Hallå alla kloka! ![]()
Tack för alla roliga och intressanta trådar man fått ta del av som lurker, och alla podcastavsnitt för den delen! Tack så mycket Carro och Jan om ni läser.
Jag ska förhoppningsvis börja studera på högskola till vårterminen nästa år och känner mig lite vilsen med min ekonomi, hoppas ni kan ge lite tankar och erfarenheter ![]()
Just nu är jag 20 år, har en fin buffert, några 100’ i indexfonder (tack rikatillsammans) och bor i en högt belånad bostadsrätt i Stockholm där utbildningen går.
Jag ska studera fastighet och finans på KTH som jag misstänker kommer vara en tuff utbildning
Varje månad har jag utgifter på cirka 8000kr + 4500kr i amortering. Under de tre åren utbildningen är plus iår då jag pluggar upp betyg på komvux så ska jag maxa csn lån och bidrag som kommer täcka upp för utgifterna.
Min fråga och där jag är lite kluven är hur mycket jag ska jobba vid sidan av?
På ena sidan vill jag jobba så mycket som möjligt för att kunna investera hela CSN plus lite till in i ett långsiktigt sparande och leva på lön istället för csn, då skulle jag ta examen med drygt 1,5milj inte inräknat värdeuppgång på brf. Jag har målsättningar att driva eget i fastighetsbranschen där jag kommer behöva mycket pengar i framtiden så här får jag en bra start!
Men samtidigt så vill jag ha kul i livet och göra annat än att jobba. Ett uttryck som fastnade från die with zero serien var mot slutet när jag tror det var Jan som sa något i stil med
”de som är intresserade av pengar och investerande sparar antagligen mer än vad dem behöver, dör man med en stor summa pengar så kan man se det som att du jobbat för mycket och kunnat lagt tiden från arbete på annat”
Det jag försöker säga är att jag är rädd att jag kommer ångra att jag jobbade så mycket längre fram, att missa allt som har med studentlivet att göra för att bygga ett sparkapital som jag ändå har resten av livet på mig att göra sen. Sen när jag förhoppningsvis har ett jobb med en hög lön kommer jag ändå kunna spara dubbelt så mycket, varför tortera dig själv för att ha pengarna direkt,
Tack om du läste såhär långt, hoppas någon har lite intressanta ord!
Med vänlig hälsning
William