Val av utbildning.... kognitionsvetenskap?

Hej!

Jag är i tankarna att börja plugga hösten 2025 och börjar redan nu spana lite på möjliga utbildningar. Jag har länge tänkt att jag velat plugga ekonomi programmet, men senaste tiden har den glöden jag haft för att plugga den linjen försvunnit mer och mer. Har alltid varit intresserad i ekonomi och försäljning, men på senare dagar har jag tänkt efter lite mer och jag kan inte tänka mig att sitta i ett kontor dag in och dag ut och bara knappa på en dator massa siffor. Såklart kan man göra så mycket mer med en ekonomi utbildning, men är ändå rädd att jag en dag kommer sitta där ändå och knappa loss massa siffor i en dator hela dagarna.
Har även alltid haft en dröm om att driva eget företag. Har även kunnat tänka mig jobba som konsult om det ger mig möjligheten att göra något nytt varje månad och inte göra exakt samma sak dag ut och dag in.

Nu är den så att jag hittat kognitionsvetenskap programmet i Umeå. Jag har alltid varit intresserad av psykologi, neurologi och hur vi människor egentligen fungerar och varför vi gör som vi gör och allt sånt. Har också alltid haft ett starkt intresse av Teknik, gick Teknik i Gymnasiet och har alltid gillat datorer och nyaste tekniken. Men har aldrig fastnat för programmering. Programmering verkar vara en stor del av Kognitionsvetenskap, Har dock aldrig gett programmering en ärlig chans så kan vara så att jag hade gillat det om jag förstod det mer.
Väljer just programmet i Umeå eftersom den är mer inriktad mot hur vi människor fungerar och mindre om data.

Det jag är rädd över med denna utbildning är dock att den kanske inte ger så starka jobb möjligheter som jag hade önskat och kanske gör så jag måste lägga till ett helt till program eller plugga vidare i antal år för att ens kunna få en chans att hitta ett jobb jag är intresserad i. Mitt dröm scenario efter jag pluggat Kognitionsvetenskap är att jag får jobba med människor med olika projekt inom allt från marknadsföring till säkerhet som konsult liknande eller driva eget inom beteendevetenskap. Är inte heller helt osugen på att forska inom neurologi och beteendevetenskap.

Min flickvän pluggar för tillfället till läkare och blir klar med sitt Läkarprogram nästa sommar och vi tänker att det kanske går att starta något företag tillsammans när jag är färdig utbildad som kan kombinera min utbildning med hennes utbildning som läkare, men vill ändå ha ett säkert nät om det inte skulle gå att starta eget.

Har en tanke om att ta enstaka kurser inom dels ekonomi men även något med neurologi eller något som är mer kopplat med Kognitionsvetenskap, så jag kan testa båda och känna efter mer nu i höst.

Här är lite kort vad jag tycker om och inte.

• Ny teknik, Ekonomi, Neurologi, Jobba med människor, Jobba varierat jobb, eget företagande, Säkerhet att kunna få jobb.
  • Icke varierat jobb, Programmering?

Så vad tror ni? kan Kognitionsvetenskap utbildning ge mig vad jag söker :sweat_smile: ?

Jag tror mer generellt på att söka utbildningar som du enkelt hittar många jobbannonser som matchar. Universitetsvärlden ligger generellt före arbetsmarknaden när det gäller att identifiera nya nischer och möjligheter.

Att söka en mer ”framtidsinriktad” utbildning är ett risktagande. Det är sannolikt så att universitetet ”har koll” i mer teoretisk mening men det är inte alls säkert att efterfrågan uppstått tills du är klar. Det kan mycket väl ta ytterligare 5-10 år innan juniora tjänster med rätt profil blir mainstream.

Jag läste själv en nischad utbildning, dock med bas i ”vanlig” ekonomi. När jag var ny på arbetsmarknaden 2002 fanns inga juniora tjänster med den inriktning som jag utbildat mig mot. Det existerade helt enkelt inte. Idag är sådana tjänster mainstream och skulle jag ha läst samma utbildning idag hade allt varit enkelt. Iom att jag ändå hade en bas i ”vanlig” ekonomi kunde jag även söka mer konventionella ekonomtjänster.

Att tänka att man ”blir” något specifikt av att läsa ett visst program eller kurs är en snurrig uppfattning som är vanlig bland studenter. Verkligheten ser inte ut så. Du kan välja en mer nischad utbildning men det förutsätter att du har koll och kan navigera i okända vatten. Om du inte vet exakt hur allting fungerar är det bästa att välja en bred utbildning. Möjligen kan du nischa dig lite genom val av uppsatsämne. Då får du en potentiell fördel men utan att riskera så mycket.

Det sämsta som kan hända är att du hamnar på den ”generella arbetsmarknaden för akademiker”, alltså där din inriktning inte räknas alls och du konkurrerar med all världens kreti och pleti. Dit vill du inte komma.

2 gillningar

Jag läste kognitionsvetenskap med start 2004. Några tankar:

• Jag tyckte att själva utbildningen var väldigt intressant och givande. Nästan samtliga kurser tyckte jag var roliga att gå, och den stora bredden gav en rolig blandning. Vi läste programmering, men skulle inte säga att det var en särskilt fundamental del av utbildningen då.
  • På min tid fanns det två huvudsakliga yrkesområden för utexade kogvetare: UX-designers (det hette något annat på den tiden) och arbete med säkerhetsfrågor i komplexa system (tänk tåg, kärnkraft, trafik osv). Sen finns det ju en väldans massa andra yrkesvägar också. Hur det ser ut nuförtiden vet jag inte.
  • AI är en delvetenskap inom Kogvet och det är ju superhett just nu. Det kräver kanske ett intresse för programmering och i viss utsträckning matematik för att vara applicerbart yrkesmässigt, men kan vara ett spår kanske.
  • Jag skulle kanske rekommendera att ha en tydligare hypotes om vilken yrkesmässig inriktning du siktar på efter avklarad utbildning. Läs på lite mer vilka yrken som är vanliga. “jobba med människor med olika projekt inom allt från marknadsföring till säkerhet som konsult liknande eller driva eget inom beteendevetenskap” är nog möjliga spår men troligtvis inte i kombination. I yrkeslivet boxas man gärna in i befintliga rutor för yrkesroller.
3 gillningar

Tillägg till ovanstående är att specifik motivation för en viss roll ofta är avgörande för att få jobb, särskilt om rollen än mer attraktiv och konkurrensprägad. Man ”blir” inte något av att läsa vissa kurser om du inte också har ett stort fokus och kan redogöra för logiken i varför du gjort vissa val. Du ska helst kunna visa att allt du gjort genom hela utbildningen syftat till att förbereda dig för en specifik roll. Om du är intresserad av ”lite av varje” blir allt lätt ett mischmasch och det är inte bra.

Så vitt jag vet är det inte svårt för specifikt kogvetare att hitta jobb. De har generellt sett bra rykte och det är inte superlätt att komma in. Vill man optimera sina jobbchanser kan man ofta välja att skriva tex kandidatuppsats på ett företag och få in en fot den vägen.

Däremot kommer du inte kunna hitta en bred och bra utbildning som täcker allt från marknadsföring och ux till programmering och säkerhet. Om program är väldigt breda och täcker mycket ger de ofta för ytliga kunskaper i varje del. Bättre i så fall att ta en del fristående kurser vid sidan om det program man går men det är ju inga konstigheter.