Hej. Jag undrar vad man kan räkna in som “torrt krut” inför en eventuell nedgång på börsen. Pengar på sparkonton och kontanter, naturligtvis, men hur ser ni på räntefonder? Är de torrt krut om börsen går ned, även om det innebär att du ändrar balansen i dina portföljer? Superlånet på Avanza, är det lämpligt i ett sådant läge? Finns det något annat som jag har missat?
Och vid en nedgång, skulle ni bränna allt krut på en gång vid t ex minus 35 procent, eller skulle ni bränna ert krut lite mer utdraget?
Belåning skulle jag föredra. Öka belåningen i förutbestämda intervaller och tänk på vad belåningsgraden i praktiken kommer vara vid dessa nivåer. Du behöver även en plan för att ta dig ur belåningen. Att vara helt belåningsfri vid nytt ATH känns vettigt.
Torrt krut är enligt min definition pengar som är utanför marknaden. Med andra ord inte räntefonder som kan haverera även dem i börskrascher. Belåning räknar jag bort helt. Det där handlar om någonting annat (att handla med eller utan hävstång).
Pengar på sparkonto. Men ska man räkna in guld? Visst, det kan fluktuera upp och ner i värde, men det gör ju valutor också. Och i en marknad där inflation är ett problem är väl guld mer torrt än kontanter?
Nja, man ska nog inte räkna in guld. När börsen kraschar faller allt, även guld. Här är ett exempel från den 12 mars förra året då börsen föll med över 10 %.
För mig är det cash och korta räntefonder.
Personligen skulle jag aldrig belåna för att köpa eftersom man aldrig vet var botten är (-30% eller -70%) och skulle aldrig utsätta mig för tvångsförsäljning, igen
Jag lägger in vid -20%, -30%, -40% vänder det tidigare så får man lägga in resten i dalen och under uppgången.
Typiska björnmarknad är -40% och tar 2 år tills uppe på ny ATH så det är ovanligt med så korta krascher som Corona (mig veterligen bara 1987 och Rysslands/Asien frossan 1998). Dvs man har ofta tid på sig.
Sen får man ju också vara beredd på att det går ner till -70% (som IT bubblan 2000 och Finanskrisen 2008-9j så viss torrt krut bör man ha även för ett sådant scenario. Riktigt billigt att köpa då, även om det känns som jordens undergång:)
Men just nu känns det mer som ”up up and away” med all a stimulanser och lätta jämförelsetal
Problemet är att man inte vet botten så jag lägger lika mycket per nivå. Nu ligger jag lite för likvid av olika skäl så kommer det en dropp är jag bara nöjd.
Risken finns att det både stannar på -19% men också för -70%. Jag tänker 6 potter så man kan följa med varje 10% från -20% till -70% i värsta fall. Stannar det på vägen så får man lägga in i dalen (om det blir någon) och på vägen upp.
Nu planerar jag inte för en dropp men är beredd om det kommer. Jag köper varje månad men accelererar det med större potter om det kommer en drop.
Precis, det är omöjligt att veta så jag tycker att linjär är rimligast men man kan såklart göra som man vill
Min filosofi är att ta bort lite kapital från marknaden ju längre en uppgång pågår. Alltså att jag tillåter mig att ta hem vinster på vägen upp. Tex en 90/10 kan få blir en 70/30 efter en lång uppgång. Det gör jag i steg med inte mer än 5% åt gång och överväger det noggrant. Efter ett ras kan den få bli 100/0. På så sätt får jag torrt krut 6 * 5% (70% till 100%) att lägga in vid en krasch.
I normalfallet tänker jag 5% vid cirka -20%, -30%, -40% (vilket är “normal” botten) och sedan får man lägga in resten på uppsidan men jag gör det helst inte oftare än en gång per kvartal så man får inte en omgång kvartalsrapporter till för att se hur världen går och företagens vinster ser ut. Så 3 kvartal efter “normal botten” så är jag fullinvesterad. Det är i statistiska teorin
I en super krasch så blir det att lägga in 5% vid -20% till -70% och sen sluta logga in för att inte lida förmycket om det i värsta fall fortsätter ner mer.
Sen har man som Corona en “wham bam” krasch, där man hinner in med 2 på vägen ner och sedan knappt 2 på vägen upp eftersom det gick så rasande fort. Man det stör mig inte så mycket. Cash is king även om det kan bli lite mycket likviditet.
Såklart finns det fall som inte skulle vara så trevliga. Tex. om det stannar upp vid -40% och man köper in sig på vad man tror är uppsidan, och så kommer nya ras ner till -70. Går inte att gardera sig för allt.
EDIT: Nuuu hittade jag den. En tråd med lite statistik kring börskrascher som kan vara intressant i detta sammanhanget. Just nu tror jag inte det är någon överhängande risk för en större nergång p.g.a. alla stimulanser och lätta jämförelsetal … men något händer ju förr eller senare