Sitta lugnt i båten bara för att man har en bra båt

Sådana dagar är utmärkta för alla som har sålt aktier innan. Jag antar att de har köpt imorse när index var -4%. Då kunde man sålt när index var +1,4% i EM :+1:. Svårare än så är det inte. Varför köpa in sig sakta när man kunde tjänat +5% bara på 5 timmar?

2 gillningar

Att ha sålt vid nyår är ju onekligen ett bra drag i efterhand. Men inte mindre ett felaktigt/ologiskt beslut.
Var jag i den situationen hade jag således köpt mig in fort som tusan igen. Då har man garanterat vunnit det slaget över marknaden. Att fortsätta vänta innebär bara ytterligare risk att det dåliga beslutet straffar sig.

2 gillningar

Med facit i hand är det oerhört lätt med trejding. :wink: Problemet är ju de gångerna man hamnar snett. Då har man kanske ett tapp på 5% att ta igen.

5 gillningar

Det är exakt samma sak när man vänjer sig gå in/ut marknaden. Det är lika svåra beslut och det händer saker lika fort åt bägge håll. :+1:
Det är ett spel på börsen som blir svårt kontrollerat med tiden :+1:. Att utsätta sig ta sådana beslut dagligen eller månadsvis gå på magkänslan brukar sluta i förlust som med vilket annat spel som helst. :+1:. Tajma börsen och gissa när något är dyrt eller billigt är svår beslut man måste ta varje gång :+1:.

1 gillning

Index är inte jätteviktigt, jag väljer att köpa bolagen och inte aktiekurserna.
Det finns aktier som jag vela äga länge men som varit för dyra. Kommer det sättningar i marknaden så behöver det inte alls vara fel att gå in eller stöpa om sina innehav.

Vad är det som säger att aktierna har varit dyra? Hur vet du när aktien är dyr eller när den är billig? Mag kännslan eller något annat? Kanske kunna se i framtiden :thinking: ?
Index är inte jätte viktig men ändå viktigaste indikator hur börsen utväcklas. Många aktier är 20-30% billigare än vad de var vid årsskiftet. Nu gäller det att man vågar köpa in sig. Men troligtvis väntar man att börsen ska falla -20% till ? :thinking:. Bra aktier äger man långsiktigt utan att sälja/köpa hit och dit. Om man tajmar börsen köper man billiga aktier och säljer de dyrt. Då är det knappast viktigt vilka aktier man äger.

“Att ha sålt vid nyår är ju onekligen ett bra drag i efterhand.”

Inte om du satt 100% i PP, RT, GB.

1 gillning

Visst, såg du allt detta i slutet av augusti förra året håller jag med dig.

Det var högt värderat i slutet av 2020 med, då skulle man i så fall börjat samla torrt krut då och börjat köpa in sig nu.

2 gillningar

Om man sålde av en portfölj med globala aktier för 1-3 månader sedan och ligger i SEK, så har man även varit med på kronförsvagningen (och i mindre utsräckning på inflationen). Om man nu går in så får man färre aktier för samma pengar än vad man skulle ha fått givet samma aktiekurs i den utländska valutan. I och med att aktiekurserna har fallit, så väger detta upp förlusten i dom flesta fall om man tajmat rätt, men det är inte en så bra affär som det initialt kan verka (och definitivt inte om man tar hänsyn till risken att ligga utanför marknaden).

2 gillningar

Jag fortsätter att norpa från bufferten för att fylla på i Nordnet Indexfond Sverige för att sänka mitt GAV, blir säkert bra långsiktigt.

2 gillningar

Här blir det ju lite annorlunda såklart, väljer man att köpa enskilda aktier så har man förhopningsvis bra koll på företaget och får göra en värdering om det nuvarande världsläget har ändrat förutsättningarna för bolaget så nämnvärt att kriterierna till att man köpte aktierna från början inte längre stämmer.
Skulle det inte vara så gäller väl samma regel här, sitt still i båten, även om aktiekursen har dykit.

1 gillning

Det finns ju många sätt att värdera aktier på. Det är väl det som aktiehandeln går ut på.
Har du intresse så finns det mycket att hitta på nätet. Alternativt en kurs hos Aktiespararna.
Att köpa på magkänslan och billig aktiekurs är nog ingen framgångsfaktor och inget jag sysslar med.

Exakt så! Huvudet på spiken.

Volatilitet säger inte emot EMH som handlar om att priser reflekterar all tillgänglig information. Information från kvällen var inte tillgänglig på morgonen.

Så är det ja, men ibland undrar jag hur mycket som verkligen hinner förändras under en enda dag… :smiley:

1 gillning

Livet blir mycket enklare om man inte är bekännare av en religion. Det är inte svårare än att marknadstajming fungerar olika bra på olika (del)marknader över tid, dvs man behöver tajma rätt marknader vid rätt tidpunkt. Har man en religion som förhindrar detta synsätt så slipper man förstås.

På motsvarande sätt är olika båtar olika bra vid olika tidpunkter, dvs det är bra om man även kan variera båtens konstruktion över tid, snarare än att ha en statisk konstruktion som är bra i vissa oväder men usel i andra. Det kan man ju då båten är en tankekonstruktion som man sen köper/säljer sig till.

1 gillning

Jag tror på dig att du lycka bättre än snittet. :+1:. Men undrar ändå hur du lyckas hoppa hela tiden på rätt båt? :thinking:. Då dina lika synade kompissar missar den bästa båten i 98% fall långsiktigt. Vad är det som gör dig unik att du lyckas välja rätt 98% av fall? Du borde ändå fatta att verkligheten snitt års avkastning av aktiva sparare som du ser annorlunda ut än vad du presterar här till oss. Du ser påläst ut och du läser säkert att det är svårt slå index långsiktigt. Den fakta och rek kan du läsa från deras sparanalitiker på vilken bank som helst. Det finns ingen rek. som säger att det är bra sätt tajma börsen. Alla påtalar att man ska välja aktier och sänka risken med räntefonder beroende hur lång sparhorisont man har. Automatisk månadssparande rek de också. :thinking:. Även om du är Ronaldo och Messi på börsen världsmästare och lyckas tajma börsen perfekt på något unikt sätt fattar jag inte att du rek småsparare att alla kan bli som dig och om man är aktiv och jobbar hårt att alla kan slå index lätt långsiktigt. Om man kollar på statistik har man oddsen emot sig . Så enkelt är det inte bli världsmästare på börsen hur än man anstränger sig då det är fakta. :+1:. Om du är så duktig varför inte ha en egen blogg där dina följare kan betala för din tjänst och på det sättet kan du tjäna ännu mer pengar än att övertala oss vanliga små sparare på RT hur duktig du är i dina investeringar :+1:. Du bevisar din långsiktiga avkastning och får dina betalande kunder köpa samma fonder som dig vid samma tidpunk för att lyckas lika bra som dig. Varför inte ta betalt för något som man är duktig på istället för att jobba här gratis :+1:. Du har så bred religion att du skulle kunna sälja det till vem som helst :hugs::+1:.

1 gillning

Vilket de absolut flesta som försöker misslyckas med.

Inte ens du har trots upprepade förfrågningar från flertalet personer lämnat några som helst bevis för att du klarar det.

Ändå fortsätter du antydningar om att andra som har läst forskningen på området, refererat forskningen och visat referenser på forskningen följet nån form av religion.

Det är fruktansvärt tröttsamt att läsa ditt skitsnack.

8 gillningar

Vill man ha samma avkastning som marknaden så måste man vara investerad under hela perioden.

De bästa dagarna kommer ofta i anslutning till de sämsta dagarna. (Kolla avanza min månad)

Missa de 10 bästa dagarna per årtioende och du riskerar att minska din totalavkastning avsevärt.

4 gillningar