Sedan jag fick reda på att index fonder vinner över tid (till 99%) har jag tappat motivationen till att spara i aktier

Hej!

Jag är 24 år och för ett år sedan började jag spara i aktier då min farbror är väldigt insatt och jag tänkte att jag kommer ångra mig I framtiden om jag inte tar tillfället i akt och lär mig, då jag tänkte att aktier presterar bättre än snittet över tid.

Spenderade mer eller mindre hela min sommarledighet 2021 till att bygga upp min egna utdelningsportfölj, med lite hjälp från Hernhag och min farbror.

Sedan förra sommaren har jag varit väldigt insatt i aktier. Kollat på Omni uppesittarkväll, läst rapporter, haft koll på nyheter, tyckt det varit jättekul att spara så mycket jag kunnat av min lön varje månad, höjdpunkten på dagen har varit att kolla på sina innehav vid stängning, få utdelningar osv. (Det blev ett stort intresse med aktier och sparande)

Men förra veckan när jag lyssnade på Rika tillsammans avsnittet 215# (om jag minns rätt) så blev jag medveten om att en global index fond antagligen kommer slå allas portföljer på sikt.

Efter denna insikten, har jag tydligt känt hur jag tappat min motivation till aktier den senaste veckan. Är väldigt rädd att jag håller på att tappa min hobby jag har fått.

Känner att, varför investera i aktier som kräver tid, när jag bara kan köpa en global index fond och till 99% sannolikhet prestera bättre än alla som håller på med enskilda aktier över tid.

Som jag beskrev ovan har mitt mål med en egen aktieportfölj alltid varit att prestera bättre än snittet, men tanken att någon med noll kunskap och intresse, kan köpa en global index fond och prestera bättre än alla som lägger tid och energi på enskilda aktier, väcker frustration och en ledsamhet i mig. (Låter lite dramatiskt kanske)

Har bara jättesvårt att vinna över argumentet, varför investera i aktier när en global index fond antagligen vinner över tid ändå.

Någon som kan argumentera till att använda sig av aktier istället, så jag kan få tillbaka min gnista.

(PS. Vet att detta antagligen är helt fel forum att argumentera för enskilda aktier…)

Bästa hälsningar,
Anton

10 gillningar

Vad är egentligen ditt mål? Tjäna avkastning eller ha en hobby?

Handlar inte detta mer om en “sorg” att din tidigare världsbild inte längre håller?

Lite av en comfortzone kanske? Eller finns det någon annan anledning till att du känner rädsla?

10 gillningar

Det finns lekhinken på 10% av den passiva hinken (eller 10% av ens totala kapital som vissa tycker på forumet). Så du kan blanda båda om du vill och minimerar den delen som är mer riskfylld / högre transaktionskostnader och courtage.

6 gillningar

Helt korrekt, du kommer däremot bli överöst av argument för fonder, och det är inte illa det heller.
Vill du ha motvikt så ska du nog vända dej till annat forum.
Dock så är fonder jättebra, speciellt vid månadssparande som bara löper på.
Det viktigaste är ju att komma igång, och du har tiden på din sida, så lycka till.

1 gillning

Mitt mål har nog alltid varit som jag nämnde i inlägget att prestera bättre än snittet, men nu när det har blivit en hobby är jag lite rädd att förlora den, då den har en positiv inverkan på mitt liv.

Däremot känner jag att utan motivationen/målet att prestera bättre än index, så blir det nog svårt att behålla hobbyn.

Jag tänker mer på känslomässigt. Vad vill du? Vad är dina livsmål? Vad vill du få ut av livet? Du är jätteung, hela livet framför dig.

Jag skulle vilja ha en miljard. Men det kommer jag aldrig få eller kommer ens kunna få. Då får man gräva i sina värderingar och försöka hitta var man vill ha, vad man vill uppnå och varför. Alltså de svåra och de mjuka frågorna.

Jag tror det är där du måste börja. Inte försöka rädda en världsbild som inte längre håller. Helt enkelt har du tagit ett steg i din personliga utveckling, vilket både kan vara jobbigt och svårt att njuta av. :slight_smile:

7 gillningar

Jag har större delen av mitt investerade kapital i aktier (~70%), delvis för motivationens skull. Resten i ett par indexfonder.

Med det sagt så har jag övervikt på stabila och riskspridning de innehav (Investor och andra investmentbolag), men tillåter mig själv att handla en hel del i volatilare tillgångar.

Jag lägger runt en timme om dagen på mitt intresse - att förvalta mitt kapital. Jag är utbildad civilingenjör och civilekonom och jobbar bl a med M&A och är bekväm med otaliga värderingsmodeller. Därtill har jag 20+ års erfarenhet av privata investeringar.

Hur det har gått för mig? Oftast väldigt nära index. Ibland marginellt över. Jag har svårt att avgöra om det är ren tur eller en konsekvens av ovan beskrivning, men oavsett skulle jag kunnat lägga många timmar mindre i månaden och istället lagt dem på att skapa alternativa intäktsströmmar. Men hur kul är det? :nerd_face:

10 gillningar

Passiva indexfonder slår mycket sällan sitt jämförelseindex, då deras syfte är att faktiskt följa det så noggrant det bara går. Sen råkar det ändå hända ibland pga Tracking error samt aktieutlåning.

4 gillningar

Vet inte om vi missförstår varandra nu, men det jag menade var att en passiv global index fond, presterar bättre än 99% av alla som håller på med aktier, över tid. Har jag fel? (Hade blivit väldigt glad om jag hade fel)

För att förtydliga, så kör jag aktier men äger lite fonder också. Jag tycker det är betydligt roligare med aktier.
Har en grund med investmentbolag, sedan aktier i stabila bolag i olika branscher.
Nu i orostider känns det ganska bra att ha utdelningar, som fungerar som en liten krockkudde och ger kassaflöden i portföljen.

Sedan är det ju beroende på vilken risk du vill/vågar ta.

1 gillning

Hej Anton, välkommen till forumet!

Jag antar att det är Avsnitt #254 - Det finansiella och existentiella argumentet mot att investera i enskilda aktier | Just. Keep. Buying. - Del 5 som du har lyssnat på. Där förs det fram två goda argument för att inte investera i enskilda aktier.

Som tillägg till det skulle jag rekommendera dig att lyssna på Avsnitt #145: Går det att konsekvent slå börsindex? Del 4 i serien: Vad säger forskningen om sparande och investerande.

Några sammanfattande punkter från det avsnittet är

• 99 % av alla professionella investerare slår inte index (Barras 2010, Fama, 2010)
  • Samma sak gäller även studier av svenska professionella fondförvaltare (Flam 2014)
  • De flesta småsparare är sämre än index (Dalbar 2019, Meyer 2012)

Den sista punkten skulle, med brasklapp om att jag inte läst forskningen själv, kunna tangera sådan forskning som @anon78057549 (inlägg nummer ~Raderat av moderator~) skriver att han inte sett, som stöder påståendet om att en passiv global indexfond presterar bättre än småsparare som investerar i enskilda aktier även om procentandelen inte är helt riktig.

Det är däremot så att det går att slå en passivt förvaltad indexfond, som också några skrivit här tidigare. Men för att göra det behöver du sannolikt ta en högre risk. Det är en risk som du måste vara medveten om inte nödvändigtvis betalar sig. Man kan alltså få en högre avkastning, men i förhållande till den risk du tagit, det som brukar kallas för riskjusterad avkastning, så blir den inte bättre.

Jag rekommenderar att bygga upp din ekonomi kring Fyra-hinkar-principen och därigenom finna en för dig lämplig risknivå. Det är så jag själv har gjort, och inom ramen för min lekhink (storleksordning motsvarande 10 procent av den passiva hinken) kan jag fritt utveckla mitt intresse och min hobby för investeringar och därigenom få utlopp för det utan att riskera att gapa efter mycket och då mista hela stycket. Som @nhb och @Fredrik_77 skriver här ovanför så tar det tid att lära sig att aktivt handla med fonder och aktier, landa i sin strategi och framförallt, som Fredrik skrev, lära känna sig själv i det och hur man agerar.

9 gillningar

Att bottna med en passiv indexfond och sen köra aktier aktivt för resten är inget dumt upplägg. Men jag gillar inte uttrycket “lekhink” för i min bok är detta ingen lekstuga utan en plats att prova sig fram med olika upplägg. Hittar man ett bra upplägg kan den delen få ta allt mer utrymme i portföljen. Går det dåligt ska man kanske ge upp och bara köra passivt.

3 gillningar

Enligt statistiken från Euroclear har närmare varannan person enbart en (!) aktie i portföljen.

Så att de flesta som “håller på med aktier” inte slår index är inte så konstigt.

1 gillning

Jag tycker det låter som att en viktig detalj går förlorad bland all statistik, motivation. Om intresset för aktier är det som motiverar en till att spara så behöver man inte slå index. Förutsatt att man bygger en diversifierad portfölj osv så kommer man antagligen att få en bättre avkastning över tid om man är motiverad att lägga undan pengar än om man tycker det är tråkigt att spara (och personligen tycker jag att fonder, särskilt passiva indexfonder är skittråkiga). Åtminstone tills du har ackumulerat såpass mycket kapital att ditt sparande blir en parentes i förhållande till din portföljs utveckling.

2 gillningar

Indexfonder har ju tex bra riskjusterad avkastning OM man mäter risk som standardavvikelse, vilket ju inte nödvändigtvis är det rätta.
Gör en egen riskbedömning på sktie X. Hur stor är risken att bolaget kånkar? 19,3%?? Eller vad som helst.
Hur stor är risken att ett visst utdelande bolag ställer in utdelning? 5%? Om dom delar ut 6% får du 6% avkastning till 5% risk.
Historisk volatillitet har ju faktiskt inget att göra med den finansiella risken.
Att använda standardavvikelse som proxy för risk är ju bara till för att kunna göra vissa jämförelser och presentera resultatet vetenskapligt.
Risk är ju mycket mer komplicerat och personligt.
Ett lysande exempel är ju tex företagsobligationernas ras i Corona-kraschen. Standardavvikelse är inte ett bra riskmått.

Om du är intresserad av aktier kan du investera så att du maximerar riskjusterad avkastning enligt din definition av risk.

1 gillning
  • Lysa/globalfond kommer nog definitivt avkasta bättre än snittet över tid, eftersom snittet har få aktier och i bästa fall dyra fonder.
  • Så genom att ha en majoritet av månadssparande i Lysa/globalfond är det målet redan avklarat.
  • Du kan alltid ha en lekhink med aktier eller annat roligt. Om du tittar i Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔 så märker du att nästan alla har en lekhink, hos många väldigt stor.
  • Så du kan självklart fortsätta med en egen utdelningsportfölj, och ha som valfri storlek av portföljen. Eller bara månadsspara i XACT Norden Högutdelande.
  • Bara för att man slutar köpa aktier betyder ju inte att man slutar intressera sig för privatekonomi! Näst intill alla här i forumet vet att globalfond is the shit, men ändå sitter vi här varje dag och pratar privatekonomi. För att det är roligt. Många här kollar fortfarande på uppesittarkväll varje månad. Många här är fortfarande besatta av att öka sin sparkvot. Så jag förstår inte riktigt vad du är rädd att förlora?
6 gillningar

Du behöver inte välja här @Antonmuppen . Se till att lägga en bas som ditt månadssparande i indexfonder och/eller fondrobot och sedan tar du en annan hink/portfölj där du försöker dig på stock picking. Det kommer vara svårt att lyckas med det men det är fullkomligt omöjligt att lyckas om du inte provar. Det viktiga tycker jag är att man har en bas och ett sparande som är baserat på index/fondrobot.

Man kan kalla det för lekhink och enligt mig kan man välja själv hur stor den skall vara så länge som man lovar sig själv att man kan leva med det om det efter 10 år står noll på det kontot. Och det kommer vara mycket slump inblandat men ibland slumpar det sig till din fördel och då är det faktiskt ganska kul. Lycka till.

2 gillningar

Det finns alltid en chans att du slår börsen inom en tidsram. Precis som om du bettar på fotboll eller liknande så kan du, om du har tur, vinna rejält. Som tidigare nämnts tycker jag du ska köra på en “lekhink” där man plockar på sig/avyttrar innehav som man känner för. Sen ha 80-90% av sparandet i index.

4 gillningar

TS är 24 år. Du har hela livet som småsparare framför dig. Gör det som känns bäst. Vill du handla med enskilda aktier så gör det. Se det som ett intresse, en hobby.

Kör en kombination om du känner dig osäker. 50% indexfonder, 50% enskilda aktier, eller den fördelning som skulle kännas bäst.

2 gillningar

Snyggt jobbat!

Alla på börsen har olika mål och strategier. Om din strategi är utdelningsportfölj så ska du inte bry dig om index (enligt hernhag) han säger själv att eftersom index innefattar en massa bolag där de flesta inte har utdelning och hans strategi är att bara äga utdelare så blir det inte ett relevant index.

Ex om jag köper 100% tesla aktier och tesla går upp 30% när sverigeindex går upp 5% så kan jag ju säga att jag smiskade index, men jämförde jag mig själv med rätt index?

Det är ju inte omx30 som är relevant utan snarare något index som innehåller elbilar och tech. Om jag nu hittar ett sådant index och det gick upp 20% så “vann jag” gick det upp mer än 30% så underpresterade jag.

Det är inget fel att hålla på med utdelare. Min personliga strategi är att på sikt köra 4 hinkar men samt ha en liten portfölj på sidan av där jag får in en liten summa i månaden i utdelning ~2-4k i månaden. Som betalar för semester eller lite andra utgifter.

Vill du köra på utdelare så gör det! Hitta eller bygg ett eget index att jämföra dig emot.

2 gillningar