Erfarenheter från ekonomiutbildning på distans (t.ex. högskolan i Gävle)?

Är det någon som läst ekonomutbildning på distans (t.ex via Högskolan i Gävle), där man lyckats få bra jobb och så vidare? Eller måste man läsa på klassiskt vis för att det ska vara värt tiden?

Hur har eran vägar sett ut?

Jag förstår ju att det ALLTID är bäst att läsa t.ex Civilingenjör Industriell Ekonomi, men jag har inte möjligheten att sluta jobba, så det måste vara något vid sidan av - och då kändes ekonomi på distans passande.

(Obs! Jag har redan en kandidatexamen i Biomedicin sedan innan)

1 gillning

Jag tror inte att om du läst på distans eller på vanligt sätt spelar någon roll. Det är däremot generellt högre nivå på mer etablerade lärosäten.

Det är tyngre att läsa på distans jämfört med vanliga studier. Det kräver en annan nivå av disciplin och motivation.

Ekonomi är brett och det innebär att en hel del kurser sannolikt kommer att vara tråkiga, särskilt på A- och B-nivåerna.

Jag tror du behöver ha en väldigt tydlig plan för vad distansstudier ska leda till för att det ska kunna leda till något alls.

1 gillning

Kan du hitta distans på en bättre skola? Ekonomi bör endast pluggas på toppskolorna anser jag.

Vad menar du med “bra jobb”? Jag känner en som pluggat ekonomi i Gävle och som nu jobbar som “vanlig ekonom” på nåt kontor. :slight_smile: Tog nog två år för denne att få relevant arbete och var några år sedan nu.

1 gillning

Det är det inte, det beror helt på vad du vill jobba med.

Ekonomi är extremt luddigt och brett och industriell ekonomi är i bästa fall overkill och i värsta fall meningslöst för vissa jobb och inriktningar.

3 gillningar

Det låter väl bra, sitta och plonka vid en dator hela dagarna och sörpla kaffe medan man som vanligt jagar Jörgen för att han inte kommit in med underlag och attesterat sina fakturor i tid.

:hot_beverage:

5 gillningar

Det är mest för jobb som generellt chef/ekonomisk styrning som jag är intresserad av, men känner mig djupt förvirrad över vägen framåt.

Jag har ju kandidaten i Biomedicin, men den visade sig vara värdelös med att få jobb där jag bor - och nu har jag helt bytt bransch till teknik.

Jag vill kunna bygga vidare på något, och då känns en kandidatexamen i ekonomi som att man kan få ta “klivet upp”?

1 gillning

Jag tror inte riktigt på dem här modellen. Att plugga något av flummiga skäl för att kunna få jobb på en viss geografisk plats låter rätt snurrigt.

Om du nu har en utbildning vore väl det mest rimliga att göra något av den i första hand. Att tro att det ska lösa något att skaffa en utbildning till utan tydlig motivation verkar inte helt vettigt.

Om frågan handlar om att bo på en viss plats så är yrken som lärare det bästa alternativet.

Du har redan en examen på kandidatnivå, en till gör i sig inte tillräckligt för ditt cv för att vara värt tiden och energin utan det relevanta är framför vad du kan och dina personliga egenskaper.

Att bredda dig med enskilda kurser inom företagsekonomi (många universitet har 30hp kurspaket med grunderna), visa upp driv och ansvarstagande på jobbet och bli därmed en informell ledare i din grupp samt prata med din chef om ett intresse av att testa på en uttalad ledarroll (att starta som team lead innan man blir projektledare och sedan chef är ganska vanligt). Om målet är att stanna inom nuvarande eller en angränsande bransch men gå mot roller med budget och/eller personalansvar så tror jag detta är en rimlig väg. För denna väg är kurserna det minst viktiga, att göra ett bra jobb och samtidigt visa att du vill utvecklas inom ledarskap är mycket viktigare.

Om du vill jobba mer dedikerat med ekonomi för att du tror att det kommer vara mer givande på lång sikt så skulle jag nog sadla om helt och bli civilekonom (jag tror inte di får så roliga jobb inom ekonomi om du inte ens kan konkurrera med nyexade civilekonomer vilket blir svårt om du läser en “sämre” utbildning).

2 gillningar

Kolla upp hur mycket som sker på fasta tider. Även om det är på distans har de sannolikt seminarier och ev även föreläsningar som ges live och man behöver delta där och då under dagtid.

Det finns hela program idag som ges som heldistans med inspelade föreläsningar. Säkert behövs viss aktivitet under dagtid ändå, för att medverka på seminarier och förseminarier men omfattningen av det går nog att hantera.

För mig som har ett kontorsjobb där jag jobbar hemifrån skulle det absolut gå att hantera det. För någon som har ett annat typ av yrke skulle det rimligen gå men vara svårare.

Känns som en ledarskapsutbildning (5 dagars UGL) på nuvarande arbetsplats bör ge betydligt mer på betydligt kortare tid.

En hel kandidat för att kunna “ta klivet upp” känns inte rätt.

Förutsätter såklart att det finns ett intresse hos din chef att du blir chef.

Du kan ju annars gå kursen på din fritid, ta en veckas semester och lägg ca 20-40k så är du färdig sen.

Jag vill tacka er alla för bra input! Jag är väldigt glad att jag frågade här!

Jag tar bort anmälan till kandidaten i ekonomi, och kör istället en 50% studietakt distans kurspaket i Ledning och strategiskt personalarbete (30 hp)!

3 gillningar