Först och främst, välkommen till forumet @Antonmuppen! Jag vill också be om ursäkt för att din tråd och fråga kidnappades och spårade ut. Det var jag som inte var tillräckligt snabb på moderatorknapparna. Sorry.
När det gäller ovan så vill jag också säga - “jättebra!” att du har börjat sätta dig in i sparande och aktier. Det som många inte tänker på är att på köpet följer det med mycket kunskap om bl.a. företagande, ekonomi, försäljning, olika typer av företag, ekonomiska samband och mycket annat. Den kunskapen är väldigt, väldigt värdefull och den kommer du ha mycket nytta av resten av livet.
Det är därför mina egna barn (och jag själv) är med i Aktiespararna, vi pratar enskilda aktier hemma och mycket annat. Jag skulle definitivt säga att jag har ekonomi, aktier och sparande som stora intressen och hobbies. Så pass stora att jag numer försörjer mig på dem.
Det är alltså inget som är fel, det är tvärtom jättebra!
Det som jag skulle vilja lägga till här är att det är inte antingen eller. Den mer intressant frågan är att ställa sig - hur kan du göra både och? Ett förslag som varit upp - som jag själv använder - är att ha portföljen uppdelat t.ex. i att 90 % av kapitalet ligger i indexfonder och 10 % ligger i enskilda aktier.
Det andra är också att fundera på vad är målet med hobbyn egentligen? Eftersom de flesta av oss inte funderar så mycket på vad våra mål, värderingar eller behov är så blir det lätt att vi “stjäl” andras mål. Det vanligaste (och enligt mig sämsta) målet inom finans är att “man ska tjäna så mycket som möjligt / slå index”. Men tänk om det inte behöver vara det viktigaste?
Väldigt få håller på med hästar och har målet “tjäna så mycket pengar som möjligt”. I aktier så trillar vi ibland i diket bara för att det handlar om pengar så ska målet vara att pengarna ska maximeras. Tänk om det istället kan handla om något annat? Exempel skulle kunna vara:
- Ha roligt
- Livslångt lärande
- Förståelse för företagande
- Förståelse för ekonomiska samband
- Förståelse för hur samhället fungerar
- Träffa andra
- Utmana sig själv mentalt?
- Hjälpa andra
- Testa sina egna analyser mot andras
- Få vara signifikant
- Skaffa sig anekdoter
- Meditation i rörelse
- Bygga sitt sociala nätverk
- etc.
Eller någon annan av alla tusentals saker man kan få ut från att vara intresserad av aktier. Det finns många mål bortom att slå index med att ha sparande som hobby.