Jag löd inte rådet, satt inte still i båten

Jag hade förmodligen tur. Men att säga att ingen annan såg det är inte sant. Här på forumet pågick diskussioner om hur man skulle bete sig nu när nedgången var på väg, eller redan hade börjat. Att sitta kvar i båten var ett vinnande svar i dessa trådar.

1 gillning

Vad var det som fick dig att gå in igen? Inte säkert att faran är över bara för att det lugnat ner sig

3 gillningar

Statistiskt. Över tid. Ja.

Den stora frågan är om du kommer slå index över tid på det här sättet? Känner du dig självsäker på det med tanke på hur du är transparent med att förra året gick?

Vet du varför du gick all in i rätt tillfälle? Har du en systematisk, logisk förklaring? Baserat på tex teknisk/fundamental analys? Eller var det bara på feeling utifrån rubriker i media och hur planeterna stod just då?

För annars är det ju som att du kommit fram till rätt svar i matematik genom att gissa. Men kan du visa hur du har tänkt och återskapa det nästa gång? Annars är inte svaret godkänt :wink:

11 gillningar

Här lunkar indexslagande strategin på finfint för 6:e året. Tydligen till lägre risk/volatilitet än index med.

Kör ”all in” med strategin med allt jag äger, så lite svettigt var det vid dippen men jag överlevde.

5 gillningar

Det vetenskapliga svaret är: När ringmuskeln började darra gick jag ur. Jag gick in igen när allt verkade ha lugnat ner sig för tillfället och jag låg drygt 15% upp mot index. Faller index igen så ligger jag fortfarande 15% upp. Behövdes inga ytterligare funderingar.

1 gillning

Trollar du ?

2 gillningar

Vad du menar är att om jag inte hade gjort som jag nu gjorde. Dvs suttit stilla i båten, då hade jag haft ett pissigt utfall baserat på ett bra val. Har jag förstått rätt?

Nej, det var så det kändes!

Grattis! :clinking_glasses: :champagne: :+1:

Så länge du inte tror att det går lika bra nästa gång.

Jag har ibland tagit mindre sådana chansningar som du nu tog en stor. Ibland går det och ibland inte. Men att du vågade satsa stort nu är modigt. Det är ju ingen stabil lirare som sitter där i Washington. Jag förstår mer de som drog sig ur när pandemin eller Ukrainainvasionen knackade på dörren.

Mr Fanta kan ju återkomma om två dagar med en EU-tull på 500% och ingen skulle riktigt bli förvånad.

6 gillningar

Tack! :balloon: Vad den dåren hittar på i morgon vet ingen. Inte lönt att försöka analysera! :grinning: Fast jag ser inte det som att jag har satsat stort nu. Jag har ju redan ”vunnit” mot om jag stannat kvar fullplacerad (som de flesta rekommenderar). Jag har sluppit tappa drygt 15% om jag hade fortsatt följa index. På mitt innehav betyder det ungfär 360’. Jag kan ha MYCKET roligare för dom pengarna. Sen vet ingen hur det blir, ”världsindex” har tidigare betytt ”USA”. Om det fortsätter vara så, så kommer jag inte att följa index längre. Har efter pausen placerat om duktigt, med mycket mindre tech och usa i portföljen.

1 gillning

Bra där

Vilket nummer ska jag köra till Eurojackpot ?

2 gillningar

Faran är aldrig över! Det kanske rasar i morgon igen. Men man kan ju inte ligga utanför marknaden alltid. Det blir inga pengar då. De procent jag slapp tappa nu har jag kvar, oavsett vad som händer.

1 gillning

Det kan du skita i! :sweat_smile: Jag har försökt i mååånga år utan vinst!

2 gillningar

Du har ju varit med ett tag och det är riskjusterad avkastning som är avgörande. Att göra som TS är ju en megastor risk och ibland får man rätt. Risken är som du säger att man överskattar sin förmåga och lägger ett par bets och det går åt fel håll.

2 gillningar

Ser fantastiskt ut! Har du bara fasta innehav eller hoppar du omkring bland sånt som ser bra ut?

Ja, det ser fint ut. Jag blir nyfiken. Vad kör du med för strategi?

Portföljen ser ut att ha klarat sig särskilt bra våren 2020. Vore kul att höra förklaringen.

Tja, det är väl rätt etablerat att om man tajmar marknaden med 200 dagars rullande medelvärde som riktlinje så får man bättre riskjusterad avkastning än genom att sitta still i båten. Med lite detaljer för att undvika snabba byten som kostar pengar och så. Det är en väl undersökt och gammal strategi som fungerar. Sedan är det inte alla som kan eller vill använda den, till stor del för att man laggar marknaden när det går bra (vilket kan vara i många år) för att sedan få utdelning när den stora dippen väl kommer. Men det är inte så att det inte går att få högre riskjusterad avkastning genom att tajma marknaden.

Själv sitter jag generellt still i båten. Den här dippen så använde jag lite av marginalkontot för att tidigarelägga mina inköp. Rätt nöjd med tajmingen! Avanza Zero nedan:

Men jag hade såklart tjänat mer på att bara hålla den högre belåningsgraden konstant och ha gjort dessa köp för länge sedan. Jag gjorde det bara med några procent av min portfölj, så inget som haft någon enorm påverkan. Mest lite kul att betta på marginalen.

Min generella tro är som andras, att TS hade tur i sin tajming. Det hade kunnat gå åt andra hållet om Trumpen hade gjort något som fått marknaden att rusa istället. Per definition så varje gång man säljer så är det någon annan som köper, så det kan omöjligt vara uppenbart för alla hur det ska gå, för vem skulle då vara på köpsidan? Och ofta är den som är på andra sidan ett proffs med ett team av nördar med superdatorer.

2 gillningar

Du skriver ju själv att du försökt slå index utan framgång, fram till nu. Du har alltså gjort flera mindre lyckade försök och nu ett som lyckades. Ser du inte att du själv svarar på frågan? Över tid är det större risk att göra fler fel än pricka rätt.

5 gillningar

Jag satt still med det jag hade och gick in med mer pengar desto sämre det gick. Är snart tillbaka på noll och väntar på rekylen.

En gång är ingen gång. De flesta är överens om att det är väldigt svårt att slå index. En stor risk att man missar toppen och botten om man försöker pricka rätt.

4 gillningar

Det är alltid/tillåtet kul att skrita lite :wink::muscle::grin::+1::joy::rofl::+1: även på RT :clap:

3 gillningar