Har nu svårt att tänka på annat än krig och all olycka det för med sig. Blev verkligen förvånad över omfattningen på detta. Jobbigt och deprimerande att följa nyhetsflödet.
När jag lyssnar på omgivningarna så ska man dock fortsätta att investera.
Hur gör ni kloka, fortsätter ni månadsspara?
Jag månadssparar normalt i
svenska (seb och alla bolag)index 30%
Lf global index 50%
Amf småbolag 20%
Är det fortsatt rätt eller ska man bromsa helt eller vikta om?
Jag kör vidare med exakt samma strategi som för en vecka sedan. Jag månadssparar till minne två portföljer, en på Avanza och en på lysa. I nuläget så kör jag samma belopp som tidigare.
Att byta strategi fram och tillbaka brukar inte löna sig.
Jag är visserligen inte riktigt klok men ser inte varför detta skulle förändra din långsiktiga strategi. Jag kör på som vanligt. Förutom att jag tryckte in lite extra pengar när det dippade i torsdags.
Sluta följa deprimerande nyheter. Vill inte låta som att jag inte bryr mig om vad som händer, men inget gott kommer från att ständigt titta på hur många som dör varje dag. Jag rekommenderar att istället titta på Hans Roslings föredrag om hur världen är bättre idag än den nånsin har varit. Inklusive färre krig än nånsin förut.
Yes. Planen jag följer, och som jag rekommenderar du följer, är att ständigt månadsspara oavsett vad som händer i Sverige eller utanför Sverige.
Jag tycker personligen att 50% Sverige är för mycket.
Fortsätter mitt sparande som vanligt. Jättetråkigt att läget är som det är men det är faktiskt billigt på börsen vilket är ett bra argument för att fortsätta köpa.
De som sitter lugnt och investerar lagom och på lång sikt. Medvetna om att det kommer att gå upp och ner, upp och ner - men att det på sikt i långa loppet är upp. Dessa ser rea på börsen när det går ner istället för oro för förlust.
De som funderar mycket om vad som händer just nu (och kanske kollar nyheterna för mycket som Johann var inne på.) Kanske har de för mycket investerat och skulle må bra av att ha större bufffert istället. Dessa blir oroliga för sina pengar när det går neråt.
Så tipset är att bli mer och tänka mer som version 1
Ja tack, det är lätt att fastna i det negativa. Är faktiskt mer brydd över läget än över portföljen. Men lönlöst att scanna nyhetsflödet, leder ingenstans. Tyvärr!
Har sparat länge är långsiktig och är ca 60% investerad.
Tänker att sverige dippat mer sedan årsskiftet och därav bättre att fylla på där……men anar redan vilket svar jag får på den.
Kanske klokast att balansera upp det till 70/30 till förmån för LF Global index. Alltså öka globalt och behålla övrigt.
Jag har börjat köpa mer än vanligt senaste veckorna i samband med nedgången samt sålt av lite av mitt guld för att återställa balansen. Skulle absolut inte rekommendera att sälja något, vi är många som testat det med dåliga resultat. Så länge du inte har tagit helt tokigt mycket risk.
Dom här i forumet som säger att dom inte gör någonting annorlunda utan månadssparar i Lysa som vanlig menar egentligen att dom också gör ombalanseringar de är bara så att dom har outsourcat ombalanseringen till någon annan. På så sätt köper dom också mer än vanlig nu.
Fortsätter precis som vanligt, de 25:te så får indexfonderna sitt, det enda jag har gjort är sålt rysslandfonder från lekhinken och tittar på en ersättare till Avanza emerging market fonden utan någon ryss. allokering
Min strategi:
Fortsätter månadsspara
Ökar mina donationer till välgörenhet som kommer kunna hjälpa till framöver
Kollar bara DN 1g/dag och sällan TV-nyheterna
Det bestämmer du. Själv kör vi på med månadssparande i Lysa Hållbar. Då det är Öhmans fonder som följer Svenska Kyrkans investeringsriktlinjer med stort fokus på ESG skulle jag vara väldigt förvånad om de hade något innehav i problematiska länder.
Lätt att tankarna spinner vidare i olika riktningar när det är oroliga tider.
Jag gör som så att jag håller mig undan nyheterna så mycket jag bara kan.
(Under coronan har jag ju behövt hänga med för att kunna planera livet men tagit del av det för mig nödvändiga och inte mer.)
Vad gäller det nu pågående så gör jag som så att jag styr undan samtal till annat och vid vissa möten med människor informerar jag redan innan vi ses att vi lämnar det ämnet utanför vårt möte.
Hör också andra ha en begäran t ex vid fika på jobbet att man pratar om något annat.
Är man själv kan det vara bra att ha någon att prata med om det såklart så man ska inte bara lägga locket på heller. En sund avvägning vad som funkar för var och en såklart.
Vad gäller mina investeringar så gör jag som så att jag låter kontona vara. Medvetet planerat att inte behöva gå in på mina konton. Följer inte upp- och nedgångar utan stoppar bara in pengar som tidigare planerat.
Vad glad jag blev av att se den här tråden och alla bra svar. Dels att jag fick en bekräftelse på att inte förändra något utan att fortsätta med min långsiktiga strategi som vanligt. Men också att jag borde minska på nyhetsuppdateringarna, jag inser att jag har suttit klistrad kring alla uppdateringar och att jag inte mår så bra av det. God natt!
Det är så roligt att läsa om alla som köper mer och ligger stabilt och köper som vanligt.
Men i verkligheten har personer gått all in i denna bisarra bubbla och förlorat massa pengar men vill inte skriva att dom sålt i ren panik för att lura andra att köpa mer för att kunna få tillbaka sitt kapital.
Krig, swift är nu avstängt för en del ryska banker vilket innebär katastrof för alla, inflation i världen som är på väg att bli ännu högre med röntehöjningar som följd, kraftigt övervärderad börs även om den gått ner 15%, många populära bolag med p/e över 40 samtidigt som det är råvarubrist och ingen produktionsökning på lång tid i sikte.
Rädda det som räddas kan. Kommer bli flitigt med bulltraps kommande halvår…
Jag sparar på som vanligt i Lysa och Plus småbolag. Jag ser väl läget på börsen snarare som att man hinner köpa ikapp lite efter 2010-talets uppgångar som jag kanske inte riktigt hängde med i så mycket som jag hade önskat. Bufferten finns där för att pengarna på börsen inte ska behöva röras annat än i extremt nödfall så inga pengar är förlorade egentligen. Läs minskade vinster.
Månadssparande är en fantastisk sak för den som kan.
Hur menar du med “i verkligheten”? Menar du att de som skriver i tråden skulle ljuga för att lura andra att sitta still i båten? Så skulle det förstås kunna vara men bedömer det inte som sannolikt. Om det var så att alla sålde så skulle ju börsen inte ha återhämtat sig efter en dag.
Här är de flesta medvetna om att även om det är lätt och kanske ibland rätt att sälja “i panik” som är problemet inte att göra en exit utan att göra en ny entry.
Jag kan säga att jag i mycket delar din syn på läget annars och sålde av alla mina innehav innan jul men har börjat köpa mig tillbaka in på marknaden igen och planerar att göra det över tid. En tid som mycket väl kan innebära en längre nedgång. Men fan vet.