Q2 -23.

Jag gör inga prognoser utan försöker bara reagera på det som verkligen händer. Eller med andra ord väntar på att “marknaden” ska reagera först innan jag gör det. Jag vill vara god tvåa på bollen.

Men det låter rimligt att en lågkonjunktur skulle sätta stopp för vidare räntehöjningar. Då är det förmodligen väldigt bra läge att köpa. När detta kommer att ske är omöjligt att svara på men tidpunkten närmar sig för varje månad.

1 gillning

Spot on! :grinning::+1:

I ett fåtal områden är det ibland bättre att vara äldre. Man har sett mer, upplevt mer, bra & dåligt, så man hetsar inte upp sig lika jäkligt. Life goes on typ :grinning:

2 gillningar

Den som rebalanserar gör så, låter marknaden skapa en obalans så personen kan sälja lite av något som stigit i värde eller köpa något som blivit billigare.

Precis - tycker jag får lite distans till det som sker nu iom att vi levde med ränteläget i slutet på 80talet - början på 90talet. Allt är relativt…

1 gillning

Tycker jag hör en hel del om att det skall komma ett rejält ras precis innan det vänder (om man kollar på historik). Men jag får samtidigt inte riktigt ihop det med faktorerna som vi ser idag som påverkar börsen. Att inflationen når toppen och sedan vänder neråt gissar jag kommer ske väldigt långsamt och gradvis. Räntekurvan lär samtidigt följa på samma vis, dvs lägre höjningar som sedan följs av oförändrat och sedan sänkningar. Kriget tror jag också kommer landa i något sorts stillestånd där Ryssland har vissa delar i östra Ukraina men där Ukraina tagit tillbaks det mest i övrigt. Vintern och elen tror jag inte heller blir så illa som det snackats om. Vi är snart i december och det är knappt ens höst i Skåne och jag har utan några problem kunnat dra ner 25-50% på min elförbrukning från förra året. Arbetsmarknaden är fortfarande stark inom många branscher. Rapport-säsongen var okej. Så vad är det som nu kommer trigga ett ras på 15-30% helt plötsligt?

Är det inte mer troligt att runt februari-april så har vi landat i ovanstående och världen står då fortfarande kvar och då har börsen gradvis redan återhämtat sig. Då tror jag snarare på en stark återhämtning när man ev tror att man missat starten på nästa långa uppgång. Till sommaren så har tillväxt och tech återhämtat sig och vi kan se framåt på ett mer positivt sätt.

Jag har säkert helt fel men detta är min förhoppning :slight_smile:

3 gillningar

Bara det inte blir ihållande tjurrusning uppåt istället. Vore bra om det kunde stabilisera sig på en rimlig nivå med någorlunda vettiga värderingar.

Tror det redan bottnat, nu låter det mest som majoriteten vill in lägre än i oktober/september på grund av att dom sålde bort sig i december.Tror dom större spelarna redan har positionerat sig för 2023.

3 gillningar

Tror gör man i kyrkan. Jag tror själv på 10% ner under Q1 '23

2 gillningar

Då stämmer vi av våra teser den 2 mars.

1 gillning

Jag är oxå inne på att botten inte är nådd ännu…

Ja det känns som allt kan hända 2023 och man behöver absolut vara medveten om riskerna man tar.