Kompetensutveckling på jobbet- studier?

Hej!

Jag är 32 år gammal och har i 9 år jobbat på samma företag inom säkerhetsbranschen. Under den tiden har jag lyckats bli team leader och även tagit mig an så många uppdrag som jag kunnat, utbildat nya medarbetare mm.

Dom senaste åren så har jag dock börjat känna att jag slagit i taket för min utveckling inom företaget. Eftersom jag saknar eftergymnasial utbildning så ser jag inte heller många möjligheter på andra företag, inte som skulle kunna matcha lönen som jag för närvarande har.

Den logiska lösningen tycks vara att utbilda mig på något sätt, och med tanke på branschen jag jobbar i bör antingen IT eller företagsekonomi vara relevant för att antigen kunna få en chefsroll eller förflytta mig till andra avdelningar med bättre utvecklingsmöjligheter. Jag är dessutom intresserad av både teknik och ekonomi så jag tror att båda vägarna hade passat mig.

På grund av situationen i mitt privatliv för tillfället med bland annat en sambo som är studerande, bostadslån och min ovilja att sluta fondspara så skulle jag helst inte vilja ge upp min heltidslön under studierna.

Här kommer alltså min fråga, med kriterier att studier behöver ske på distans och att det måste vara kompatibelt med en heltidsanställning, vad hade ni rekommenderat för utbildningar/kurser? Jag är öppen på vilka förslag som helst, ni får hemskt gärna tänka utanför “boxen”! Finns det kanske kompetenser som ni tycker är underskattade och som förtjänar att få en närmre koll?

Vad hade ni gjort i min sits? Tack på förhand, all input uppskattas!

Har du provat? Jag kanske har fel, men jag tror att det är rätt ovanligt med så lång erfarenhet i din ålder.

1 gillning

Någon Yh-utbildning på distans kanske? Många går att kombinera med jobb. IT är ett spår. Fastigheter kanske också kan vara något att titta på?

Det går fint att komma vidare utan eftergymnasial utbildning men ibland händer det ju att man faller bort i första gallringen pga att det saknas i CVt oavsett hur mycket erfarenhet man har.

Hej!

Jag ska erkänna att jag främst har sökt nya tjänster inom företaget (ett av Sveriges största företag), två gånger har jag fått till mig att jag varit nära att få jobbet men att någon med “någon form av utbildning” till slut fick det. Ibland känner jag att “utbildning” är en box rekryteraren behöver bocka av för att kunna ge dig tjänsten. Jag hade väldigt gärna velat bocka av den, men samtidigt vill jag att det ska vara något givande och relevant för min utveckling!

1 gillning

Exakt detta, jag uppfattar att jag mer än en gång fallit bort då någon form av eftergymnasiala studier fattas i mitt CV. Jag hade definitivt kunnat tänka mig en YH-utbildning på distans.

Blir dock lite överväldigad när jag kollar på olika kurser, och ibland förstår jag inte heller exakt vad det är dom erbjuder eller hur dom skiljer sig åt. Hade varit superkul om någon kunde delat med sig av en utbildning som dom gillat eller hört goda saker om. Vad var det du tänkte på när det gäller fastigheter?

Det finns ett par utbildningar till fastighetsförvaltare t.ex. Med lite olika inriktningar. Vissa tekniska och några mer åt ekonomi och ledarskap.

Sen kan ju projektledare vara intressant också kanske?

Förr arbetade jag med “omställning” och träffade många seniora personer som arbetat som chef i många år men som saknade eftergymnasial utbildning och de fick det mycket svårare att komma vidare, så jag tror du är på rätt spår att komplettera för att ha det med dig även längre fram. Du får större valmöjligheter med en examen.

1 gillning

Kul att du tycker att jag är inne på rätt spår.

Ska absolut kolla vidare på dina förslag, tack!

1 gillning

Vilka möjligheter till kompetensutveckling finns inom företaget. Mina arbetsgivare har alla skickat ledartalanger runt världen på olika universitet.

Jag har blivit erbjuden och tagit del av kurser men dom har alltid varit kortare historier med avsikt att göra mig till en bättre team leader, det har aldrig varit en konkret utbildning som i sin tur leder till andra tjänster. Jag skulle säga att den biten inte är mitt företags starkaste sida.

1 gillning