Karriärsbyte - Tips på IT relaterad YT utbildning

Jag har funderingar på att byta karriär helt och tycker att det verkar spännande men något inom IT.
Har alltid tyckt det varit spännande med datorer, problemlösning och siffror. En karriär inom IT verkar dessutom vara väldig flexibel och man kan jobba nästan oavsett var man befinner sig.

Jag har dock ingen tidigare direkt erfarenhet av IT och där finns ju massvis med olika inriktningar att gå, frontend, backend, java utvecklare, .net, AI och så vidare. Hur en arbetsdag ser ut i respektive kategori har jag inte den blekaste aning om.

Vad de flesta utbildningarna har gemensamt är att de kräver behörighet i Programmering 1 vilket jag saknar, kanske får man en lite bättre inblick efter man läst det?

Många av de utbildningar jag hittat så finns där preparandkursen för de som saknar Programmering 1. Dock så verkar det som att i de flesta fallen så gäller bara för just den utbildningen man söker och man får inte något intyg för att kunna utnyttja vid andra ansökningar.

Är där någon som jobbar inom IT som kan komma med några kloka råd eller kanske någon som just gått samma väg och valt en YT utbildning inom IT.

Jag har tittat på utbildningar från Tekniska högskolan och Grit Academy men skulle gärna vilja ha lite referenser eller fler alternativ.
Tanken är att läsa in Programmering 1 nu under våren för att sedan vara behörig att söka in till hösten. Respektive skola borde ju ha någon typ av vägledare som man kan diskutera med för att hamna på rätt utbildningen men det är ju alltid bra att få input från andra som gjort samma resa då alla utbildningar mer eller mindre påstår att de ger den mest eftertraktade kompetensen.

Den utbildning som verkar mest intressant vid en första anblick är javautvecklare vid Tekniska högskolan.

Testa tex codeacademy först för att se om du gillar det innan du lägger år på utbildning.

Jag läser java på en YH i Malmö för att byta karriär men jag kan inte påstå att jag vet vilken du bör välja, även om du också söker i Malmö.

Det jag fått höra är att du ska välja de utbildningar som inte är för spretiga. Tex valde jag inte en 2-årig utbildning med både java och A.I som fokus, som startade härom året.

Jag läste preparandkurs under sommaren och det gick bra. Du kommer ändå ha glömt innehållet när du börjar yh-utbildningen.

Jag valde en YH inom app utveckling. Jag hade inte programmering 1 så fick göra komvux först. Sen va det inga problem att komma in på utbildning. Jag valde inriktning app utveckling då jag ville bli ios utvecklare. Kursen innehöll webb utveckling, java och kotlin också så man fick ”prova” på lite av allt.

En fördel just med YH är lia praktiken. Dom flesta i min klass, inklusive mig, fick jobb efter lia hos företaget man gjorde lia på.

Tack för tipset, det ska kollas upp.
Ja så klart ska jag ha lite mer kött på benen innan jag hoppar på en utbildning och tänkte jag börjar här då jag sett att en del jobbar inom IT och även haft liknande funderingar.

Tack för din input.
Hur tycker du att det går och känns valet rätt?
Vad är snittåldern på en sådan utbildning, kommer de flesta från en tidigare arbetskarriär eller från gymnasiet?

Jag tror de flesta i min klass är 25-30 år. Folk har jobbat med allt möjligt.
För mig känns det som jag gjort rätt val, men jag har inte haft praktik än och inte jobbat med det heller då. Men du behöver lägga tiden på det, men det beror på hur mycket du redan kodat.

1 gillning

Jobbar själv inom IT som konsult (programmering) .
Som du skriver så får du lite det att verka som att IT = programmering, men så är inte riktigt fallet.
Det är väldigt brett och sträcker sig utanför ramarna av just att skriva kod, mot t.ex drift av tjänster, nätverk, devops/deployments, testning osv.

Som någon tidigare skribent sa så testa först lite gratistjänster online, finns hur mycket som helst.
Ha gärna ett mål med din utveckling (t.ex bygga en hemsida där man kan göra X eller Y) istället för att traggla med miniräknare.

Jag kan väl egentligen bara säga i slutändan att jag rekommenderar branschen, det behövs (kompetent) folk och det är lätt att hitta arbete.

Edit* jag hade inte valt att läsa till Javautvecklare men det är jag det :slight_smile:

Tack för ditt svar!

Jo jag vet att IT är betydligt mer än just programmering och det kanske inte är just det som passar mig bäst men tyckte att det lät passande och spännande.

Är det kurserna på https://www.codecademy.com/learn som anses bra?
Hittade en svensk kurs på Progsharp som jag nyss påbörjat för att få lite inblick.

Jag blir väldigt nyfiken på varför du inte valt just Javautvecklare?
Det är ju en toppen insikt och få från någon som är i branschen och blir så klart nyfiken på vad du valt istället om du skulle börjat om din resa?

Tror det är personlig bias egentligen, tycker inte om Java så mycket bara.
Föredrar .NET alla dagar i veckan även om man inte direkt är ett fan utav Microsoft.

.NET är dessutom plattformsoberoende numera.
Men hade jag läst något idag hade det nog varit JavaScript, det har fått ett enormt uppsving med tanke på Node.js och alla möjliga frontend ramverk (react, angular etc)

Edit: om du lär dig Java så kommer du kunna hoppa mellan språk sen ändå, det är tankesättet inom programmering som är det svåra att arbeta in och inte själva syntaxen.

IT kan vara väldigt givande men också otroligt frustrerande om man inte uppskattar det. Mycket detaljer att hålla reda på, tror man måste ha någon form av naturligt intresse där för att det ska bli riktigt bra på sikt. Däremot vet jag många som upptäckt att det passar på äldre dar, så att ge det en chans är definitivt tummen upp :+1:

Förutom utveckling (där Java/c# tenderar åt lite stelare men trygga jobb och JavaScript/full stack tenderar åt lite mer slutkundanära jobb) finns ju testingingenjör, projektledare, produktägare, UX etc etc. Hitta din nisch du gillar, finns massor att göra!

Mycket av kundnära nyutveckling sker ”serverless” på någon molnplattform (Azure, AWS el GCP).
Det är bra att lära sig någon molnplattform parallellt med programering, plattformarna är hyfsat lika till funktionalitet men saker heter lite olika.

1 gillning