Dubbelkandidat ekonomi och systemvetenskap?

Hej, är snart 27 år gammal och börjar mitt sista år av ekonomie kandidat till hösten. Har dock ett intresse för programmering, it och digitalisering och känner att ett rent ekonomispår inte riktigt är för mig. Funderar på att ta en dubbelkandidat i systemvetenskap, då jag kan tillgodoräkna en del kurser och läsa upp det snabbare än 3 år. Min fråga är om någon har erfarenhet av att läsa systemvetenskap och vad man kan landa för jobb. Är intresserad av att testa jobba inom programmering/test, men även i gränslandet mellan it och företagsdelen.

Tänker lön, arbetsuppgifter, hur stressigt arbetet är, hur förberedd man är för arbetslivet och dylikt som systemvetare. Den linje jag kommer gå verkar vara relativt ”tekniskt” inriktad med databaser, programmering mm. Har fått uppfattningen om att systemvetenskap annars kan vara ganska flummigt på vissa lärosäten, och att man inte riktigt får den kompetensen som behövs i arbetslivet sedan. Kan såklart vara ren fördom. Undrar om det möjligtvis finns några systemvetare eller it-personer med insyn?

Uppfattningen jag får av systemvetenskap är att du kan jobba direkt efter examen med programmering, optimering av databaser (göra så att de kör lite snabbare, om man tycker om det), osv. Det skadar inte att ha läst några tiotal hp i programmering oavsett. Du kan alltid förbättra dina kunskaper senare om du tycker det du gått igenom inte förberett dig tillräckligt, men tror det snarare handlar om att du inte skulle skapa så mycket värde som du själv vill på arbetsplatsen direkt än att du inte fått anställning. Det beror givetvis på vilken typ av arbetsplats du vill jobba på.

Testa en Javakurs på 7,5 hp eller något. Se om du tycker om det.

Lycka till!

1 gillning

IT kompetens är otroligt högt värderat och kan du kombinera det med att förstå de ekonomiska vinningar som kan göras blir DU än mer värdefull på jobbmarknaden. Har tipsat om detta förut i andra trådar men kika på de 100 bolag som betalar bäst i Sverige så kommer du se att de söker precis sådana kompetenser

3 gillningar

Jag är sådan som gick ett “flummigt” systemvetenskap-program. Allt man ville lära sig om programmering eller teknik fick man antingen lära sig själv på fritiden eller välja till bland de hp som var valbara i programmet. Betyder det att jag blev dåligt förberedd för arbetslivet? Nja. Jag som inte valde till så mycket programmering hade ju inte möjlighet att jobba som t.ex. webbutvecklare. De flesta av mina kurskamrater siktade dock på managementkonsulting, projektledning eller andra analysroller (och verkar idag klara sig rätt bra).

Har du dubbelexamina tycker jag definitivt du borde sikta på gränslandet mellan it och organisation. Det är ett kul ställe att vara. Systemvetenskap är otroligt brett, så du har förutsättningarna att göra nästan vad du vill efter examen.

1 gillning

Tack så mycket för era svar! Att systemvetenskap skulle vara en ”flummig” utbildning blev fel ordval från min sida, utan syftade mer på hur tekniskt förberedd man blir som ni nämnt! Har redan läst en del programmering så är insatt i hur det fungerar. Känns dock som en stor skillnad från en grundkurs till att faktiskt kunna arbeta med det sedan! Men systemvetenskap kopplat till ekonomi kanske inte är så dumt då :slight_smile:

Är fortfarande lite fundersam på ingångsjobb och hur man tar sig över tröskeln att kunna jobba mer tekniskt. Kommer fylla upp mina valbara kurser med ekonomi men kanske borde läsa någon sommarkurs eller liknande i fördjupning av programmering

Ingen fara. Skulle någon på gatan säga till mig att systemvetenskap var flummigt, skulle jag tro att vederbörande också var systemvetare.
Egentligen är det väl så att ingen universitetsutbildning har som syfte att till 100% förbereda en för arbetslivet, utan det handlar ju egentligen om det akademiska. Med det sagt så om man har läst några relaterade programmeringskurser och/eller kan visa på att man åtminstone hobby-pysslat lite med programmering på fritiden, så skall det normalt inte vara några problem att få första jobbet.

1 gillning

Okej tack så mycket för din/er syn på det! Bra tips och synvinklar, det uppskattas. Hobbyprojekt och någon extra kurs är definitivt något jag isåfall kommer kolla vidare på.

Funderar också på om det är värt att läsa till dubbelkandidat rent ekonomiskt. Är något jag gärna vill testa att jobba med, men får addera ett års extra studier. Kommer alltså ut ett år senare senare i arbetslivet än om jag kör enbart ekonomi, samt med mer studielån. Är ju snart 27 år så lite det som gnager.

En kandidatexamen består ju av minst 90 hp i ett huvudämne och sedan 90 hp i ett biämne. Så egentligen behöver du inte två kandidatexamen. Det borde räcka långt om du kombinerar dessa ämnen i en examen.

Skulle dock rekommendera att du tittar noga på kurserna du väljer och snarare drar mot datalogi än tex systemvetenskap eller informatik. Inte så mycket pga flum men en del kan överlappa med ekonomi tex runt organisation. Och du har säkert mest nytta av de rent tekniska kurserna.

1 gillning