Tycker du ska jobba så mycket som du anser att det finns tid och energi till. Samtidigt, inte så mycket att det går ut över pluggandet.
Vill även råda dig att inte prioritera bort roligheter pga ekonomisk förnuftighet under studietiden. Skidresan till Österrike, sittningar och seminarium med promillehalt kroppen - det är sociala möjligheter som du sannolikt aldrig kommer få möjlighet att ersätta i framtiden
[quote]Min fråga och där jag är lite kluven är hur mycket jag ska jobba vid sidan av?
[/quote]
Lite.
De kontakter och livserfarenheter du får under studietiden är värt oändligt mycket. Några tusenlappar hit eller dit är värt skvatt och intet.
Träffa folk, utmana dig själv. Upptäck saker och personer.
Eventuell inkomst du får kommer vara väldigt mycket högre efter studierna.
Gör en sak i taget. Fokusera på studier, livet, kontakter och kärlek medan du kan. Det du får med dig från den tiden är oändligt mycket mer värt än de tusenlappar du kan dra in.
Lev livet. Passa på när du har aptit, ork och intresse. Arbete kommer du tjäna mer på senare.
Hej!
Du verkar ha turen att INTE behöva jobba när du studerar. Mitt tips är att njuta av tiden, skaffa vänner för livet mm. Det är den näst bästa tiden i mitt liv hittills. Just nu är det små barn
Se till att leva studentliv, inkl att engagera dig i kåren. Försök även hålla dig framme när det kommer ut assistenttimmar på utbildningen eller förvaltningen - det ger inte så bra betalt i kronor men du blir synlig och kan vara den man kontaktar när man snabbt behöver in någon för bra jobb.
Jag jobbade själv för mycket under en del av min utbildning (det var så lockande när de ringde o sa att det fanns bra vikariat) men stoppade tack o lov i tid och hann med 2 år med mycket studentliv, en amanuenstjänst och lösa timmar, förutom studier. De kontakterna hade jag med mig och massor av berättelse att använda till “small talk” längre fram.
(Jo, jag hade även kvar kontakten med en professor vilket la grunden till det företag jag startade och som har försörjt mig under långa tider)
Till våra egna barn har jag sagt - bo inte hemma under studietiden, flytta gärna långt bort för det är bästa sättet att tvinga sig till att ta kontakt med andra. Lev livet men se till att klara studierna - tids nog är det dags för grottekvarnen och ni har tid att spara när ni blir klara
Jag har nyss avslutat 5 års studier och jobbade bara på somrarna. Jag ångrar inte en sekund av mitt val då jag var med om så otroligt mycket kul under min studenttid, resor, fester osv. Jag använde till och med en liten del av mitt sparade kapital där jag tänkte att jag ”lånar” av mitt framtida jag som kommer ha gott om pengar i framtiden.
Var snäll mot dig själv och njut av livet! Det finns stor risk att du ångrar dig annars. Du är ung och kommer ha många år att bli en framgångsrik (och rik) herre!
Tack så otroligt otroligt mycket för alla som tog sig tiden att bidra med erarenheter och råd! Verkligen guld värt. Tror som de flesta sagt att njuta av studentiden är det viktigast och att pengar kommer tillbaka i framtiden, gillar @Bratten att “låna” från sig själv i framtiden.
Att engagera mig i kåren och spendera mycket tid med allt runtomkring plugget är nog mer värdefullt än de x antal tusenlappar man kan spara undan.
Ska försöka att komma ihåg att uppdatera tråden om några år
Tack igen till alla!!
Nudlar i brödrosten låter lite för spännande för att missa haha
Vad är igentligen poängen med att få så bra betyg som möjligt? Ser inte framtida arbetsgivare det viktigare med relevant arbetserfarenhet vid sidan av jämfört med högre betyg?
Det fina med fastighet och finans är bredden på människor som går här. Det finns alla typer av människor med olika ambitionsnivåer och bakgrunder. Utbildningen är rolig och inte allt för krävande vilket gör att många jobbar extra och kommer in i arbetslivet tidigt. Det finns mycket att göra runt studierna och festlivet är toppen, inte som Uppsala men vad jag skulle tro bäst i Stockholm(?)
Men, om du satsar 100% och vill in på EQT, JPmorgan, Goldman sachs, McKinsey. Alltså investmentbanking eller konsultande ska du välja Handels istället.
Vill du veta mer så bara att skriva på DM så kan vi ta ett telsamtal om du vill