Ok lika lite som du vet vilken aktie som är nästa raket, så vet du inte vad som är nästa Spotify eller Klarna. Och dom var inte Top Tech när dom startade.
Så det finns massor av möjligheter till karriärer om man hittar dom
Ok lika lite som du vet vilken aktie som är nästa raket, så vet du inte vad som är nästa Spotify eller Klarna. Och dom var inte Top Tech när dom startade.
Så det finns massor av möjligheter till karriärer om man hittar dom
Ditt jobb blir att leverera svindyra powerpoints som säger det ledningen redan bestämt att de vill höra. Det är inget värdigt liv.
Verkligen, och du har så klart jobbat på firman och talar av egen erfarenhet?
Betyg spelar ingen roll om du är bra på det du gör och har starkt driv. Hade jag vart du hade jag lagt all min tid på att nischa hårt mot AI och inte studerat de kommande tre åren, branschen kommer se helt annorlunda ut när du är klar.
Vill du ge dig in på en resa så försök få ett internship på typ Lovable som redan erbjuder jobb till dropouts. Du lär dig 100x så mycket på ett startup som du kommer göra de kommande tre åren på en civilingenjörsutbildning.
Jodå är du bra/bäst på det du gör så finns alla möjligheter, jag har inte en högskolepoäng men blivit erbjuden jobb på Microsoft och Meta och jag har inte sökt jobben utan blivit kontaktad av rekryterare så ge inte upp så kommer det att ordna sig
Jag vet tillräckligt. Du får välja själv hur du värderar det jag säger. Forumet tillåter åsikter och inte bara orubblig fakta.
Man får ha vilka åsikter man vill, men du låter väldigt bitter (min åsikt).
Varifrån kommer din nyfunna önskan att vara top-achiever?
Vad har ändrats? Vad dina polare gör och inte gör bör rimligen inte blint diktera dina livsmål.
Jag skulle tippa att lika snabbt som den här impulsen att vara topp-achiever kom via en rädsla att gå miste om något, så kommer den också passera.
Jag har alltid velat jobba inom en av dessa företag. Men jag fick alltid höra att det är erfarenheten som spelar roll. Och antag att jag om flera år bestämmer att jag faktiskt vill jobba inom toppföretag
Han har ju rätt, McKinsey levererar nonsens
Jag förstår. Det var underliga råd i så fall.
Sannolikheten att de väljer någon med dokumenterat mindre driv är nog inte alltför goda även om man lovar att man skulle jobba hårdare hos dem än vad man gjort på universitetet.
Om du skärper dig och jobbar hårdare och mer målinriktat än någon annan, så bör du efter 5-10 år kunna visa upp ett desto starkare CV.
Nästa gång någon säger att du kan nå högst med halva gasen i så vet du bättre än att tro på dem.
Men att jobba hårdare och mer målinriktar inkluderar ju sidoprojekt
Hej blivande civilingenjör inom IT! Vad vill du bli när du är stor? Vad vill du jobba med?
Det är lätt att tänka att det är coolt och bäst att jobba på ”prestigebolag”. Men vad vill du ägna dig åt? Vill du ens bli managementkonsult?
Det finns gott om spännande och roliga jobb på andra ställen. Och du vet aldrig var du hamnar så småningom.
Du får det att låta som att det finns ett problem?
Känner flera jobbar på prestigefyllda managementkonsultbolag. Du får absolut en bra ingångslön, 50k+ beroende på bolag, men med den lönen avskriver du dig också mycket frihet och mental hälsa. Räkna med långa arbetsdagar, översittarchefer med väldigt höga förväntning, prestationsångest osv osv. Tillfredställer du cheferna kan du få mer ansvar och faktiskt börja få träffa kunderna efter några år.
Vet inte hur det är på Meta, Google och dyl. Skulle tro att det är bättre arbetsförhållanden här och skulle tro att detta för förstahandsvalet för alla som hamnar på konsultfirmor också, dvs otroligt hög konkurrens. Om du sätter dig i rekryterarens skor, hur hade du börjat sålla i en hög med 1000 CVn för 5 st tjänster?
Dom som får en intervju här har troligtvis toppbetyg i kombination med sidoprojekt. Har du tyngre sidoprojekt kan det säkert kompensera upp att du inte har 4,7+ GPA.
Om du vill öka dina chanser ser jag två möjligheter:
Helst gör du båda såklart, och oavsett borde du se till att gå bra betyg i kurserna du har framför dig.
Men min fråga är, hur blir det om typ 5 år, efter att man fick erfarenhet? Om man antar jag fick något annat som förstajobb. Kommer de fortfarande kolla på betyg?
Finns flera vägar att gå i en karriär. Några av toppjobben direkt efter kollar betyg, de allra flesta jobben kollar inte betyg vid examen eller 5 år efter. Vissa har toppbetyg men inte så mycket vid sidan. Finns för och nackdelar med båda.
Det viktigaste blir att hitta sin väg framåt. För mig har engagemanget vid sidan av studierna och kunskapen jag byggt privat format min karriär betydligt mer än studierna. Framförallt betydligt mer än om jag lagt den tiden på lite bättre betyg.
Så det finns olika vägar och gäller att hitta sin. Generellt så om man har driv, gör mycket saker och fortsätter lära sig kontinuerligt brukar bra saker hända.
Jag skulle säga att timingen och nätverket spelar större roll än betygen. Dock är betygen inte helt oviktiga, men exjobbet/uppsatsen är nog det viktigaste.
Arbetslivserfarenhet är definitivt viktigt, inte bara för att du är varm i kläderna utan också för att det ger dig nätverk.
Språkkunskaper kan ibland vara väldigt värdefulla eftersom det ofta skapar ett mervärde för arbetsgivaren
Ser inte att någon föreslagit det i tråden. Men om du vill rädda upp det hela kan du fundera på en PhD kanske för att kompensera dina låga betyg.
Jag har inte låga betyg, bara inte heller topp. Och jag undrar hur det blir längre fram i karriären, efter att ha gjort masters med medelmåttliga betyg men samlat på sig erfarenhet från andra jobb. De flesta säger att Google osv inte är möjligt men detta följs oftast med “direkt efter examen”.