Dubbla examen civilingenjör och ekonomi

Hej alla på forumet!

Jag läser nu på ett civilingenjörsprogram och har haft mycket bra resultat än så länge, dock bara gått första året. Är det någon som har erfarenhet av att läsa företagsekonomi samtidigt? Skulle endast behöva läsa 90 hp för att få en kandidatexamen då man kan tillgodoräkna 90 hp av kurserna från civ.ing.

Hur mycket extra tid skulle detta kräva? Tänker att 90 hp (3 terminer) över 4 år inte är så mycket (137,5%).
Hur fördelaktigt är det med dubbla examen?
Bättre med extrajobb istället?

Tackar för alla tankar

2 gillningar

Beror säkert på från fall till fall. Om du läser exempelvis industriell ekonomi ser jag själv inte anledningen till det. Jag skulle själv värdera en civilingenjörsexamen högre (är dock partisk då jag själv är civ. Ing i grunden).

Kan tänka mig att olika internships/praktik inom områden du skulle vilja jobba inom skulle väga högre.

Detta är förstås mina egna spekulationer och jag jobbar inte inom ekonomi.

1 gillning

Personlig erfarenhet är att studera 125% är okej, 150% är okej men 200% tog emot ordentligt för min del, men då var allt ingenjörskurser.

Som du säger blir det bara 137,5% över 4 år men risken är ganska stor att du kommer läsa det i omgångarna när kurserna går och då kan du säkert hamnar i 200% snåret. Med lite extra otur ligger klasserna samtidigt eller labbar som krockar, det är lite bökigt.

Men trots mina negativa erfarenheter så avslutar jag med, testa, det värsta som händer är att ens ego blir lite skadat för man hade för höga tankar om sig själv.
Så testa, det kostar inget att hoppa av en kurs om det visar sig inte passa just dig.

1 gillning

Personlig erfarenhet från en större byrå inom ekonomi: (obs detta kan skilja sig mot andra branscher):

• Väger inte tyngre alls med dubbel examen, snarare kan frågan väckas: är det kanske bara ett läshuvud som inte är så bra socialt? Tyvärr kommer detta upp, men borde kanske inte komma upp.
  • Extraarbete och engagemang utanför studier väger väldigt tungt. Tyvärr enligt mig här också att det väger så tungt, men så är det iaf.
  • Att ha rätt attityd, socialt trevlig, vilja lära sig och och ha sunda värderingar väger absolut mest. Det väger tyngre än vilken dubbelexamen som helst.
  • Efter du arbetat 2-3 år så spelar utbildningen ingen roll längre, då är det bara vad du presterat i yrkeslivet.
9 gillningar

Jag håller med i detta. Har du extra tid och energi så aktivera dig i saker utanför studierna som du kan skriva på CV:et utan att du framstår som pretentiös. Bästa är nog extra-jobb faktiskt, om du inte har arbetslivserfarenhet sen tidigare kommer det göra dig mycket mer anställningsbar.

En civ. Ing täcker in utbildningskravet för nästan alla jobb utanför akademin. Men om du planerade att doktorera etc. hade du nog inte frågat som du gjorde. Det som en arbetsgivare vill se är ett enkelt igenkänningsbart diplom från en respekterad institution. Sen kommer det handla om din personlighet, studierna öppnar bara dörren inget mer.

1 gillning

Använd tiden istället för att engagera dig och njuta av studenttiden. Var med i ett sexmästeri/festeri, representera din utbildning i studienämnd, engagera dig i kåren eller på nation. Du kommer att skapa vänner, bekantskaper och kontakter för livet.

Efter studietiden, är det genast mycket svårare att utöka sitt sociala nätverk.

Ska du optimera din tid, så anser jag att det är så den bäst spenderas.

3 gillningar

Skulle också säga att du kommer få mer avkastning på att bygga ett nätverk än att plugga mer. Det är en av få saker jag ångrar att jag inte byggde ett nätverk under studietiden. Har en kompis som i princip bara gjorde det (var qurator på nation) och det har han tjänat in 100 gånger om.

En annan hade som grundregel att alltid vara sist (och relativt nykter) på alla fester. Skapade också enormt nätverk och jobb på Credit Suisse på en efterfest. :man_facepalming::joy:

5 gillningar

Vilken typ av jobb strävar du efter?

Min erfarenhet från framförallt större bolag inom finans och industri är att dubbelexamen har lite traction relativt:

• utlandserfarenhet

• entreprenörskap

• sälj

Så mitt råd är att satsa din tid inom dessa områden istället.

Det är också svårare att bootstrappa bolag eller köra internship i Hongkong när du blir äldre och har familj

1 gillning

Håller med ovanstående talare om att nätverkande är värdefullt. (Möjligen besvärligt nu dock om inte restriktionerna på universiteten släpper.)

Angående om det är användbart eller inte så behöver du tänka baklänges för att komma fram till rätt svar. Vilken position eller företag vill du göra dig relevant för? Det är säkert inte uteslutet att den kombinationen du tänker dig kan vara värdeful. Dock är det frågan om en kandidat i ekonomi är tillräckligt? Du får undersöka detta lite mer målinriktat.

På ett generellt plan är det som redan har sagts ovan: en civilingenjörsexamen är tillräckligt för att få en bra karriär. Snarare bättre att starta företag eller liknande vid sidan om man vill uppa CVt.

1 gillning

Jag måste ställa frågan, är du intresserad av företagsekonomi eller funderar du att läsa det “bara” för att det ska se bra ut på CV:t? Du har säkert en del “valbara” kurser i din utbildning där du kan läsa några företagsekonomikurser om du så önskar.

Min erfarenhet är att läsa det man brinner för och se till att kunna applicera det i verkligheten. Jag är tveksam till att läsa saker för att det ska se bra ut på CV:t. Som flera tidigare har skrivit så skulle jag satsa på att nätverka och ta vara på studenttiden.

1 gillning

Flertalet i min årskull tog dubbelexamen. I snitt har det nog gått bättre för dem än för snittet i klassen. Sen är det svårt att veta om det är korrelation eller kausalitet.

Personligen körde jag ett år 150%, utan några problem öht (läste kurser inom programmet). Men det beror så mycket på hur svårt du tycker utbildningen är generellt, om du får flera ”svåra” kurser samma läsperiod och så vidare.

Generellt så tyckte personerna som körde dubbelexamen att de allra flesta ekonomikurserna var enkla. Speciellt de som innehåller matte.

Har du möjlighet att ta extrajobb så skulle jag välja det alla dagar i veckan jämfört med en dubbelexamen. Arbetslivserfarenhet är hårdvaluta när du börjar söka jobb på riktigt.

2 gillningar

Läste också extra något år, mest för att det var intressanta kurser, så det går absolut.

Men jag tror inte dubbla examen är värt det om du inte har något väldigt konkret du vill åstadkomma. Att nätverka, ta extrajobb, jobba på egna projekt eller rent av mer personlig utveckling tror jag är långt mer värdefullt.

1 gillning

Som flera andra varit inne på så skulle jag satsa på att ha kul vid sidan av studierna och engagera dig i kåren på olika sätt. Jag var engagerad i bl.a. sexmästeriet och gick alltid hem sist från festerna, det var inte medvetet för att “bygga nätverk” utan för att det var kul. Det gav mig dock ett enormt nätverk som jag såhär i efterhand inte skulle vilja byta bort mot någon dubbelexamen eller extrajobb i världen.

1 gillning

Bra fråga!

Jag läste själv civilekonomprogrammet och tyckte det gick lite väl lätt i perioder, så slängde på lite extra kurser inom relaterade områden och läste under ett år 200%.

Min erfarenhet från jobbsökningsprocessen (för 5+ år sedan) och nu som rekryterande chef är att dubbla examen inte alls ger den avkastningen tillbaka som det tar att göra det. Jag skulle istället föreslå följande checklista:

1. Se till att få toppbetyg i den utbildningen du fokuserat på (det gör att man sticker ut)

2. Finns tid kvar, engagera dig i studentaktiviteter, ta ansvarsroller i unga aktiesparare, insparkar, föreningens styrelse eller liknande

3. Finns tid kvar, se till att ha roligt också. Universitetstiden är för många något man bara har en gång i livet.

4. Finns tid kvar, försök hitta ett extrajobb du gillar eller läs extra kurser (valet kanske mest ska göras beroende på hur du klarar dig ekonomiskt)

• Fördelen med att jobba extra är ju att du kan börja månadsspara redan nu och ha möjlighet till kanske insats till en lgh eller buffertkapital när du kommer ut i arbetslivet.

I slutändan är det dock ditt val och din tid. Så gör det du tycker verkar mest spännande och utvecklande. Allt handlar inte om att optimera livet (något det tog ett gäng år för mig att lära mig).

Lycka till!

3 gillningar

Jag tycker en examen räcker. Även om jag själv har ytterligare en examen som jag tagit senare i livet, så hade jag satsat på

1. Ha kul!!! Ungdom och stundent åren kommer aldrig tillbaka
  2. Engagera dig i student organisationer eller arbeta med något du tycker är kul. Även om orelaterat till Civ Ing jobb så ger det erfarenhet. Ofta frågar rekryterare och framtida chefer mer om vad man gjort utanför studierna
  3. Om du vill läsa mer ändå, ta något helt annat som ger dig en bredd som inte andra har. Historia, psykologi eller något.
  4. Och du glöm inte att ha kul :grinning:
4 gillningar