Byta yrke till programmerare | Vilken utbildning ska jag välja?

Hej hej!
Jag har bestämt mig för att byta yrke trivs inte med det jag gör nu… är det någon som har tipps på olika programmeringsutbildningar?
Kurser, yh, universitet?
Vet inte vilken väg jag ska ta :grinning:

Skulle vara skönt att få lite olika tipps om någon har erfarenhet…

Trevlig solig helg! :sunny:

1 gillning

Börja med Youtube om du inte redan gjort det, för att få en känsla utav det, för programmering är verkligen inte för alla.
Annars hade jag gått nån YH inom .NET eller nåt sånt idag kanske?

Skippa YH och välj en gedigen universitetsutbildning om du är seriös. Och nej, du är inte för gammal för uni, behöver inte vara en master du läser heller. Kandidat > YH som junior.

2 gillningar

Det finns tre spår som jag ser det:

1. Civilingenjörsutbildning med datainriktning

Fördelar:

• Högre prestige än andra utbildningar vilket gör det lättare att få jobb.
  • Har matematik och fördjupningar som kan öppna dörren till mer avancerade jobb inom t ex AI, och diverse annat som en “vanlig programmerare” inte är kvalificerad för.

Nackdelar:

• Svårare, vilket givetvis kan ses som en fördel också beroende på din mentalitet.
  • Det kan vara så att det slutar med att du jobbar med något man kunde gjort efter en kortare enklare utbildning.
  • Kan innehålla irrelevanta kurser om du redan vet vad du vill jobba med. T ex, om du vet att du är intresserad av webben så är kanske inte linjär algebra det viktigaste att läsa.

2. Datavetenskap (ej ingenjörsutbildning)

Fördelar:

• Ger dig möjligheten att läsa en teknisk utbildning som (om du vill) inte innehåller så mycket matematik.
  • Förmodligen stor möjlighet att välja kurser efter eget intresse, beroende på lärosäte.
  • Inte lika prestigefyllt som civilingenjör men tillräckligt prestigefyllt för att inte uteslutas ur de allra flesta rekryteringsprocesser.
  • Mindre arbetsbörda generellt vilket lämnar utrymme för egna studier inom något område du brinner för.

Nackdelar

• Stänger dörren till en del jobb som kräver matematik, osv, om du inte aktivt valt in detta i din utbildning (med reservation för att en del lärosäten kanske har mer matematik i sina program).
  • En del arbetsplatser rekryterar främst till juniora tjänster från ingenjörsprogram. Jag vet att företaget jag jobbar på nu fokuserar sin rekrytering mot ingenjörsprogram, och att jag jobbar där beror på att jag rekommenderades av en person.

Detta var vad jag läste och det passade mig väldigt bra. Jag visste redan ungefär vad jag ville jobba med, hade studerat kursutbudet i förväg, hade förkunskaper, osv.

När jag började arbeta kände jag att jag hade mycket kort startsträcka eftersom jag redan kunde mycket av det jag jobbade med (java backend). Detta i sin tur imponerade på folk och jag befordrades ganska snabbt från junior.

3. YH

Kan betydligt mindre om detta spår så någon får gärna fylla i mer, men jag är skeptisk eftersom jag upplever det som för snävt inriktat mot någon viss teknologi, och att arbetsgivare ofta föredrar folk som med universitetsutbildning eftersom det upplevs som ett säkrare kort. Jag kan ha fel.

6 gillningar

Börja med att ställa dig frågan om programmering är något du verkligen vill arbeta med. Har du ett genuint intresse av datorer? Prova på att lära dig ett språk och testa att göra några övningsuppgifter, gärna någon som tar ett par dagar att genomföra.

Att läsa till civ.ing. för att bara programmera är överkvalificerat. Det är bara för vissa typer av uppgifter som man behöver behärska avancerad matematik och fysik. De stora massan programmerare klarar sig med gymnasiematematik.

3 gillningar

Jag håller till 100% med om detta. Intresse (och fallenhet) för programmering gör oerhört stor skillnad i prestation under utbildningen och i arbetslivet. En utbildning som jag tyckte var ganska lätt var väldigt svår för ganska många av mina kursare.

4 gillningar

Inte om man vill hålla på med programmeringarbete som kräver civ.ing.

1 gillning

Ren programmering i valfritt programmeringsspråk är en mindre del av mer kvalificerade utvecklare eller ingenjörsroller. Mycket av tiden går åt att designa system och lösningar, förstå komplexa processer, informationssökande, felsökning. Det är sällan själva koden som är utmaningen.

Hehe jag skulle råda tvärtom. Beror lite på om man vet vad man vill jobba med eller ej.
:smile:

Tredje och sista året jag pluggade kunde jag varit utan. Inget jag har nytta av i jobbet.

Visst. Men med samma logik så klarar sig de flesta civilingenjörer också med gymnasiematte. Och ekonomer behöver sällan mer än grundskolans kunskaper.

Det betyder inte att utbildningarna är värdelösa.

3 gillningar

Innehållsmässigt kunde även jag skippat tredje året. Kandidaten i kombination med lite sociala färdigheter öppnade dock många fler dörrar än vad vänner som pluggat YH fått ta del av, särskilt så som arbetsmarknaden för juniorer är överlag.

Nyckelorden här var ”bara programmera”. Knappt någon utbildning är meningslös. All kunskap är bra. Men just programvarukonstruktion är kanske det ingenjörsområde där själva utbildningen gör minst skillnad. En bergsingenjör kan ganska enkelt börja programmera men det omvända är inte lika lätt.

1 gillning

Tänker inte gå in på om du gillar det eller ej utan du ska objektivt få information som jag tog fram förra året när jag fattade mitt beslut. Kommer vara kortfattad och försöka exemplifiera (kanske fördumma valet lite).

YH - mest lönsamma utbildningen om du vet vad du vill göra. Du får en något smalare utbildning med fokus på ”linjen” du väljer. Snabbt ut på arbetsmarknaden och du får jobba mer hands on/praktiskt med diverse kurser under utbildningen än de andra utbildningarna. Snabb, effektiv och ”lätt” utbildning som inte tar för lång tid eller tär på en.

Universitet/högskola (mitt val) - bredare och perfekt om man vet att man gillar ämnet, har lite mer ork samt vill förstå ämnena mer djupgående. Inte bara veta hur man gör något utan varför och dess underliggande arkitektur. Mer krävande (3år kandidat eller 5år master/civilingenjör) samt längre än YH men bredare kunskap och djupare förståelse.

Personliga ord: jag ansåg att 5 år var för långt för mig , det finns ingen anledning att välja civilingenjör för att det ger bättre möjligheter om man inte klarar av att gå klart utbildningen eller mår dåligt under utbildningen. Jag valde 3 år data- och systemvetenskap men kan givetvis läsa två år till och få ihop en master om jag vill/orkar. Brorsan och tjejen har gått/går YH och jag gick 1 år som VVS-ingenjör på YH (utbildningsformen). YH är enklare men sämre utbildning vill jag påstå (generellt) men inte dåligt. Eftersom jag inte vet vad jag vill göra inom IT passade data- och systemvetenskap mig väldigt bra som dessutom har 4e högsta ingångslönen i Sverige (2022) av alla högre utbildningar.

Lycka till!

1 gillning

Håller med @JavaMannen och @Anonym men skulle även vilja kasta in alternativet att plocka ihop sin egen utbildning, finns många extremt kvalificerade utbildningar utlagda på nätet idag från topp-universitet, t.ex. MIT:

t.ex. denna:

3 gillningar

Hej,

Systemutveckling är väldigt brett och som några redan skrivit så är programmering bara en del, om än väldigt viktigt att den blir bra.

Är det så att du redan programmerat en del men utan att ha en formell utbildning i det så kanske du kan titta på det du jobbar med idag och redan är utbildad inom. Vad jobbar du med idag?

Jobbar du med ekonomi/bokföring så kanske det är systemutveckling inom redovisnings/affärssystem som du ska gå mot, jobbar du med lön så kanske lönesystem och så vidare. Den som efterfrågas är oftast mer kunskap inom området du utvecklar inom än själva programmeringen. En väg framåt då kan vara att gå över till någon konsultfirma som jobbar med ditt ämnes system och pö-om-pö närma sig systemutveckling.

Vet flera som gått denna väg och de är väldigt uppskattade och jag tror de trivs bra.

Jag läste ett antal kurser online innan jag började på universitetsutbildning i datavetenskap och om man är tillräckligt motiverad, och har viss talang, så tror jag helt klart att man kan tillskansa sig kunskaper som motsvarar t ex en kandidatexamen, på egen hand. För egen del gjorde det iaf själva universitetsutbildningen väldigt enkel, särskilt de första två åren.

Frågan jag ställer mig är om det generellt är tillräckligt för att bli intressant på arbetsmarknaden, om ens mål är att skaffa sig en anställning som utvecklare. Jag tror absolut att det går, och många har säkert gjort det, och allt går om arbetsmarknaden är superhet just då, men jag tror att någon sorts relevant examen gör det så mycket enklare. Jag tror åtminstone att man dramatiskt minskar risken att inte lyckas slå sig in i branschen.

Nu pratar jag om att skaffa sig en helt vanlig anställning. Om man t ex redan har ett jobb och vill lära sig programmering för att komplettera sin nuvarande roll, eller liknande, så tror jag dock att rätt gratis onlinekurser är helt rätt. Mycket av det jag studerade på Coursera för 5-6 år sedan var bättre än motsvarande kurser på universitetet.

2 gillningar

En utbildning har i min mening två syften:

1. Att få in en fot på arbetsmarknaden.
  2. Ge dig tid att på egen hand utforska programmering och utveckla dig.

Jag ger inte mycket för utbildningarna i hur duktig programmerare/utvecklare man blir. Oavsett om du kommer från en 1, 3 eller 5-årig utbildning så är det rent krasst mest sannolikt att du är närmast clueless, och en arbetsgivare gör bäst i att anta att du inte kan något alls.

Undantaget här är om du är intresserad av programmering och sysslar med det på fritiden, det är (tyvärr) så man blir riktig duktig på kort tid.

Med det sagt så tycker jag ändå att en längre utbildning är fördelaktig. Det kommer göra det mycket lättare att få in foten, och det ger dig också tid att förkovra dig i programmering.

(Att civilingenjör på något sätt skulle vara svårt har jag inte heller någon förståelse för, men jag är statistiskt sett i minoritet där.)

1 gillning

Jag har universitetsutbildning i annat område än IT/programmering, och självlärd/YH i programmering. Jag känner än så länge inte att det missgynnat mig. Blivit erbjuden att gå mot arkitekt, likt andra YH-kolleger. Några av de vassaste utvecklarna jag vet är YH, andra har ingen examen och andra har högskola.

Ditt intresse och engagemang kommer nog vara det viktigaste. Jag skulle tro att detta inte håller om man vill jobba på Big Tech-bolag, då är det akademiska viktigare, killgissar jag.

1 gillning

Håller med dig! Man gör ju det lite svårare för sig.

Samtidigt tänker jag att en lista med genomförda kurser från t.ex. MIT borde ju värderas högt - inte minst eftersom det kommer visa på att man har en hög nivå av eget ansvar, personligt ledarskap etc. Ville bara komplettera din lista. :slight_smile:

Det första föreläsaren i envariabelanalys sa när jag börjat på KTH var: “Ni är inte här för att lära er räkna. Ni är här för att lära er tänka.”

Med erfarenhet från både jobb och konsultintervjuer, från båda sidorna av bordet, får jag fylla på med att en CivIng-examen, även om den inte säger något om huruvida personen faktiskt kan programmera, garanterar en lägstanivå. Du kan inte vara hur dålig på problemlösning och logiskt tänkande, ostrukturerad eller allmänt korkad som helst och fortfarande komma igenom utbildningen.

7 gillningar