Hej!
Jag är 24 år och för ett år sedan började jag spara i aktier då min farbror är väldigt insatt och jag tänkte att jag kommer ångra mig I framtiden om jag inte tar tillfället i akt och lär mig, då jag tänkte att aktier presterar bättre än snittet över tid.
Spenderade mer eller mindre hela min sommarledighet 2021 till att bygga upp min egna utdelningsportfölj, med lite hjälp från Hernhag och min farbror.
Sedan förra sommaren har jag varit väldigt insatt i aktier. Kollat på Omni uppesittarkväll, läst rapporter, haft koll på nyheter, tyckt det varit jättekul att spara så mycket jag kunnat av min lön varje månad, höjdpunkten på dagen har varit att kolla på sina innehav vid stängning, få utdelningar osv. (Det blev ett stort intresse med aktier och sparande)
Men förra veckan när jag lyssnade på Rika tillsammans avsnittet 215# (om jag minns rätt) så blev jag medveten om att en global index fond antagligen kommer slå allas portföljer på sikt.
Efter denna insikten, har jag tydligt känt hur jag tappat min motivation till aktier den senaste veckan. Är väldigt rädd att jag håller på att tappa min hobby jag har fått.
Känner att, varför investera i aktier som kräver tid, när jag bara kan köpa en global index fond och till 99% sannolikhet prestera bättre än alla som håller på med enskilda aktier över tid.
Som jag beskrev ovan har mitt mål med en egen aktieportfölj alltid varit att prestera bättre än snittet, men tanken att någon med noll kunskap och intresse, kan köpa en global index fond och prestera bättre än alla som lägger tid och energi på enskilda aktier, väcker frustration och en ledsamhet i mig. (Låter lite dramatiskt kanske)
Har bara jättesvårt att vinna över argumentet, varför investera i aktier när en global index fond antagligen vinner över tid ändå.
Någon som kan argumentera till att använda sig av aktier istället, så jag kan få tillbaka min gnista.
(PS. Vet att detta antagligen är helt fel forum att argumentera för enskilda aktier…)
Bästa hälsningar,
Anton