Jag la tidigare ut en tråd med lite statistik kring björnmarknader eftersom det allt som oftast kom upp här i forumet, speciellt efter några dagars nergång.
Denna video från PensionCraft ger en suverän överblick på björnmarknader i S&P och ett vetenskapligt angreppssätt för att bedömma sannolikheten för en korrektion, björnmarknad eller en större krasch.
Dessutom på slutet om vilken avkastning man kan förvänta sig nästa årtionde. Relativt avancerad för nybörjare men känns klart värt stunden, även om man fick klura ett tag på vissa grafer
Slutsatsen är att det inte finns någon anledning att hålla sig borta från börsen - trots allehanda varningar där ute - utan snarare att fortsätta investera månadsvis så länge man är i ackumuleringsfasen.
Hoppas fler tycker den är intressant. Några tankar?
Tack. Var mycket intressant. Kan tillägga att Hernhag var inte heller orolig över någon björnmarknad eller krasch i fredagens chat
Jag har själv lite för dåliga kunskaper för att bedöma om börsen som helhet är övervärderad och om vaccinering och fullt fungerande samhälle redan är inräknat i kurserna men jag själv ser jag positivt på framtiden och med ett återöppnat samhälle. Jag fortsätter att investera.
En ytterligare fundering som jag tänker på kopplat till framtidens börsnedgångar är att idag känns det mer vedertaget att relativt snabbt investera igen i samband med en nergång. Man vill ju undvika att man först säljer och sedan missar den kommande uppgången.
Men borde inte det innebära att framtida börsnedgångar troligtvis kommer bli kortare för alla vill komma in på börsen igen så snart som möjligt för att inte missa återhämtningen. Är det verkligen realistiskt med nergångar på 3-5 år om det nu inte blir ett tredje världskrig. Säger återhämtningen från Corona-kraschen något om framtida nergångar? Om så är fallet så känns ju framtiden ljus oavsett och att sitta still i båten och investera i nergång ännu bättre. Personligen så sålde jag ingenting under förra våren. Tyvärr så köpte jag inte heller direkt någonting.
Främst för att du inte vet vad orsaken till nästa nedgång kommer vara. Men nästa gång det kommer ett halvdödligt virus som går att vaccinera relativt fort, samtidigt som räntorna är superlåga i en pågående tech-hype, då har du kanske en bra ide om hur marknaden kan tänkas reagera på det.
Nej, jag skulle inte säga det. Corona var inte så unik som jag och kanske andra upplevt den.
Kolla den andra tråden med statistik: " Slutsats 1 : Corona kraschen är nog inte så unik och så brutalt kort som jag upplevt den. Andra krascher som 1987, 1990 och 1998 var faktiskt i samma paritet och med liknande kort tid mellan topp-till-botten och topp-till-ny-topp."
En konsekvens av det är man nog därför heller inte kan bortse från långa perioder med negativ avkastning, 3-5 år eller som i historien “lost decades” när björnmarknader klustrar.
Sen tror jag man också måste skilja på absolut negativ avkastning (alltså att det är rött på kontot) och inflationsjusterad negativ avkastning (plus på kontot men man tappat köpkraft). Med så mycket pengatryckning kan kanske det andra scenariot vara mer troligt, vilket förvisso säkert känns skönare eftersom det inte är blodrött på kontot
Men tillbaka till huvudslutsatsen om att det sannolikt är bäst att fortsatt investera regelbundet.
Jag gör det. Hur gör ni?