Hur hittar jag nytt jobb inom data?

Jag har hamnat i en situation där jag kanske (dock antagligen inte) förlorar jobbet pga större förändringar på företaget där jag jobbar, vilket har sporrat mig att söka nya jobb då jag inte trivs och inte känner att jag utvecklas inom det jag vill utvecklas i.

En parentes är att jag egentligen redan bestämt mig för att läsa en kandidatexamen i data- och systemvetenskap efter sommaren (läsa 1,5 år + lägga till tidigare hp för en kombinerad examen), men jag är inte säker på att det behövs då jag redan har en del erfarenhet, så jag tänkte try my luck och börja söka jobb aktivt för att se om det går.

Jag vänder mig till forumet då jag vet att det finns många som jobbar inom IT här som kanske har bra råd. Jag kan sammanfatta det så här:

Nuläge: Jobbar som dataanalytiker (men samtidigt copywriter, IT-support och administratör). Mest relevanta erfarenheter är Power BI/DAX, Google Analytics + Tag Manager, SEO-analys mha Ahrefs, har lärt mig själv R för att skapa vissa automatiserade flöden och göra analyser och även en bit Python samt bash och git. Mycket är på eget bevåg, jag skapade i princip rollen som analytiker på eget bevåg.

Men mycket av tiden går åt till att skriva artiklar för att driva trafik till hemsidan samt hjälpa folk med enklare IT-strul, vilket jag finner väldigt ostimulerande.

Vart jag vill: Jag jobba mycket mer tekniskt med någon form av system, programmering och problemlösning, gärna data men då på en djupare nivå. Utöver det är jag typ ganska öppen för förslag.

I dagsläget har jag börjat söka roller som BI-utvecklare i och med min erfarenhet av Power BI och R som ändå känns som relevanta kompetenser i sammanhanget (Data Engineer/Scientist är nog out of my reach utan en massa erfarenhet alt lång utbildning).

Så ja, jag ber om råd om någon har. Både förlag på vad det finns för yrkesroller som kan passa för min situation där jag både öht kan jobbet och samtidigt utmanas/utvecklas vidare inom IT, hur jag borde angripa jobbsökningsprocessen, eller om det är en bra idé att ta den där examen trots allt.

Mycket tacksam för input! :slight_smile:

Från mitt perspektiv så känns det som branschen skriker efter kompetenta Data Engineers.

Om du har möjlighet till någon kurs eller sådär via nuvarande jobber skulle jag rekommendera DP-203 och ev också DP-700 om du hinner med det innan du slutar. Sen kan du kalla dig junior Data Engineer direkt.

Sen ska man ju vara bra på själva data också, men är du Analyst redan så borde du redan ha det med dig.

1 gillning

Från ett utvecklarperspektiv hade jag tagit examen, juniora utvecklare har det tufft just nu och behöver alla fördelar du kan plocka.

3 gillningar

Bra jobbat!

Skriver du en bra profil på Linkedin och kan ta dig dit jobben finns så finns det goda chanser.

Du är junior så du får mjölka all erfarenhet du har. T ex, du har bytt arbetsuppgifter på jobbet. Skriv då som att du har bytt jobb inom företaget:

Olssons Ostkrokar AB:
2024 aug — nu: Junior Data Engineer
2023 aug — 2024 aug: Junior SEO Developer
2022 jan — 2023 aug: Company IT technician

Har du snuddat ett programmeringsspråk, verktyg eller system i mer än en timme så får du plussa till den kompetensen på Linkedin. Komihåg att koppla kompetensen till din erfarenhet.

Linkedin har också en funktion som heter “projekt”. Om du har jobbat i många sammanhang på jobbet så kan du lägga till dem som “projekt”. Exempel: en hemsida, ett systembyte, ett förbättringsinitiativ, du arrangerade löpträning på lunchen eller spelkväll med kollegorna.

Något som kan vara otroligt kraftfullt är att be om en rekommendation på linkedin. Inte från en nuvarande chef, men från tidigare kollegor, folk som är påväg att sluta och liknande. Skriv gärna rekommendationer om dina kollegor innan på linkedin, och intyga några av de kompetenser som du har sett exempel på.

Det kan vara bra med certifieringar och högskolebetyg för att ta sig in på arbetsmarknaden. När du väl har tagit dig in och börjat jobba så är det inte lika viktigt, men det kan vara ett sätt att visa “momentum”, en trend som visar vart du är påväg i karriären. Du har redan momentum eftersom du har utvecklats på jobbet, men det kan vara bra att visa att du har studieförmåga också.

Det finns t ex fristående Python-kurser som du kan läsa kvällstid på distans för högskolan, och nya kurser startar flera gånger om året:

Det finns kortare kurser på linkedin som ger certifiering via ett externt institut med ett slutprov. Den här kursen kan du ta på en helg:

Lägg också in en titel under ditt namn på linkedin som visar vart du är på väg:
“Python Data Engineer” eller liknande. En profil eller ett CV är framåtsyftande.

När du har gått igenom din linkedinprofil och frågat en AI om vad du kan skriva bättre, så kan du vända dig till ett företag för en CV-granskning eller Linkedin-granskning. Mitt fack erbjöd detta gratis via ett företag som heter GoMonday. Det kostar några hundralappar men det tycker jag är en bra investering.

Ett sätt att komma igång kan vara att vända sig till en konsultfirma eller rekryteringsbyrå.

Sök tjänster inom webbutveckling backend (python).

Något som jag har fått otroligt mycket användning av i jobbet är att kunna både SQL och Python.

3 gillningar

Stort tack för er feedback!

Bra tips. Jag har kanske stängt dörren för data engineering för snabbt. :slight_smile:

Jag har kikat på dessa typer av certifieringar innan men tänkt att arbetsgivare inte bryr sig så mycket om onlinecertifieringar (lätta att ta och att många har dem) utan att det är högskoleexamen som gäller om man ska visa upp något. Men har kanske tänkt fel där. DP-203 och 700 är typ precis det en arbetsgivare som nyligen tackade nej sa att jag saknade.

+1 på högskolan alltså. Jag skulle tycka det var kul, det som tar emot lite är att jag redan läst ca 5 år (i ett helt irrelevant ämne…) och tror att jag egentligen skulle lära mig mycket mer av att jobba med precis det jag vill göra än att läsa bred systemvetenskap i tre terminer. Men examen hade sett bra ut på CV:t, typ alla annonser anger att man helst ska ha det. Så ja, jag är inte helt på det klara med det.

Tack för pepp och tack för ett väldigt utförligt svar med massa bra tips!

Jag vet ju inte om du ens vet svaret på den här frågan, men lite i enlighet med det jag skrev ovan: är certifieringar och strökurser något som arbetsgivare alltså bryr sig om? Jag har haft den lite negativa inställningen att allt som inte är en examen är “brus” för arbetsgivaren, men detta kanske inte stämmer alls. Jag skulle alltså typ kunna läsa X certifieringar, kanske någon kurs på universitet och lista dessa i CV:t i stället för att börja plugga på heltid med andra ord, och detta skulle vara något som är attraktivt för arbetsgivare.

Jag blir inspirerad av era svar, ska kika på vad det finns för kurser jag kan söka i Python samt kanske påbörjar DP-203 idag. :slight_smile:

Hej,

Har du en examen idag? Eftersom du nämner att lägga till 1,5 för att få examen i systemvetenskap?

Jag jobbar med både data analyst, data scientists och data engineers och jag skulle säga att just data analyst behöver inte ha en systemvetenskap/utvecklarbakgrund så försök sikta in dig att du kommer från verksamhetshållet och gillar utmaningarna. När du fått in en fot på en vettig arbetsplats kan du bredda dig mot mer engineering-hållet. Eftersom du nämner både PowerBI/Dax så har du säkert kommit väldigt nära ETL/warehouse och då är steget inte särskilt långt till data Engineer som påbyggnad om man har rätt driv!

Mvh

2 gillningar

Jag har en examen inom humaniora, så läser jag 90hp datavetenskap (I, II, III på SU) kan jag lägga till tidigare hp och få en examen. :slight_smile:

För att förtydliga, menar du att jag borde söka roller som data analyst alltså (jobb jag kan få utan examen) och utveckla mig mot engineering därifrån, snarare än att läsa på och försöka söka som engineer från början?

Ja precis, förutsatt att du har en examen, vilket du har i Humaniora så tror jag du kan söka roller som Data analyst och senare vidareutveckla dig själv mot engineering. Därför nämnde jag att man inte nödvändigtvis behöver en utvecklarbakgrund för att jobba som data analyst, bygg in att du kommer från verksamheten och vill vidareutvecklas inom pbi/dax/m.m

1 gillning

För en analytiker är det mycket värdefullt med konkret verksamhetskunskap - det tekniska kan man alltid gå en kurs i men businessförståelse är svårare. Beroende på vilken bransch du är i kan du positionera dig som analytiker inom det. Jag skulle också rekommendera att bygga på med SQL, så att du kan modellera större data på mer sofistikerade sätt.

2 gillningar

Tack för svar! :slight_smile: Jag försöker hitta jobb som är någonstans mitt emellan verksamhet och IT, så att de förhoppningsvis är attraherade av mina erfarenheter av verksamhet men att jag sedan kan utvecklas inom IT.

SQL är definitivt på listan av saker att plugga. Har använt det yttepyttelite idag i och med att jag nosat på BigQuery när jag jobbat med Looker Studio.

fokusera på data science jobb om du har mycket hög kompetens inom matematik och statistik. om du vill jobba med data men inte har så hög matematikkompetens skulle jag definitivt fokusera på att bli antingen data engineer eller machine learning engineer. jag kan inte tänka mig att det är svårt att få jobb om du är hyfsat kompetent inom några av dessa områden.

Data science blog:

Jason Brownees böcker är sjukt bra, och även hans blog:
https://machinelearningmastery.com/products/

1 gillning

Låter som en jättebra start, jag tror du har goda förutsättningar med din bakgrund. Säger detta i egenskap av rekryterande chef inom området. Obs att det tekniska spelar roll också, men det kan du som sagt enkelt komplettera med onlinekurser och använda BQ du där jobbar idag.

En petitess i sammanhanget men som kan spela roll beroende på företag: formulera det som att du vill vara i gränslandet mellan verksamhet och teknik. IT är ofta just ren IT och jag tycker personligen inte att analys hör hemma där rent organisatoriskt.

1 gillning

Skulle du säga att det gäller även data engineering? Mitt mål är nämligen egentligen att röra mig bort från analys och mot engineering/utveckling. Att söka jobb som analytiker är mer för att öppna dörrar mot mer backend, försöker leta analytikerjobb som lägger emfas på utvecklingen av rapporter och verktyg snarare än framtagandet av “insikter” och “drivandet av affären”. Tycker inte själva appliceringen av data är lika rolig som hanteringen av data. :slight_smile:

Så lite poäng kvar för examen är värt att ta. Med extremt mycket vilja kan du förmodligen ta det på 3 månader, mycket vilja på 6 månader och annars klarar du det enkelt på 1 år.

1 gillning

Det här beror som sagt jättemycket på organisation och vilken bakrund individerna har… i min erfarenhet blir det inte bra att sätta data engineers under en ”klassisk it-chef”, däremot typ en CTO eller motsvarande som har ansvar för tech/analysplattform.

1 gillning