Jämföra med LF Global eller Storebrand All Countries blir mest rätt, så man får med valutapåverkan på rätt sätt.
Den här typen av tävling har gjorts många gånger förut, Buffet vann sin och Jan leder (?) sin. Tävlingarna är anekdotiska i förhållande till de forskningsrapporter Jan brukar hänvisa till, där tiotusentals fonder har tävlat, och bara typ en halv procent av de tävlande slått indexfonderna efter avgifter.
Så vad skulle en testosteron-driven enstaka macho-tävling tillföra som inte visats tiotusentals gånger förut?
Jag kan väl bara tala om för alla att det inte finns ett (1) program som passar mig utan jag får nöja mig med att köra flera. IG som jag hade stora förhoppningar om har ett minicourtage på 49 kr, vilket är “way to much for me”, jag köper aktieposter i min lillportfölj för max 2000 kr. Så jag kör på med Nordnet där jag handlar utan courtage och Avanza, som kan visa kursen i realtid och TradeView som har det allra bästa gränssnittet men där det inte går att handla ifrån. Jag har kollat runt och läst väldigt mycket. Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon bättre combo för mig än så här.
Jag tror jag hittat ett program som passar mig. Det är ett typ “tillägg” till Nordnet som heter “Nordnet AutoTrader” och är inte fullt så dyrt som Infront-programmen. Kanske något för dig också om du känner för att prova.
Det är väl för automatiserad handel. Har kikat lite på det men det verkar vara lite krångligt gjort enligt min mening och rätt stor tröskel att komma igång.
Jag tänkte inte ens på automatiserad handel utan att programmet verkar uppfylla alla krav jag har på ett program. Jag tror inte jag är mogen att släppa taget och lita på att någon AI ska sköta mina affärer
Jag har dock inte lyckats få tag på någon demoversion av programmet dock för det skulle vara nyttigt att testa först.
Läst och undrar över sak som jag inte hittar.
Vill minnas att en del simulerar sina strategier.
För att skaffa sig en uppfattning.
Om den är hållbar eller inte.
Så slipper man förlora dyra läropengar.
Den möjligheten finns väl?
Sedan hittar jag bara benämningen analys.
Det räcker väl inte som underlag för att lyckas?
En kollega berätta om dotterns pojkvän som gått in för det här helhjärtat.
Både skaffat plattform för köp och sälj.
Samt införskaffat ett program för testa olika upplägg.
Finns väl andra värden än analys som skapar både egenvärde och mervärde.
Låter det flummigt så ska jag utveckla dess betydelse.
Läste på forumet om ett Rolex köp var bra eller dåligt.
Det fick mig tänka på ett samtal med en mycket förmögen farbror.
Han visste vad efterfrågan var för något.
Och hur det kan skapa positivt värde framöver.
När en produkt får en begränsad eller slut-tillverkad utgåva av en exklusiv klockas modell.
Då köper man billigt och framöver säljer dyrt.
Mervärdet ligger i att den blir mer eftertraktad och sällsynt.
Egenvärdet ligger värdeökning över tid.
Det kan man kalla för rätt köptillfälle vid rätt tidpunkt.
Om man inte inser dessa värdebärande faktorer.
Så spelar man rysk roulette.
Problemet här är att dom på insidan vet först och när det är offentligt föreställer jag mig först till kvarn.
Men en analys och skapa sin egna spådom likt en kristallkula blir aldrig ett framgångsrikt recept eller har jag fel?
Utan det man saknar med alla resonemang är vad som skapar egenvärde och mervärde för att något ska bli lukrativt.
TradingView är bra för att analysera kurser/charting och de allra flesta indikatorerna man behöver finns. Andra fördelar är appen så det är najs att kunna gå igenom bevakningslistorna i mobilen/paddan och att man får alla alerts i telefonen.
Största nackdelen är scannern som inte är i närheten av så bra som den i TC2000, trots att den fick en uppdatering i år… I TC2000 kan man skapa egna indikatorer och använda dessa i scans. Funkar även att köra flera olika scans i bevakningslistorna mm.
För nybörjare funkar dock TV alldeles utmärkt då det är en rätt så komplett plattform. Du kan handla direkt i TV och därmed använda mer avancerade larm, stop loss etc. än på tex Avanza.
Det kan du göra genom att öppna ett ISK-konto på RoboMarkets för de har en integration till TV. Det är också lägre courtage och du kan få lägre växlingssvgifter om du växlar in dina SEK till USD när du sätter in dem. Rekommenderar dock att du börjar med ”paper trading” i TV först innan du börjar med riktiga pengar.
Förstår att man kan följa en uppgång.
En trend som stegrar i värde.
Där man köper till ett ingångspris som är lägre än det man säljer för.
Använder någon en nedåtgående trend.
En trend där en enhet förlorar i värde.
Där man gör det omvända och köper till lägre priser i etapper och sedan när det vänder säljer av med vinst.