Jag har tidigare skrivit ett inlägg här på forumet om mina funderingar kring studier och fick bra feedback, så jag tänkte att jag skriver igen.
Jag jobbar idag som dataanalytiker på ett mindre företag och funderar på att vidareutbilda mig (har ingen formell utbildning i ämnet). Jobbar idag främst med att skapa dashboards och göra analyser med hjälp av Power BI och R.
Jag står och väger mellan att läsa data- och systemvetenskap eller statistik på SU. Jag kommer läsa enskilda kurser upp till de obligatoriska 90hp som behövs och sedan ta ut en examen tillsammans med tidigare hp jag införskaffat mig, så att läsa båda eller att läsa ett helt treårigt program är inte ett alternativ. Båda dessa ämnen ser ut att vara vanligt efterfrågade för jobb inom fältet dataanalys/data science.
Pros med data- och systemvetenskap: Jag tror att jag skulle tycka det var roligt (gillar att syssla med datorer på fritiden) och jag får en bred bas inom IT som jag nog kan ha användning av inom flera olika områden om jag någonsin byter roll/tröttnar på analys.
Cons med data- och systemvetenskap: Jag får breda men ofta, för ämnet dataanalys, relativt irrelevanta kunskaper. Till exempel ser programmet ut att endast lära ut programmering i Java, medan R och Python är mer intressant för mig. Det finns heller inget fokus på att hantera databaser, samla, städa och tolka data, annat än möjligtvis tillvalskurser i slutet av utbildningen (och utbudet är inte stort).
Pros med statistik: Kurserna är enligt eget utsago ämnade för att förbereda för en karriär inom data science/dataanalys. Jag får jobba med R från start och fokus ligger helt på att tolka och förstå data från dag ett. Får lära mig göra regressionsmodeller, tidsserieanalys, sannolikhetsteori etc, och blir över lag mycket bättre på att förstå matematiken och dra slutsatser.
Cons med statistik: För det första behöver jag läsa upp matte 2b och 3b detta år för att bli behörig, vilket blir merarbete (men värt det om det är värt det). Sedan undrar jag om jag verkligen kommer tycka att det är så roligt (har aldrig varit så jätteintresserad av matematik) och om det kanske kommer bli för svårt (förstår dock att läsa matte 2b och 3b innan nog kommer ge mig lite mer självförtroende). Slutligen känns det också som en smalare utbildning än data- och systemvetenskap om jag nu tillexempel skulle vilja sadla om till någon annan typ av utvecklare.
läs statistik för guds skull, blir tokig på alla människor jag möter i jobbet som vill ha siffror på allt men aldrig hört talas om sampling bias
(tillägg: inte helt seriöst svar. jag är dock själv programmerare i allmänhet som råkar vara väldigt bra på relationsdatabaser och får ofta skriva väldigt komplexa SQL-frågor åt diverse affärsmänniskor, och jag har då ofta känt att jag gärna skulle vilja vara bättre på statistik.)
Jag själv har läst datateknik på LTH och känner personer som läst systemvetenskap i Lund. Om du nu bara ska läsa några kurser är ju risken att du bara kommer att lära dig saker som du redan har lärt dig genom erfarenhet om du väljer systemvetenskap.
Som civilingenjör så läser man också många kurser och med väldig bredd. Jag har läst en del mattekurser och då bland annat statistik, och det jag lärde mig i den kursen var att om det är viktigt att få något statistiskt korrekt, då ska man ta kontakt med en statistiker. De matematiska uträkningarna är inte de svåraste (jämfört med många andra kurser) om man inte har allt för svårt med matte, men det är teorin om hur man ska använda statistiken på olika problem och dataset som kan vara klurigt! Men väldigt intressant! Saker som vi lätt tar för sanning kan visa sig vara falska om man räknar lite på det rent statistiskt.
Så om du bara ska läsa några kurser och inte en hel utbildning, och vill skapa dig en liten edge, så tycker jag att statistik kan vara värt det. Men sen beror det också på vad du vill jobba med sen? Vill du programmera verktygen så som data engineering, eller vill du faktiskt läsa på om datan, räkna på den, och dra slutsatser kring den?
Ja ofta är det ju så att man lättare läser på om olika programmeringsspråk och blir väldigt duktig på att just programmera när man sedan arbetar, men det är sällan jag ser någon som sitter och läser på om statistik eller andra mer teoretiska grejer. Tror det är mer värt att läsa kurser på någon höskola/universitet eller dylikt om man vill bli bättre på det, för det är ändå lite tungt att sitta där och räkna och lära sig allt själv.
Jag är nog mest intresserad av att undersöka och dra slutsatser kring data (innan jag började jobba hade jag som ambition att doktorera inom ett annat ämne, så jag tror att forska/förstå är min primära passion), även om ämnena som rör sig mot mer utveckling/data science också intresserar mig. Och det ligger nog något i det du säger om att statistik ger mig mer av en edge.
Detta har du nog helt rätt i. Programmera gör jag redan gärna på fritiden och kommer jag nog automatiskt bli rätt bra på oavsett iom att jag jobbar med språk hela tiden. Att sätta sig och verkligen gå igenom grunderna i statistik gör jag nog däremot inte på en lördagseftermiddag. Då kan nog lärare och tentor vara till stor hjälp. Och det blir nog en fördel på arbetsmarknaden att jag kan det de flesta inte lär sig själva.
Om jag var du skulle jag börja med att läsa upp matte 2b och 3b, och sen när det är dags söka in så har du möjlighet att utvärdera och välja igen.
Vet inte om du har hört om det, men ett statistiskt problem som fick mig intresserad av ämnet för många år sedan är The Monty Hall Problem. Vi diskuterade det både i gymnasiet, men sen också på universitetet. Jag har ju sett matten bakom det och vet ju vad som är korrekt, men det som är så intressant är att även om jag vet sanningen har jag och andra kursare senare många gånger ifrågasatt problemet om och om igen, och sen efteråt smålett lite åt att vi gör det. Detta eftersom intentionen att det ska vara 50% chans om det finns två dörrar att välja mellan är så stark. Och detta är ändå ett väldigt enkelt statistiskt problem! Man behöver verkligen många gånger lägga intuitionen åt sidan och bara räkna.
Enda anledningen i min mening att läsa någon programmeringsinriktning är om det skulle underlätta att få jobb. Jag tycker inte man lär sig speciellt mycket där, utan det gör man mest och bäst på fritiden eller på jobbet.
Så tror du skulle få ut mer av att läsa matematik.
Garanterat att du bör läsa matte, om man inte ska blir gedigen algoritm utvecklare så kan man lära sig koda på fritiden. Matte är mycket svårare att lära sig på egen hand.(sen är jag ganska bias i detta då jag gillar matte )
Dock om du ändå ska läsa upp kan jag rekommendera att du tar bastermin/basår på kth och sen in på en civing typ teknisk matte istället.
Om du vill använda data science inom forskning så läs ex bioinformatik. Renodlade statisktiker är långt ifrån data science och utvecklare är inte alls efterfrågade inom forskning. Bättre att välja något som gör dig hyffsad inom båda. Om du inte är intresserad av biologi/medicin så kanske teknisk fysik eller någon praktisk inriktning inom matematik. Jag jobbar som forskare inom ML/AI på ett stort läkemedelsföretag. Statistik behöver jag kunna nog om för att kunna applicera relevanta verktyg och kodning/data wrangling/osv är hur jag arbetar rent praktiskt. Där räcker det att jag är hyffsad. Den verkliga kompetensen är att kunna “förstå” ett dataset och hur man kan gå från data till insikter. Det innebär förståelse för möjliga felkällor och för mitt forskningsfält i stort. Mer sällan att helt enkelt testa för statistisk signifikans.
Tack för svar, ska förtydliga att jag menade inte att jag vill jobba med forskning per se utan bara att jag gillar att förstå saker på djupet. Vill nog helst jobba med mer Business Intelligence-liknande saker såsom jag gör idag, alltså göra data till actionable insights för företag.
Då hade jag läst en grundkurs i statistik och inte mycket mer än så. Tror inte matematikprogrammet kommer vara värt tidsinvesteringen.
EDIT: Visade sig att jag inte är läskunnig. Utifrån alternativen ovan så tror jag statistikkursen kommer vara mest användbar. Statistik är inte så svår matte, särskilt inte om kursen är mer praktiskt inriktad. Också extremt bra att kunna, det gör dig till en bättre samhällsmedborgare
Tyvärr inte nej, jag är den enda analytikern så jag kan inte riktigt lära av andra heller för den delen. Litet företag som sagt, bytte till analytiker från en annan roll då jag visade att jag kunde bidra med saker av värde. Av den anledningen hade jag eventuellt velat byta till en större arbetsgivare, men då har vi problemet att man utan examen nog snabbt blir bortgallrad. Kan dock ha fel.
Ja precis, det är alltså detta kurspaket och följande två (90hp totalt vilket är vad som krävs för en kandidatexamen) det handlar om. Jag kommer att ansöka om examen tillsammans med 90hp andra ämnen som jag läst innan för att bilda 180hp.
Tack för dina lugnande ord gällande matten, jag har nog inte särskilt svårt för matte egentligen men det var nu många år sedan jag läste 1b och jag hade fokus på annat när jag var 16, så jag blir lite nervös haha. Men som sagt kommer jag ju läsa matte 2b och 3b nu precis innan jag börjar i så fall så kommer ha färska kunskaper.
Jag tror att du inom business intelligente skulle ha mer glädje av en datavetenskaplig utbildning snarare än ren statistik - men då bör det vara något mer mer databasfokus än den ovan. Finns det någon högskoleingenjörsutbildning (också treårigt) som kan vara relevant? Det kan ofta ingå en statistikkurs och en ren R-kurs kan finnas som valbar.
Tyvärr är jag lite begränsad då jag vill ha ett ämne jag kan läsa 90hp (1,5 år) för en kombinerad kandidat. Data- och systemvetenskap och Statistik är det enda jag hittat hittills på SU som är relevant (är såklart öppen för andra lärosäten också om det finns). Om jag inte skulle läsa typ matte eller ekonomi, men det känns inte lika aktuellt som datavetenskap eller statistik.
Tack så mycket för svar, verkligen uppskattat att det kommer från någon i branschen! Det kanske stämmer som du säger. Anledningen till att jag riktat in mig på en examen är att i princip alla jobbannonser jag ser nämner akademisk examen, men å andra sidan verkar många vara mer intresserade av praktisk erfarenhet när det väl kommer till kritan.
Kanske är en annan väg att gå, för mig som känner att min statistiska kunskap kan bli bättre, att läsa en statistikkurs online. Det tillsammans med komvuxmatte borde ju ge mig kunskaperna, om än inte examen. Då slipper jag tids- och pengainvesteringen. Tåls att tänka på.
Jag är själv också svag på statistik. Men det är ju ganska vanligt inom Analys. Man är bättre å programmering än en statistiker men sämre än en utvecklare, samtidigt är man bättre på siffror o statistik än en utvecklare men sämre än en statistiker. Jag tror det absolut viktigaste är.att kunna omvandla data till förståelig information som företaget kan använda i praktiska mål.