Jag har hamnat i en situation där jag kanske (dock antagligen inte) förlorar jobbet pga större förändringar på företaget där jag jobbar, vilket har sporrat mig att söka nya jobb då jag inte trivs och inte känner att jag utvecklas inom det jag vill utvecklas i.
En parentes är att jag egentligen redan bestämt mig för att läsa en kandidatexamen i data- och systemvetenskap efter sommaren (läsa 1,5 år + lägga till tidigare hp för en kombinerad examen), men jag är inte säker på att det behövs då jag redan har en del erfarenhet, så jag tänkte try my luck och börja söka jobb aktivt för att se om det går.
Jag vänder mig till forumet då jag vet att det finns många som jobbar inom IT här som kanske har bra råd. Jag kan sammanfatta det så här:
Nuläge: Jobbar som dataanalytiker (men samtidigt copywriter, IT-support och administratör). Mest relevanta erfarenheter är Power BI/DAX, Google Analytics + Tag Manager, SEO-analys mha Ahrefs, har lärt mig själv R för att skapa vissa automatiserade flöden och göra analyser och även en bit Python samt bash och git. Mycket är på eget bevåg, jag skapade i princip rollen som analytiker på eget bevåg.
Men mycket av tiden går åt till att skriva artiklar för att driva trafik till hemsidan samt hjälpa folk med enklare IT-strul, vilket jag finner väldigt ostimulerande.
Vart jag vill: Jag jobba mycket mer tekniskt med någon form av system, programmering och problemlösning, gärna data men då på en djupare nivå. Utöver det är jag typ ganska öppen för förslag.
I dagsläget har jag börjat söka roller som BI-utvecklare i och med min erfarenhet av Power BI och R som ändå känns som relevanta kompetenser i sammanhanget (Data Engineer/Scientist är nog out of my reach utan en massa erfarenhet alt lång utbildning).
Så ja, jag ber om råd om någon har. Både förlag på vad det finns för yrkesroller som kan passa för min situation där jag både öht kan få jobbet och samtidigt utmanas/utvecklas vidare inom IT, hur jag borde angripa jobbsökningsprocessen, eller om det är en bra idé att ta den där examen trots allt.
Mycket tacksam för input! ![]()