Jag har nu bestämt mig för att börja studera. Tidigare har jag idrottat mycket och låtit det ta upp det mesta av min tid, men nu är det dags för studierna att ta fart. Jag vill bli civilingenjör och har sökt flera program till hösten, nu kommer dock mitt problem. Vilket program ska jag välja?
Mina topp 3 just nu (i ingen speciell ordning)
Teknisk Fysik
Maskin Teknik
Industriell Ekonomi
Jag har också planer på att samtidigt ta en kandidat i ekonomi då jag har läst lite ekonomi tidigare utomlands och kan tillgodoräkna en del till en kandidatexamen här hemma. Jag vet att detta är tufft att läsa dubbelt, men det är också det jag tycker är kul.
Vad har ni för tips, har någon erfarenhet av arbete efter?
Jag stod mellan indek pga yttre faktorer, och maskinteknik pga jag är nördig och gillar mekanisk teknik.
Väldigt glad att jag valde maskinteknik.
Det är lättare att gå programmet för maskinteknik och inrikta dig mot indek under programmet (du kan ta master i indek på KTH till exempel), än det är att gå indek och sen nörda ner sig i ämnen som hållfasthet, tror jag.
Så maskinteknik är ju bredare på så sätt.
Vad intresserar dig och vad vill du göra? Excel, långa arbetsdagar och projektledning? Indek. Engineering explained på youtube, matte & fysik, kanske tillochmed mecka bilar? Maskinteknik.
Vad vill du jobba med sen, liksom.
Teknisk fysik har jag tyvärr ingen input på men det vore intressant att höra dig utveckla varför det står mellan dessa som alla tre är ganska olika val
Angående att plugga ekonomi samtidigt vill jag citera en vän; “att plugga teknisk fysik och handels samtidigt är inga problem, handels är så enkelt så det är liksom inget extra arbete”.
Vill du ha ett extra handfast tips så har SU ett program som heter Matematik och Ekonomi. Där kan du tillgodoräkna typ all matte du läser på civilingenjörsprogrammet. Kan du då även tillgodoräkna dina tidigare kurser i ekonomi låter det som att du nästan är klar redan med kandidaten.
Självkännedom är ju A och O. Kom du in med god marginal?
Jag hatar att plugga och har alltid gjort, men kom in på civing. maskinteknik genom högskoleprovet. Hade jag däremot sökt med betygen hade jag aldrig kommit in.
Resonemanget var att civilingenjörer är bättre än
högskoleingenjörer och ser ner på högskoleingenjörer. Därför är det bättre att söka civil.
Hade jag haft lite bättre självinsikt så hade jag fattat att
Jag behöver inte pengarna ett högavlönat yrke ger. Stort arv.
Jag vill bara testa egna grejer i verkstaden. Då är femårig utbildning en jättelång, nästan komiskt onödig omväg.
Jag vill inte jobba på kontor pga klädkoden och det sociala.
Så tipset är väl att skaffa total självkännedom och vara brutalt ärlig mot dig själv. Gillar du utmaningar på riktigt eller har du bara ett skört ego som inte tål att du söker in på en utbildning som inte är top tier i allmänhetens ögon?
Det är jättemånga som läser dubbelt. Men jag har aldrig hört någon som läser fyra program samtidigt. Prova det. Dubbelt så tufft, dubbelt så kul. Det fixar du lätt. OBS: Sarkasm.
Poängen är att det är viktigare att kunna säga nej till onödigt extraarbete och prioritera det viktigaste än att ta på sig så mycket som möjligt. Under eller efter utbildningen kommer du möta din begränsning och inse att du behöver kunna prioritera var du lägger din tid och energi.