Livsglädje vs pengar under studier | Hur mycket ska jag jobba vid sidan av studierna?

Hallå alla kloka! :slight_smile:

Tack för alla roliga och intressanta trådar man fått ta del av som lurker, och alla podcastavsnitt för den delen! Tack så mycket Carro och Jan om ni läser.

Jag ska förhoppningsvis börja studera på högskola till vårterminen nästa år och känner mig lite vilsen med min ekonomi, hoppas ni kan ge lite tankar och erfarenheter :grin:

Just nu är jag 20 år, har en fin buffert, några 100’ i indexfonder (tack rikatillsammans) och bor i en högt belånad bostadsrätt i Stockholm där utbildningen går.

Jag ska studera fastighet och finans på KTH som jag misstänker kommer vara en tuff utbildning

Varje månad har jag utgifter på cirka 8000kr + 4500kr i amortering. Under de tre åren utbildningen är plus iår då jag pluggar upp betyg på komvux så ska jag maxa csn lån och bidrag som kommer täcka upp för utgifterna.

Min fråga och där jag är lite kluven är hur mycket jag ska jobba vid sidan av?

På ena sidan vill jag jobba så mycket som möjligt för att kunna investera hela CSN plus lite till in i ett långsiktigt sparande och leva på lön istället för csn, då skulle jag ta examen med drygt 1,5milj inte inräknat värdeuppgång på brf. Jag har målsättningar att driva eget i fastighetsbranschen där jag kommer behöva mycket pengar i framtiden så här får jag en bra start!

Men samtidigt så vill jag ha kul i livet och göra annat än att jobba. Ett uttryck som fastnade från die with zero serien var mot slutet när jag tror det var Jan som sa något i stil med

”de som är intresserade av pengar och investerande sparar antagligen mer än vad dem behöver, dör man med en stor summa pengar så kan man se det som att du jobbat för mycket och kunnat lagt tiden från arbete på annat”

Det jag försöker säga är att jag är rädd att jag kommer ångra att jag jobbade så mycket längre fram, att missa allt som har med studentlivet att göra för att bygga ett sparkapital som jag ändå har resten av livet på mig att göra sen. Sen när jag förhoppningsvis har ett jobb med en hög lön kommer jag ändå kunna spara dubbelt så mycket, varför tortera dig själv för att ha pengarna direkt,

Tack om du läste såhär långt, hoppas någon har lite intressanta ord!

Med vänlig hälsning
William

4 gillningar

Jag hade turen att inte behöva jobba och ta CSN. Det var så pass omvänt att mina föräldrar explicit sa att jag ska fokusera på studierna, inte jobba extra. Men det påverkade min karriär negativt med mycket liten arbetslivserfarenhet av det jag pluggade inom. Hade jag levt om mitt liv hade jag tagit arbete för att snabbt omsätts mina kunskaper och få erfarenhet. Inte för pengarna. Och ta CSN om jag behövde för att dryga ut kassan.

3 gillningar

Hej!
Jag tycker att man ska försöka njuta av studentlivet för det är en så kort tid i livet. Det kan även göra att man får nya vänner för livet som även kan vara ett bra stöd/hjälp vid framtida yrkesliv då man antagligen är inom samma/liknande bransch. Sen kanske man kan göra en kompromiss med lite arbete vid sidan om men ändå vara delaktig i studentlivet.

8 gillningar

Tack själv. :heart:

Först och främst, grattis till en superfin ekonomi och förutsättningar vid ung ålder. Det kommer gå bra för dig. :slightly_smiling_face:

Ett av de “misstag” jag känner att jag gjorde under min studietid, var just det här. Jag jobbade för mycket och njöt nog inte så mycket som jag skulle kunna ha gjort. Dessutom upplever jag att jag lite missade på att inte bygga nätverk under studietiden, så här 20 år senare ser jag att många har kontakt med sina studiekamrater men det är inget som jag har tyvärr.

För mig var det mycket att “tjäna pengar”, “beta av kurser”, “få examen” och till en mindre grad “ha roligt” och “lära känna nya människor”. Så jag skulle nog inte rekommenderat mina döttrar att jobba vid sidan av faktiskt. Utan snarare att engagera sig i studentlivet, lära känna nya människor, ta kurser orelaterade till deras huvudämne och liknande.

Men det är bara jag och jag kan ha fel. :slightly_smiling_face:

PS. Välkommen till forumet. :slight_smile:

8 gillningar

En kompromiss är att endast jobba på sommaren, och fokusera på studier och studentliv under terminerna.

6 gillningar

Jag tycker att det låter vettigt, att inte bara gå det raka spåret utan låta livet själv få visa vägen ibland. Livet är fullt av tillfälligheter och jag tror att det är både utvecklande och givande att kunna hoppa på några av dem. Har man dessutom en grundplåt med sig har man större möjligheter till det.

Du kan ha fel, som alla andra, men denna gången har du rätt!

4 gillningar

Vad som är rätt för dig är svårt att säga, beror ju lite på hur du är din person, men jag kan ju säga vad som blev rätt för mig.

Jag jobbade nästan inget vid sidan av när jag pluggade, och jobbade då mest med roliga grejer som labbhandledare. Jag hade pengar när jag började plugga och hade 0 kr på kontot när jag fick min första lön efter studierna. Så inget sparande där. Ångrar aldrig det, jag hade hur kul som helst, fick massor av vänner, en hel del kontakter, och galna minnen :smiley:

Jag tänkte redan då att jag troligen kommer tjäna mer i framtiden än genom ett jobb under studietiden. Jag har dessutom mindre tid att göra av med pengar nu.

3 gillningar

Stockholm har inget vidare studentliv enligt mitt tycke. Jobb ger dessutom arbetslivserfarenhet! Däremot kan kurserna vara knepiga, satsa på att göra allt ordentligt. Så ett litet extrajobb vid sidan av och sedan satsa på studierna.

Och oroa dig inte över sparande nu, det tar du igen när du börjar arbeta och tjänar massor med pengar.

1 gillning

Tack så otroligt mycket Erik och alla ni andra som svarat med erfarenheter och tips! Väldigt tacksam för att ni delar med er av egna historier.

Innerst inne vill jag göra som ni föreslår, med att njuta mer av livet än att försöka maximera sparat kapital. Men när man kollar på sista raden hur mycket det skulle skilja åt om jag jobbade 20-30h / vecka vs kanske 5 så känns det svårt att rättfärdiga den lite mer avslappnade approachen…

1 gillning

Jag hade högst prio på skolan, jobbade inte extra under studierna och levde bara på csn. Det gjorde att jag kunde fokusera på studierna på dagarna och vila eller göra roliga saker på kvällar och helger. Jag kände inte att jag hade energi för arbete utan att dra ner på det sociala. Det funkade bra för mig även om jag har ett studielån att betala av.

Som kontrast, en kursare som jobbade extra fick ofta tacka nej till pubar och fester och hade ibland svårt att hinna med tentaplugg och labbförberedelser pga jobb. Och det var inte ens ett kvalificerat jobb som var relevant för studier eller karriär. Kommer inte ihåg om han nånsin tog sin examen, men jag hade iaf inga resttentor och tog min examen på utsatt tid. Vilket var målet med hela grejen.

4 gillningar

Tack för de fina orden Jan! :blush: det värmer.

När jag skriver göra annat så tänker jag på just nätverka exempelvis. Istället för festa och partaj så fyller man tiden med givande aktiviteter, typ nätverkande, träning, testa driva företag eller liknande istället för att byta den tiden mot pengar

1 gillning

Jag vill också slå ett slag för det Jan skriver, lägg tiden på studier och att lära känna folk via alla typer av aktiviteter som finns inom studentlivet.

Jag pluggade 5,5 år på universitetet och jobbade inget extra utöver sommarjobb (som gav relevant erfarenhet). Den absoluta majoriteten av mina nära vänner idag, och inte minst min kära fru, träffade jag under studietiden.

Jag tror att du delvis missförstått hur nätverkande fungerar när man är i tjugoårsåldern :wink:.

8 gillningar

För mig och många andra som jobbar under studietiden så tycker vi verkligen att det är värt det. Att jobba någon kväll i veckan plus varannan helg på ICA ger ca 10000 kr ut varje månad. Man träffar ofta nya vänner på jobbet som pluggar massor av olika utbildningar. Argumentet att man skall fokusera på skolan och inte trötta ut sig tror jag inte riktigt på… Det är nästan uppfriskande att komma till jobbet efter skolan klockan 16:00 och arbeta i sitt anletes svett, slippa använda hjärnan men använda kroppen. De få dagarna man faktiskt jobbar på en månad kan lätt ändå gå till att bara sitta hemma och kolla på serier vilket bara gör en mer slö… Jag upplever att man i väldigt hög grad överskattar hur jobbigt det är att jobba extra under studietiden, men japp… Detta kommer ju från mitt perspektiv såklart:)

PS: Nej, jag läser inte någon kurs i humaniora som kräver 10 timmars plugg i veckan inklusive föreläsningar. Mitt perspektiv kommer från att plugga till tandläkare och jag har arbetskamrater som pluggar till jurist, ingenjörer och två andra tandläkarstudenter :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Allting har sin tid, varför ångra saker i förväg? Lägg inte för mycket funderingar kring framtida ånger. Lär dig uppskatta det du har fått, det du har och det du kommer att få.

4 gillningar

Har också gått på KTH. Första året kör man kurser för att sålla bort folk så att säga. Så jag tror att det är bra om du fokuserar på skolan första året, sen kan du se.

2 gillningar

Hahaha… tack för ett riktigt garv så här på måndag förmiddag. :rofl:

PS. Hade en kompis som hade en strategi att alltid vara den som gick sist. Han hade så sjukt många historier om vilka upplevelser en sådan enkel “strategi” gav honom. Som t.ex. att han landade i samma taxi som VD för en internationell schweizisk bank där han sedan fick ett internship… :sunglasses:

6 gillningar

Du kommer inte vara i högskole/universitets-miljön för evigt, så det är bättre att passa på de åren att göra saker som utnyttjar miljön så mycket som möjligt. Maxa utnyttjandet av de tillgångar du bara har då.

Fokusera på att verkligen lära dig så mycket som möjligt i de kurser du går, när du har tillgång till lärare och handledare. Plugga mer, läs mer böcker relaterat till kurserna, labba mer med runtliggande uppgifter. Nätverka, om det känns kul/vettigt.

Det sämsta man kan göra är ju att slarva bort chansen att lära sig alla de grejer som man pluggar för. Man vill ju absolut inte faila kurser eller hoppa av, och att då riskera framgång i pluggandet med att späda ut sin uppmärksamhet och energi på jobb känns som ett felanvändande av resurser. Pluggandet ÄR jobbet under de här åren.

I andra faser av livet har man andra fördelar man kan fokusera på då.

5 gillningar

Inga direkta svar men tankar:
Lönen du får då när du jobbar jämfört med sedan är lägre, kan vara bra att tänka på.
Nu när du är 20 år kommer du vilja/kunna göra saker du inte kan när du är 30-70, identifiera om du kommer kunna göra det eller ej. Kommer du kunna åka på skidsemestern och hinna med alla dumma misstag som du ska göra som 20-åring: Dåså. Som med pengar är det bättre att göra misstag som ung än som äldre.

“Innerst inne vill jag göra som ni föreslår, med att njuta mer av livet än att försöka maximera sparat kapital. Men när man kollar på sista raden hur mycket det skulle skilja åt om jag jobbade 20-30h / vecka vs kanske 5 så känns det svårt att rättfärdiga den lite mer avslappnade approachen…”

Den meningen ifrån dig gör mig lite fundersam vad som styr: du eller pengarna?
Pengarna har inget självändamål och du har ett mål, men tidsaspekten saknas. När ska saker uppnås? Hur förändras ditt liv egentligen av att det sker x antal år tidigare eller senare?

Och utifrån ålder: Sedan då om det ska vara uppnått när du är 30-40-50? Ibland kan glorifiering ske när man är ekonomisk fri ske. Du kommer ha mer tid men om du inte har vänner/familj/fritidsaktiviter att fylla livet med, ja. Vad är det för ett liv?

1 gillning

Att gå runt och noja över att man ska ”missa allt som har med studentlivet att göra” kallas FOMO och förstör hela grejen. Ibland tror jag det var bättre förr när man inte hade tillgång till alla ”klokheter” amerikanska livscoacher spottar ur sig.

Du kommer inte att missa något för att du jobbar lite vid sidan av studierna (under förutsättning att det inte påverkar just studierna negativt), tvärtom.

Du missar även extremt mycket på ränta-på-ränta-effekten samt kommer ha mycket högre utgifter senare.

1 gillning

Spara kan man göra sen när man har pluggat klart och jobbar. Att spara 1000kr i månaden som student kräver mycket större uppoffring än 5000kr i månaden efteråt. Eventuella extra/sommarjobb ska främst syfta till att ge en erfarenhet som är relevant för ens studier och/eller framtida karriär.

Man ska inte underskatta den nyttan som man dels får från att va social i studierna, t.ex. att plugga tillsammans med andra studenter inför tentor, samt den sociala biten runt studierna, t.ex. tentapubbar osv. På universitet/högskola skapas många långsiktiga relationer och kontaktnät knyts.

Så tänkte iallafall jag under mina år på universitetet och skulle göra likadant igen om jag fick chansen.

2 gillningar