Lära nåt nytt - tips på deltidsstudier

Hej gott folk.

Har någon tips på någon riktigt bra specifik distansutbildning? Deltid och helst nätbaserat. Inte för att byta karriär utan mest för egen förkovran.

• Ekonomi, entreprenörskap, globala perspektiv, handel, personlig utveckling etc.

10 poäng Rich dad poor dad hade varit skoj :slight_smile:

3 gillningar

Jag har börjat läsa högskolekurser på distans. Tanken är ju att läsa fristående kurser i företagsekonomi mest för jag tycker det är kul så jag ev kan plocka ut en examen innan pension, men mina fantastiska betyg från gymnasiet tycker inte riktigt jag ska gå kurserna. :laughing: Men har ändå skramlat ihop 30hp i andra ämnen på ett år utan större problem. Så mitt tips är kolla om du hittar några roliga distanskurser och läs lite allt möjligt.

3 gillningar

Hej
Mikro o makroekonomi.
Man får ett hum om basen i hur allt hänger ihop med finans och penningpolitik.

Att plugga för sitt eget nöjes skull är underskattat.
Jag har verkligen gillat att nörda ner mig i ett ämne åt gången (på äldre dar:-)).

3 gillningar

Trodde först du skrev att det var överskattat att läsa för eget nöjes skull och tänkte ge dig medhåll :grin: Mikro och makro är bra grejer men enligt mig hur tråkigt som helst.

Jag plankade in på en hel kurs om värdeinvestering på Handels som var ruskigt bra och förmodligen det mest givande jag har läst på högskola. Leta efter något liknande. Det finns ganska många små, specifika kurser om man bara pallar söka lite. Jag har dessvärre inget konkret förslag på vad du ska läsa men tycker egentligen du kan börja med att börja köpa kurslitteratur som låter intressant. Många föreläsare är tyvärr så jävla dåliga.

1 gillning

Sven Carlins investeringskurs. Finns gratis på hans blogg. (Inte att förväxla med hans research platform som kostar pengar). Den ger förstås inga poäng i Ladok eller studentportalen men är bra ändå.

Boktips: Economics in one lesson av H Hazlitt. Beskriver vad som händer när staten lägger sig i för mycket i ekonomin.

Boktips: The most iportant thing av Howard Marks. 20+ års sammanställning av många viktiga aspekter av att investera. Tydligt uppdelad i kapitel som går att läsa i valfri ordning. Riskbegreppet är särskilt intressant. https://rikatillsammans.se/forum/t/nar-ga-in-pa-borsen-igen/22474/13

1 gillning

Jag skulle generellt rekommendera att titta på MOOC-kurser. Just det här området har jag inte utforskat men däremot en del annat. MOOC-kurser är bra eftersom de fokuserar på eget lärande, inte att få poäng eller klara prov. Det finns registersidor för MOOC-kurser så du behöver inte sitta och googla fram dem styckvis. Det är inte givet att en viss given kurs har rätt inriktning eller nivå så du behöver prova dig fram. Eftersom hela formatet är mycket mer flexibelt än vanliga universitetskurser kan du enkelt avsluta en kurs som inte kändes helt rätt och prova en annan.

3 gillningar