Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig. Men nu helt plötsligt så har mina klasskamrater med toppbetyg börjat få praktikplatser utan att ens försöka, de blir inbjudna till events, och jag fick reda på typ alla prestigefulla företag kollar också alltid på betyg, tänk McKinsey. Dessutom alla top talent communities som t.ex. Nova Talent, där de endast tar in topp 1% av talangerna, där trodde jag också att erfarenhet räcker men tydligen vill de ha betyg där också.
Är det helt över om man inte är topp i mitten av plugget? Jag vet att många kan tänka “varför måste du ha prestige?” men att jobba inom något toppföretag har varit drömmen. Studerar civilingenjör inom IT.
Med det sagt, så är inte betygen allt. Så länge du själv är skarp så bör det i inte vara några problem. En annan bra väg in i arbetslivet är kontakter, t.ex via alumner du känner från när du engagerat dig i studentföreningar, kårer eller dylikt. Att kunna visa på egna projekt som du knåpat ihop på fritiden, eller engagemang inom t.ex. open-source-projekt, är också bra på CV:t.
Om ditt sikte varit inställt på “prestigeföretag” så har du gjort ett strategiskt misstag i att försumma bra betyg. Men du kommer säkert kunna hitta ett jobb på ett “vanligt” företag någonstans om du är normalt funtad.
Kommer du direkt ifrån skolan så kan betyg vara en viktig komponent för att komma in på prestigebolag, men som nämns så krävs det även bra resultat på s.k. ”Leet-code”-tester för Google, Meta, Amazon, etc.
Annars kan du jobba någon annanstans ett par år, ingen som kollar betygen efter första jobbet.
Men anta att jag har jobbat på ett “vanligt” ställe i flera år, har man då fortfarande ingen chans på prestigeföretag, trots att det har gått en bra tid efter att man avslutade studierna?
Jag vet liksom att det kan spela roll direkt efter studierna, men vad händer om det har gått ett par år och bestämmer mig plötsligt att jag vill jobba på ett prestigeföretag?
Jag vet, men nu har jag förlorat 2 studieår på att slarva (jag har 3 år kvar). Jag kan tyvärr inte gå tillbaka i tiden och rätta till betygen, även om jag får toppbetyg sedan nu. Vill bara veta om det fortfarande finns en chans (även om 10 år) eller om jag borde glömma denna möjlighet helt och hållet.
“Prestigeföretag” är inte samma för alla. Personligen skulle jag inte vara intresserad av McKinsey, och aldrig hört talas om Nova Talent, men det är bara jag. Däremot fick jag förfrågan från en FAANG-rekryterare i veckan, så nåt rätt måste en med medel-betyg göra.
Nu tänker jag vara krass men jag tror du har svaret i din fråga. “Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig”. Du förväntar dig att hamna på prestigearbetsplatser men tänker inte göra jobbet eller skaffa dig så bra kunskapsgrund som möjligt utan bara “få godkänt?”. Ja, då får du arbetsgivare med samma ambitioner och de finns det inte många av. Stekta sparvar och sånt…
Förstår att du vill vara krass, men tror du tolkade det lite fel. Jag förväntar mig inte ett prestigejobb utan något arbete. Jag har fortfarande höllt på med sidoprojekt, tjänat pengar på att programmera åt företag, gått kurser, och försökt lära mig så mycket jag kan och få erfarenhet. Det är endast betygsgrejen som jag slarvade med, eftersom jag fick alltid höra att de inte spelar roll. Så det jag egentligen undrar är inte “kan jag få allt utan att anstränga mig”. Det är: “om vi antar att betyg verkligen spelar roll och jag kommer inte få ett prestigefullt arbete direkt, har jag fortfarande chanser att få arbetet senare i livet, med all den erfarenhet som jag då kommer ha”
Du kan glädja dig med att det behövs fler än 1 % av studenterna för att fylla de bra tjänsterna på marknaden. Alla resterande 99 % hamnar inte total misär.
Knappast. Fokusera på lite mindre kända bolag, där är konkurrensen lägre. Både att komma in och sedan sticka ut i prestation när du väl är inne.
Dessutom, om du tittar runt på toppositioner runt om i landet kommer du upptäcka att väldigt många som innehar dessa har helt vanliga och ibland helt mediokra utbildningar från anonyma utbildningssäten. Ibland har de inte ens gjort klart examen.
Har du ett tydligt mål och är duktig på att nätverka har du bra chanser att lyckas. Lite skämtsamt kan man säga att de som lägger mycket social tid under sin studietid, d v s festar hårt och lär känna de flesta, kommer ha ett stort nätverk att jobba med.
Sedan har du eget företag-spåret lite senare i livet vilket är lite andra chansen för många.