Hej! Jag är på jakt efter riktigt bra plattformar för att lära sig nya saker online – gärna utan kostnad eller till ett överkomligt pris

Hej! Jag är på jakt efter riktigt bra plattformar för att lära sig nya saker online – gärna utan kostnad eller till ett överkomligt pris.

Jag letar särskilt efter kurser inom:
– Excel och andra Office-verktyg
– IT-kunskap och digitala färdigheter
– Affärsutveckling och personlig produktivitet

Det är viktigt för mig att utbildningarna håller en hög nivå, gärna med möjlighet till certifikat och att man kan gå i sin egen takt.

Har du själv provat någon kurs som varit riktigt bra? Eller kanske har du en favoritsajt du alltid återkommer till?

Jag har kollat lite på [länk borttagen /mod] – är det någon här som har testat deras kurser?

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot i kommentarsfältet! :raised_hands:

MOOC-kurser är ofta bra. Jag har provat sådana kurser, dock på andra teman än det du nämner här.

1 gillning

En del kurser på LinkedIn är riktigt bra. Men det kräver premium-abonnemang.

Vad är fel på Youtube?

1 gillning

YouTube är perfekt för enklare ändamål som hur du fixar problem med bilen. Om du vill ha mer avancerade kurser gratis behöver det normalt komma från aktörer som inte är vinstdrivande, alltså universitet. Därför är MOOC-kurser bra. De specifika saker som TS efterfrågar är hur MOOC-kurser normalt fungerar.

Var specifik! Vad vill du lära dig, och på vilken nivå?

Chat-gpt eller valfri annan chatbot

Harvard erbjuder flera onlinekurser helt gratis. Courses | Harvard University

1 gillning

Udemy har ett stort utbud av kurser inom många olika områden, till exempel excel, programmering, elektronik …
De ordinarie priserna är ganska höga, men om man sparar de kurser man är intresserad av som favoriter så får man bra erbjudanden efter några dagar. Då brukar jag betala ca 100:- till 150:- för kurser som kan ha ca 20 timmars videoinspelning.
Börja med att titta på de gratisvideor som finns för de flesta kurser. Då ser du förhoppningsvis om du gillar instruktörens sätt att jobba.

Linköpings universitet har kurser inom bland annat artificiell intelligens och cybersäkerhet som man kan läsa på distans i valfri takt, även om de på antagning.se anges som exempelvis 10 % studietakt.

Det brukar gå att anmäla sig när som helst på året och börja direkt.

Kurserna ger riktiga högskolepoäng om man tycker att det är kul eller användbart.

1 gillning