När bottnar börsraset?

Vem vet. Men känslan är att alla rubriker och alla sentiment behöver vara nattsvarta. Kris, elände, arbetslösheten stiger. Du ska kunna ta på känslan på gatan. Då är botten nådd.

Personligen väntar jag ett tag till med att utnyttja belåningen.

Har vi inte haft en sådan stämning de senaste 1-2 månaderna? Amerikanska börsen är ner -20%, många techbolag har gått ner -40% till -80%, “cost of living crisis”, alla är överens om att lågkonjunkturen är här, man vet bara inte hur djup den blir.

Botten på börsen brukar ju nås när det är som störst osäkerhet, inte när de faktiska konsekvenserna nere på gatan är kända och som störst. Talar inte detta för att börsen försiktigt skulle kunna börja vända uppåt rätt snart? Så fort marknaden har vant sig vid det dystrare nuläget så kan den börja fokusera på vad som kommer efter lågkonjunkturen.

2 gillningar

Jo, delvis, men räntorna måste upp lite till så de olönsamma bolagen börjar varsla. Det måste bli lite mer elände. Jag vill se arbetslösa systemutvecklare som måste ta gig för 700 kr/h för att försörja sig.

Sen skulle jag behöva lite mer panik på bostadsmarknaden. Men det kan ju bli en pyspunka också. Vi kör sidledes på börsen hela 23 och 24, på andra sidan finns en helt ny värld där alla sedan länge glömt bort negativa räntor och krypto. Börsen stiger 5-10 % per år 25 och 26. De som investerare i jordbruk fick bäst avkastning.

Lågkonjunkturen har knappt visat sig ännu, vinsterna i företagen är fortfarande OK, arbetslösheten har inte gått upp speciellt mycket och konkurserna är fortfarande på låg nivå.

Vet inte om du missat detta eller fortfarande ser det som en låg nivå, men antalet konkurser under andra halvan av 2022 var de högsta på 10 år:

Trenden är ökande men jag tror att det kommer att bli värre.

Spika upp dem på en port nå’nstans.

2 gillningar

Det vore på sin plats om systemutvecklarbranschen fick sig en liten knäpp på näsan ja.

Jag håller och med om att bostadsmarknaden inte visat den panikkänslan än. Det behöver inte bli totalkris, men enstaka snyfthistorier i pressen och fler intressanta objekt för billiga slantar på hemnet, som viskar om att det är både svårt att sälja och få som vågar chansa på köp.

Sidledes 23 och 24 låter fullständigt rimligt (men jag hoppas på upp, åtminstone 24), men att det inte skulle tagit fart mer till 25 och 26 låter väldigt försiktigt i mina öron. 5-10% är ju “bara” genomsnittlig normaluppgång vilket då ger en rejäl realnedgång över en femårsperiod. Rimligt? Ja, kanske. Men jag tror på att en energisk och framtidsblickande börs hellre läser in annat i kaffesumpen. Speciellt som sopiga techbolag fått stryk och kryptodöden snart är ett faktum. Pengarna måste ju in nå’nstans. TINA.

Jag tror tråden har närmat sig en prediktiv modell för botten:

1. Snyfthistorier i pressen. Ahmed och Lisa förlorade miljoner när de tvingades sälja bostadsrätten till förlust för de hade inte råd med räntan. Johan är disputerad datalog med 20 års erfarenhet inom AI-utveckling med hittar inte anställning. Övre medelklassfamiljen Bergman har inte råd med medelhavssemester, måste semestra fem veckor i svenska fjällen.

2. Konkurserna högst på inte fem, inte tio utan högst innevarande millenie.

3. Arbetslösheten nära tvåsiffrig. Politikerna snackar inte om annat än arbetslöshetsbekämpning.

4. Hemnet kraschar och köps ut från börsen.

3 gillningar

Kollade lite snabbt ett urval bland mest ägda på avanza nu, 1 år bakåt från idag:

Tesla ner 72%
Apple ner 31%
Alphabet ner 38%
Microsoft ner 28%
Volvo Cars ner 40%
Ericsson ner 33%
Kinnevik ner 53%
SAS ner 62%
H&M ner 35%
Samhällsbyggnadsbolaget ner 71%
Latour ner 45%

Bostadsmarknaden ner ~11% fallande

Boräntor har ökat med 300% och kommer öka mer.

Många som köpte i våras skulle idag sälja till miljonförlust men anledningen till att man inte hör mer om det är för att de inte behövt flytta än. Boräntorna lär ligga kvar runt 4% så marknaden lär inte återhämta sig på många år. Snyfthistorierna kommer folk har bara inte hunnit skilja sig och realiserat förlusterna än.

Om vi säger så här: vad får dig att vara så säker i din tro att botten inte är nådd?

2 gillningar

Så du menar att bolagen du listar inte kan falla mer? Hur vet du det? Jag vet ingenting.

För att arbetslösheten inte ökat nämnvärt ännu, återkom när vi passerat 10% öppen arbetslöshet. Botten nås någonstans innan arbetslösheten börjar minska igen.

1 gillning

Klart att det kan gå ner mer, det kan det alltid:)

Vi har nyligen haft en pandemi, stigande räntor, komponentbrist, logistikkaos, krig i Europa, energikris etc, det är ju inget litet fall redan där vi är idag. Jag är bara nyfiken på vad du grundar din analys på.

Historiskt när S&P500 har fallit runt 25% har det varit på en högre nivå 12 månader efter fallet bara en gång. Och det var 2020.

Storinvesterare har sin aktieexponering fortfarande i undervikt. Det kan väl vara att vi sett bottnen men få tror på nån rask och brant uppgång. Vilken absolut kan hända särskilt om inflationssiffrorna kommer ner fort. Det finns mycket pengar på korta räntor globalt som väntar på att vara investerade.

Sluta fundera. Just keep buying.

1 gillning

Om någon påstår sig kunna förutspå när en marknad bottnar, tro dem inte.

Ja, fallet är substantiellt, men andra fall har varit större. Som andra i tråden skriver: makrosiffror som tex arbetslöshet är inte särskilt dåliga än och det är när den ekonomiska aktiviteten avtar som man kommer se lägre inflation och högre arbetslöshet och framförallt sämre efterfrågan. Men det kommer gå över på några års sikt absolut. Allt kommer bli bra igen.

2 gillningar

12 oktober bottnade det för mig förra året. Sedan dess ligger jag +22%. Hur mycket det kan sjunka, eller stiga, I år kan man bara gissa på.

Jag hoppas att Rysslands förluster blir stora och att det gör så att resten av världen ekonomiskt “glömmer” kriget och ekonomin stabiliserar sig. Alla civiliserade länder ska fortsätta stötta Ukraina så att Ryssland mals ner.

4 gillningar

Frågan är hurt mkt av det vi inte sett ännu som redan är inprisat i den nedgång vi haft?
Mycket av nedgången har ju precis som du skriver inte märkts i verkligheten ännu.

Jag TROR att de flesta räknar med att inflation och räntor planar ut under slutet av 2023 och att det sedan blir ett försiktigt positivt 2024. Isåfall borde börsen börja röra sig uppåt redan under 2023.

Men är det något vi lärt oss de sista åren är att vi inte har en aning om framtiden och allt är möjligt.
Det största orostecknet som man kan se är en eskalerad konflikt i Europa till följd av Ukrainakriget som sprider sig till andra länder.

1 gillning

Ja det är frågan. Kanske har de låga räntorna under nästan ett decennium tillsammans med likaledes oöverträffade kvantitativa lättnaderna efter pandemin skapat ett läge där hög inflation/räntor och låg arbetslöshet kan samexistera tills människors köpkraft har urholkats tillräckligt för att nå det jämviktsläge man vill ha med 2 % inflation, (mao vi kanske skulle behöva se 90-tals räntor för att få ned inflationen till 2 %), jag vet inte.

Det jag hoppas på är att det går tillräckligt dåligt för Ryssland för att det inte ska bli någon eskalerad konflikt utanför Ukraina och Ryssland.

Om Ukraina säger 400 döda och Ryssland bekräftar 89 döda i en attack så ligger väl förmodligen sanningen någonstans 200-300 döda Ryssar och 200 färre ryska soldater är BRA!

Bara en inflik: Intressant med perspektivet på ekonomiska kriser. Min bästa vän är ifrån, och bor i Turkiet -där säger siffrorna att inflationen ligger på 80% (medan många stadsborgare menar att det är en underdrift och att 150% är mer närmare sanningen). Folk lever där också. Bara en liten tanke att utmanas med. :blush:

4 gillningar