Vilken IT utbildning? repetera programmering i C#?

Jag överväger att hoppa på någon utav dessa utbildningar nu snart, just nu luter det mot .NET

Vad bör jag beakta rent generellt, gällande för- och nackdelar? :pray:

Fullstack .NET
Fullstack JavaScript
Frontendutvecklare

Chas Academy | Chas Academy Yrkeshögskola i Umeå

Väldigt svårt för juniora Frontendutvecklare på arbetsmarknaden nu.

Om det främst är jobbmöjligheter skulle jag säga Fullstack .NET > Fullstack JavaScript > Frontend.

7 gillningar

Läs en kandidat (minst) istället. Nyexade från YH har ingen rolig marknad framför sig.

7 gillningar

Håller med, trots att jag själv hoppade av min kandidat innan examen för att börja jobba. Det är andra förutsättningar idag gentemot för 15 år sedan när jag satte igång (eller 5-10 år sedan för den sakens skull). Det anställs nästan inga juniorer längre ö.h.t, så står det mellan någon från YH och någon med typ en master i datavetenskap så är det troligtvis den sistnämnde som får jobbet, allt annat lika.

Dagens juniorer är framtidens seniorer, så förr eller senare kommer det behöva anställas, men det kommer nog dröja ett tag om det inte blir ekonomiskt bättre tider.

2 gillningar

.net helt klart. Frontend juniorer är helt körda idag.

Stort tack för den input ni har gett!

Om jag likafullt väljer att testa .Net YH

Vilka sidor tycker ni har den bästa pedagogiken för att plugga på inför C# innan kursstart? **

Repetera programmering i C#** *
Det första du kommer att göra när du börjar vår Fullstack .NET -utbildning är att arbeta med med programmeringsspråket C#. Om du vill ligga steget före, är det en bra idé att plugga lite på dessa ämnen innan kursstart.*

Grabben går en 2-årig YH.Net-utbildning med 6 månaders praktik. Utbildningen är sponsrad av företag.

Vad gäller vem jag valt efter att varit behjälplig under hans utbildning skulle jag inte tvärsäkert välja någon med en masters. Han är lätt redo för att hoppa rakt in i produktion och har fått praktik på ett medicinbolag i Lund.

1 gillning

Microsofts egna sidor är faktiskt väldigt bra, men det finns också hur många guider som helst på YouTube som guidar en genom projekt.

Udemy, Codecademy, osv. har kurser också, men om du i alla fall lite programmeringskunskap hade jag bara sökt reda på någon YouTube-kurs som går igenom de moment du vill veta mer om.

1 gillning

IT är en bra bransch, men som nyexad står du sist i kön till de flesta IT-jobben. Alla jobbar inte med det de pluggade till – så är det för många utbildningar, även programmerare, lärare och sjuksköterskor. Om du dessutom skippar högskolan så kommer det nog bli tuffare för dig.

För mig i början som programmerare var det både lång pendlingstid, svårt att få intervjuer, låg lön och konstiga deltidsjobb.

Alla som klarade kurserna väl på högskolan hade lärt sig programmera antingen i grundskolan eller gymnasiet. De som skulle börja programmera på högskolan klarade sig oftast rätt dåligt.

Jag har sett flera LIA-praktikanter passera på företag där jag har jobbat, men jag har aldrig sett dem få jobb på det företaget där de praktiserat.

2 gillningar

Bara för att spinna vidare på min egen kommentar:

Bygg något om du verkligen vill bli en bra programmerare. Det går inte att bara läsa teori och lyssna på någon berätta om hur de gjort eller tycker man ska göra.

Programmering är så enormt mycket felsökning och det är så man verkligen lär sig programmera.

Använd för fan inte AI heller när du ska lära dig grunderna. På sin höjd för att den ska förklara någon kodsnutt, men absolut inte för att generera kod.

3 gillningar