Hur kan jag bli utvecklare?

Hej forumet! Är 26 år gammal och börjat fundera allt mer på en karriär inom it (främst utvecklare till en början). Har snart en ekonomikandidat men känner att det är inom programmering och it jag vill jobba. Har tidigare även läst objektorienterad programmering i java, statistik och en del matematik (dock ej diskret, utan envariabel och linjär algebra).

Funderade till en början på att läsa systemvetenskap på Luleå tekniska universitet. Där ingår bla två rena programmeringskurser, två kurser i databaser, test av it mm. Det positiva är att jag kan läsa den och få en kandidatexamen redan efter två år, istället för 3

Men har nu börjat fundera på om jag bör läsa en mer ren programmeringslinje, eftersom det är ditåt jag vill. Finns tex på Blekinge tekniska högskola och Mittuniversitetet utbildningar inom webprogrammering samt programvaruutveckling som endast är två år (då får jag istället en högskoleexamen istället för kandidat), men fler rena programmeringskurser.

Eftersom jag snart har en ekonomikandidat kanske det öppnar dörrar för att jobba i gränslandet mellan it och business/projektledning i framtiden, vilket annars systemvetenskap gör.
Är det då bättre för mig nu att läsa mer ren programmering, än systemvetenskap?

Jättetacksam för alla som tar sig tiden att svara en förhoppningsvis framtida programmerare :smiley:

Ps. har 30 hp valfria kurser kvar på min ekonomikandidat och planerar överlappa dessa med mitt nya program. Därav är jag endast intresserad av högskoleutbildningar och ej YH

Du kommer kunna jobba med utveckling oavsett utbildning. Vilken roll tror du skulle passa dig? Universitetetsutbildning inom systemvetenskap så kommer du säkert kunna jobba som systemarkitekt i framtiden. Är det skriva kod du vill göra kan en mer praktiskt tvåårig utbildning vara ett bättre alternativ. Redan nu så kan du säkerligen få en junior tjänst som BA i ett utvecklingsteam tror jag :blush:

Läs en A, B och C kurs så kan du ta ut en kandidat med systemutveckling som huvudområde. Att du redan läst en del kurser gör att du kanske kan bli klar på ett läsår.

Går du program får du många kurser som du inte behöver. Med fria kurser kan du anpassa utbildningen efter behov.

Dock skulle jag rekommendera att ta kontakt med företag och aktivt söka jobb, eftersom du har en del utvecklings-erfarenhet.

I egenskap av marknadschef på IT-konsultbolag kan jag rekommendera en "traditionell universitetsutbildning över “inriktade 2-års snabbspår”.

I slutändan stämmer det att utbildningen inte är det viktigaste utan dina personliga egenskaper och teknisk förståelse.
Men som ny i branchen blir du dömd på vad som står i papprena och där är min erfarenhet att vi som konsultbolag aldrig ifrågasatts över en konsult som har en systemvetenskaplig eller ingenjörsbakgrund. Motsatsen mot 2-åriga KY där “kunden” inte har samma trygghet i att personen har med sig förmågan att “tänka som en programmerare”.
Åter igen, min erfarenhet och behöver inte vara applicerbart i alla lägen.

2 gillningar

Håller med. Ju fler som blir utvecklare, speciellt genom snabbspåret YH-utbildning desto större fördel (på pappret) kommer det vara att ha en ingenjörsutbildning istället för en YH-utbildning.

1 gillning

Om du vill bli så lätt att anställa som möjligt, ja då kanske det är bäst att gå den mer traditionella vägen med någon ingenjörsutbildning.

Men här kommer några åsikter som kan vara kontroversiella om målet är att bli en bra utvecklare:

• Universitetet lär dig inte att bli riktigt bra, det gör du själv på din fritid.
  • Det bästa som universitetet gav mig var tid, tid att utforska programmering på egen hand.
  • Du kommer inte vara färdig när du har pluggat klart, det är nästan tvärtom det allra mesta kommer du inte ha någon använding för.
  • Arbetslivserfarenhet är långt mer effektiv än tiden på universitet.

Om du tror på ovanstående, ja då kanske det är bäst att få ett programmeringsjobb så snabbt som möjligt.

(Om det här maximerar din lön beror mycket på vilken väg du går. Hos vissa arbetsgivare så smäller egna open source projekt väldigt högt, medans andra inte ens kommer prata med dig utan att du har rätt utbildning.)

2 gillningar

Tänk på att du blir inte anställd för att du kan programmera eller räkna matte. Systemutvecklare är problemlösare som arbetar med kod. “Rena programmeringskurser” inom isolerade områden som databaser kommer troligtvis inte lära ut de riktigt viktiga bitarna.

T.ex. får du kanske bara några av följande avsnitt istället för alla om du går t.ex. YH.

• Skriva lättläst, återanvändbar och effektiv kod
  • Hantera databaser
  • Använda och bygga API-system
  • Server-programmering(om du inriktar dig till webb-utveckling)
  • Hur man planerar och sammansätter fullskaliga projekt
  • Bedömma vilka ramverk eller designmönster man bör använda i olika projekt
  • Skriva/Tolka userstoriers och jobbar efter specifika kriterier
  • Arbetar i ett team efter t.ex. scrum, agile. Se över andras kod och ge/ta feedback, hantera git-systemet…
  • Arbetar med kunder på konsult-nivå
  • Osv.

YH-utbildningar är beställda av företagen som har varit med och skräddarsytt utbildingen till vad dem vill ha och då finns alla dessa och fler, troligtvis inkluderade.

Men kontakta lite it-företag som du vill jobba på tycker jag. Vad vill DOM se bland sina junior-utvecklare?

2 gillningar

Många skriver om att kunna skriva kod, jag skulle säga att kunna skriva test och testbarkod kanske är en ännu mer efterfrågad egenskap på arbetsmarknaden.

1 gillning