Jag fortsätter spara och investera som vanligt. Det kommer stt komma fler kriser och krig och börsras och tyvärr inte mycket man kan göra åt detta.
Är det inte så att börsen inte alltid följer verkligheten? När coronan kom va där en dip. Sen rusar alla börser även om världen satt in restriktioner. Folk blev av med jobb,ekonomin blev hotad etc. Börsen har sitt eget liv.Inget vi kan kontrollera…Av egen erfarenhet av att sätta in och ta ut pengar genom åren,är mitt råd att fortsätta månadsspara och hålla sig till sin investerings strategi.
Det är lite gulligt naivt att ha en tro på att inlägg på detta forum har någon som helst märkbar påverkan på globala börskurser.
Din logik är trasig… om man har sålt i panik, då får man inte tillbaka något kapital om marknaden går upp. Man ligger utanför marknaden. Om något vill man ju skrämma upp alla att sälja, för att trycka ner priserna och köpa i sig billigt.
Så varför sprider du rykten om att folk manipulerar upp priset, om bulltraps och att det är katastrof? Försöker du lura alla att sälja så du kan köpa billigt? Eller sitter du kanske på korta positioner och tjänar pengar på nergång?
Ge dig, kom här sprid osanning ! Usch
Den här kan vara lite intressant i sammanhanget. Såg den just nu när jag loggade in på min bank (obs, den är alltså skriven av dem så det är klart att de har ett visst egenintresse i att folk inte säljer allt i panik… ): Ryssland anföll Ukraina – rörelserna på placeringsmarknaden förväntade
Det är förståeligt att krisen i Ukraina orsakar oro särskilt i Finland, men i ett globalt sammanhang och med tanke på den globala placeringsmarknaden är det fråga om en enskild geopolitisk kris, vars konsekvenser för världsekonomins tillväxt, företagens resultatutveckling och centralbankernas framtida penningpolitik sannolikt blir begränsade. Varje situation är naturligtvis unik, men i historien har marknaden alltid återhämtat sig rätt snabbt från geopolitiska chocker, vare sig det handlat om terroristattacker mot västländerna, Iraks invasion av Kuwait, bombningen av Syrien eller Rysslands anfall mot Georgien 2008.
(Artikeln har väl en aning finskt perspektiv men en del av resonemanget går säkert också att applicera utifrån ett svenskt placeringsperspektiv.)
Att gå från fredstid till krigstid är en stor förändring. Min personliga åsikt är att detta kommer prägla oss minst 10 år framöver så väl värt att fundera på strategier. Keep calm and carry on men det jag gör nu innan jag månadssparar är:
- Krigskassa. Likvida medel behöver jag omjustera. Istället för pengar på banken behöver jag ha mer kontanter (folk köade till bankomaterna innan de flydde i Ukraina som jag förstått det). Jag planerar även på att ha en större andel i dollar och andra valutor än SEK - exakt hur det ska gå till har jag inte bestämt ännu då jag inte litar en sekund på att något som Avanza kommer funka i kris.
- Mat före guld. Jag investerar i min beredskap. Det har redan flaggats för att till exempel matkostnader kommer öka med tvåsiffriga procenttal framöver i och med att kronan faller och inflation fortsätter. Det betyder att det jag kan köpa idag som håller länge kommer troligtvis ha minst 10% i avkastning när jag väl använder det. Inga överdrifter, men saker jag vet jag använder till vardags. Det är även mer användbart för mig än guld i kristider förväntar jag mig. Titta på bilderna från Ukraina. Folk ligger och sover i tunnelbanan med guldsmycken men utan bra jackor, sovsäckar eller ens ordentliga vinterskor och tvingas ge sig ut för att leta mat.
- Låg skuldsättning. Det finns alldeles för många scenarier i krigssituationer där belånade tillgångar skulle kunna påverka mig att ta dåliga beslut. Amortera. Om min bostad (dyr tillgång) bombas eller kontamineras av kärnvapenavfall ska jag redan vara långt borta. Det är ett beslut jag kan behöva fatta snabbt och då är inte skulder något jag ska behöva tänka på för en sekund om jag stannar eller inte.
- Hjälp de du stöder. I mitt fall, titta på hur jag kan hjälpa det Ukrainska folket med ett bidrag eller hjälpa flyktingar.
När jag har förbättrat de områdena varje månad så fortsätter jag som vanligt framöver.
Sålde allt på Avanza den 23/2 sista insättningen fick den 25/2 nu väntar jag tills börsen är på botten och ska investera 70% globalt o 30% svenskt
Ibland kan man vänta länge för att vara säker att börsen är på båtten . Tänk om man visste när börsen är på båtten
Hej Ove, välkommen till forumet!
Hur ska du pricka botten?
Skriver du om något som hänt (låter så) eller kommer hända?
Tja Jocke nä det vet man inte men
hoppas att jag har en bra magkänsla
Magkänsla och mycket tur är bra kombo för att lyckas med det. . Men man kan alltid hoppas på det bästa att det går vägen
.
Fortsätter investera och byter från SPP Global till Swedbank Access Global för att hålla mig inom det demokratiska ”laget”. Ökar också Sverige.
Jag har också blivit otroligt illa berörd av detta. Investeringarna forsätter dock som vanligt, jag tänker som de flesta andra, att det blir ett hårdare uppsving på börsen rent generellt framöver.
En sak har jag dock gjort annorlunda. Jag hade ca 10% emerging markets i Avanza och råkade se ett fåtal procent Ryssland där. Sålde och köpte Plus allabolag (30%), LF indexarn (40%) som alla har samt HB småbolag (30%).
Om det är rätt eller inte är svårt att svara på nu, men för tillfället vill jag inte ha något samröre med Ryssland alls och då får det ev. kosta några rubel.
Alla fonder med ryska innehav borde stoppas.
Om en del kunder lyckas sälja och få ut sina investeringar mha likvida medel i fonderna innebär det att resterande kunder får ta smällen med ryska innehaven.
Eller att man skiljer ryska innehaven från resten av fonden. Då kan handel fortsätta med delen utan ryska innehav.
Krig har påverkat världen (och börsen) i årtionden.
Det har pågått ett antal konflikter sedan andra världskriget (oavsett vad sådana som Anders Ygeman påstår) som har varit mycket värre än vad denna konflikt varit (iaf än så länge). I Bosnien hade vi 100k döda. Bara ett exampel.
Kriget kommer stöka till för alla, men världen (och börsen) kommer hitta ett nytt normalläge där vissa företag förlorar, och andra blir stora vinnare.
Kommer Europa göra sig mindre beroende av rysk gas och således bygga ut kärnkraft? (så vi ser vinnare där). Eller är det ännu mer vindkraft som tror lösa detta? (med vinnare där)
Vilka råvaror kommer rusa?
Som alltid går det att tjäna massa pengar på detta.
Exakt på vad kommer till och med de vassaste hjärnorna ha svårt att förutspå.
Summa summarum, fortsätt spara med lååååååång horisont.
Är horisonten kort, lägg dem på ett fasträntekonto.
Jag fortsätter precis som vanligt med min aktiestrategi.
Tänker att jag egentligen inte förlorat något så länge jag inte säljer, så finns ingen anledning att bli bekymrad.
Är mest frustrerad över att jag inte har mer pengar att sätta in extra just nu, men det är ju inget direkt problem heller egentligen. ^^
Vilka index eller marknader anser ni har gått ner så det är köpläge för dem?
Ryssland så klart