Jag löd inte rådet, satt inte still i båten

Det svåra är som Börjesson säger i sina föredrag. Du behöver fatta rätt beslut två gånger, kliva av i tid och kliva på rätt.

Man kan ha tur eller inget bättre för sig än att ha någon strategi men jag är övertygad om att för den vanliga simpla människan så är det bara att månadsspara på och titta bort och leva livet under tiden.

5 gillningar

Per Håkan Börjesson, Investment AB Spiltan🙂

2 gillningar

Låter avancerat för gemene man att exekvera. Det där med TA ser jag som hokuspokus. Kan ha fel, men att sitta still i båten är absolut det säkraste för den okunnige. Största risken med att kliva ur och in i marknaden är att du riskerar att missa rekylen eller dagarna som det går uppåt.

4 gillningar

Ja gud ja, teknisk analys är i stort sett bara astrologi. Men Jeremy Siegel, författare till den berömda boken Stocks for the long run och lite av urfadern till hela ”köp och behåll”-strategin, hade med ett test av 200 dagars rullande medelvärde i sin bok och konstaterade att om det exekveras systematiskt så har det över lång tid gett bättre riskjusterad avkastning. Inget jag själv gör, och inga garantier att det funkar i framtiden, men det har varit effektivt historiskt och ett sätt att få ned risken. Men svårt att hålla disciplinen när man laggar i stigande marknader.

Jag håller helt med om att den vettigaste strategin är att bara köpa och behålla, och det är vad jag själv gör, även om jag leker lite med marginalkontot när det är stora dippar (men säljer aldrig).

2 gillningar

Jag har 50 % fasta innehav av aktier som jag screenade fram 2019.
Strategin jag kör på är stora världsledande bolag med historik av att klara börskrascher.

JP Morgan Chase, Blackstone, Alphabet, LVMH, Microsoft, mfl

Sverige har fått representanters av investmentbolag Bure, Svolder och Investor främst.

Resten är fonder, dock väldigt lite globalfonder, utan mest sverige, europa och norden.

Är väldigt passiv. Kan dock erkänna att jag inte köpte ett öre amerikanska innehav eller globalfonder när dollarna stod på 11 SEK.

3 gillningar

Jag sålde en massa och köpte försvarsaktier trots att folk sade det var för sent. Upp 50%.

2 gillningar

Du köpte lotter tio gånger och vann en gång. Det är inte dåligt, men det betyder inte heller att det är en vinnande strategi.
En strategi är något som ger okej resultat även i de vanliga fallen. Något som ger bra resultat i de ovanliga fallen? Det är inte strategi, det är tur.
Och jag är glad för din tur. Grattis!

1 gillning

Att inte följa global index och vikta om på feeling till Sverige eller Europa är också en strategi du inte får betalt för enligt forskning. Precis som att hoppa in och ut ur marknaden.

1 gillning

Men det sänker den absoluta avkastningen. Likaså kan du få högre riskjusterad avkastning (och lägre absolut avkastning) genom att ha en fix balans mellan räntor och aktieindox som omviktas löpande.

Hur smärtsamt det än är det bättre att lida sig genom en nedgång än att försöka tajma den. Professor Valeriy Zakamulin som skrivit flera artiklar på marknadstajming konstaterar att:

1. Den överprestation som skapas av marknadstajming sällan är statistiskt signifikant.
  2. Marknadstajming underpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en uppåtgående marknad
  3. Marknadstajming överpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en nedåtgående marknad
  4. På kort sikt är det mer sannolikt att marknadstajming underpresterar än motsatsen
  5. Marknadstajming är INTE en hög avkastning/låg risk-strategi. Snarare en låg-risk/låg-avkastning-strategi
4 gillningar

Förra gången Trump var president sålde jag allt jag hade för att jag tyckte det snurrade på för fort! Tänkte att det inte skulle hålla. Men sedan gick det inte ner. Mådde dåligt i magen. Stressande att ha pengarna på kontot utan någon plan. Fast då kom pandemin och jag kunde köpa tillbaka allt till ett mycket lägre pris. En toppenaffär! Men helt ogenomtänkt. Bara tur (om man kan säga det om en pandemi). Jag kommer aldrig göra så igen.

8 gillningar

Man ska inte underskatta turen. Det är anledningen till de flesta framgångarna och framstegen i världen.

9 gillningar

Undrar om den här grabben hade gjort samma tråd om han tajmat helt fel istället :rofl:

9 gillningar

Jag tycker TS ska fortsätta precis som hen gjort och återkomma här om ett par år. Jag håller tummarna för dig :slight_smile:

Det hade jag inte. Men eftersom jag tidigare har deltagit i en diskussion här på forumet angående säkra båtar att sitta still i. Då tyckte jag inte att sitta still i båten var rätt lösning. Jag gjorde på mitt sätt och det fungerade.

Jag återkommer! Tack! :balloon:

Det är många inlägg har som påstår att detta var tur och troligen inte kommer hålla i sig, men det är ingen som redovisar varför.

Min åsikt är att det är svårt att göra vinnande trades på börsen på grund av att det liksom i poker egentligen finns motspelare. Det kanske inte känns som att man satsar mot någon annan men i verkligheten är det så att för alla som kontinuerligt gör vinnande trades så behöver det finnas ungefär motsvarande som gör förlorande trades. För även om det skulle göras 10 gånger mer affärer än vad det görs idag så skulle värdet på aktierna inte påverkas av det. De påverkas av vad vi tror om företagen inte antalet köp och sälj.

Detta innebär alltså att man på andra sidan spelbordet har de som sitter med bättre nyhetskällor, snabbarre system och mer erfarenhet. Dessa med sina relativt stora portföljer kommer alltså ta en stor andel av de fördelaktiga “tradesen”.

Det bästa sättet att utjämna oddsen är alltså att minimera antalet trades. För varje trade tar man bort lite av sitt ev. Att köpa och hålla är svårt för någon robot att extrahera värde ur.

Idag med nutidens robotoar är detta ännu bätre. Finns det information offentlig som skulle tyda på en kursändring är den i princip redan inprisad innan vi vanliga har möjlighet att agera.

Förra året höll jag på ett experimentera med att programatiskt tolka kursrörelser. Jag kombinerade flera olika tecken och skapade köp och säljsignaler. Dessa applicerade jag på historisk data och fick otroligt bra siffror öven hubdratals trades per aktie. Det såg fantastiskt ut. Sedan gjorde jag om dessa till “papertrades” för att testa strategierna framåt. Helt plötsligt gick de inte bra alls. Nu testade jag bara ett gäng aktier och ett begränsat antal trades men min åsikt är att med den mängd robothandel som sker idag som öetar wfter trender så har de redan strategier för alla signifikanta kursrörelser så att i princip uppstår inte samma mönster igen.

2 gillningar

1 år är för kort tid för att få en överblick.
Men grattis. Bra där. Hoppas det håller i sig.

Men, du skrev att du inte har Trump som en av beräkningarna i dina planer. Då han är oberäknelig…Hur tänker du där ?

Den gyllene medelvägen är att aldrig sälja men ta ur bufferten och investera när marknaden sjunker. Det kanske inte bildar en snygg graf där du slagit index. Men det blir mer pengar i fickan.

2 gillningar

Nightowls inlägg är bara några inlägg ovanför ditt, har du inte läst tråden?

Trådstarten refererar dessutom till ett specifikt råd som Jan belagt med mycket data, kolla Jans avsnitt och trådar för mer kunskap om detta.

1 gillning

Finns en risk att även om man har tur ett par gånger och prickar rätt, att man får lite hybris och en övertro på sin förmåga att tajma. Det svåra i min ögon är särskilt att veta när man i så fall skulle gå in igen med sina pengar. Om allt baseras på känsla är det rena rouletten…
Vi vet ju inte vad som händer när tullpausen är över heller. Ska du sälja av igen då ett par dagar innan för att tajma igen? Och om svaret är nej, varför inte? Det var väl just det som fick dig att sälja av första gången. Nu vet man ju dessutom vad tullarna innebär för börsen…

1 gillning