Hej alla! Vill börja med att säga tack för en fantastisk blogg och ett väldigt trevligt forum.
Till min fråga. Går i tankarna på att studera igen. Har en kandidatexamen sedan innan men jobbar inom ett helt annat område idag. Jag upplever lite att jag hamnar mellan två stolar då jag inom mitt studieområde behöver arbetslivserfarenhet för att få arbete samt i min nuvarande tjänst så behöver jag utbildning för att kunna ta mig vidare.
Arbetar idag som Handläggare i staten, trivs väldigt bra med att vara statlig anställd men trivs inte lika bra med arbetsuppgifterna. Så en kortare utbildning kan vara lösningen på mitt problem.
Har främst kollat på Yrkeshögskolan och då utbildningar som kan leda till tjänster inom staten. Min nuvarande tjänst är ganska monoton och ensidig, hade gärna varierat med lite problemlösande och kreativa arbetsuppgifter. Någon klok som sitter på hjälpsam vägledning/tips för lämplig kurs/utbildning?
Upphandling eller säkerhetsskydd är två stekheta områden där möjligheterna till statlig anställning är stor.
Tack för svar! Vad menar du med säkerhetsskydd?Mvh
Välkommen till forumet @Jenny2! Är det nödvändigtvis att jobbet måste vara inom staten?
Sedan är min upplevelse att det skiljer mycket i kvalitet mellan YH-utbildningar. Jag är generellt väldigt positiv till dem, särskilt de långa praktiska perioderna som är riktigt bra.
Tack! Nä egentligen inte. Vad kul att du är generellt positiv till yh utbildningar. Några skolor/utbildningsområden inom yrkeshögskolan som du anser hålla hög kvalite?
Tyvärr har jag inte koll längre. Runt 2008 var jag med och startade upp en YH-utbildning och satt även i styrelsen för en. Då hade jag rätt bra koll, men inte längre tyvärr. Det bästa är ju att kontakta lärarna och f.d. elever samt fråga hur många av eleverna som fick jobb på sina praktikplatser. Det brukar vara en god indikator.
Fastnade för konstruktion som bara var en väldigt liten del av mina univsitetsstuderier och valde att hoppa på en YH istället då jag hade lovat mig själv att bli klar innan 30 med studierna. Bästa valet jag kunnat göra. LIA (lärande i arbete) är guld värt då man kommer in i arbetslivet väldigt snabbt och jag tror 80% av min klass fick jobb där dom hade LIA. Det ledde efter några år som konsult till fast anställning på produktionsbolag med 45k i månaden.
YH är en väldigt bra väg att gå om man vill skola om sig snabbt och få relevant praktiskt kunskap som är eftertraktad av arbetsgivare.
Har träffat en del som gått YH i olika branscher och det verkar vara överväldigande positivt.
Får man fråga vilken YH-utbildning du gick?
Som Jan skriver ovan så kan det skilja mycket i kvalitet mellan olika utbildningar men det kan tyvärr även skilja mellan olika år för samma utbildning.
Tycker att YH är en bra utbildningsform men ett problem enligt mig är att lärarna till stor del är konsulter som man betalar dåligt. Grundtanken är är ju god; lärarna ska vara personer med faktiskt erfarenhet från yrket. Men att hitta en person är duktig i yrket, pedagogisk och samtidigt kan tänka sig att jobba för rätt dåligt betalt är inte det lättaste.
Så i första kursen kan man ha en superpedagogisk och och duktig lärare för att i nästa kurs ha någon som egentligen inte är intresserad av att vara där men som tog uppdraget för att man inte hade något annat just då. När sen utbildningen startar nästa år igen är det inte alls säkert att lärare 1 som var så bra håller i sina kurser för han/hon kanske har något annat uppdrag då.
Detta gör att det är väldigt svårt att säga vilka utbildningar som är bra då det kan variera väldigt mycket beroende på vilka lärare som skolorna får in just detta året.
Med reservation för att ovan gäller för IT-utbildningar inom YH. Möjligt att det är annorlunda inom andra brancher.
Mekanisk konstruktion på en skola som är ägd av den staden jag bor i. Kanske inte vad du är efter men formen är den samma.
Jag fick göra ett antagningsprov och ha en intervju innan jag blev antagen, tror det kan skilja sig något.
Som tidigare har nämnt så finns det oseriösa skolor. Men det tryckte jag att man såg lite på deras hemsidor och beskrivningar av skolan. Det är nog även viktigt att se vem som äger och står bakom skolan. Sitter det med personer i utbildningsgruppen (kanske inte heter exakt så) som är från stora och etablerade företag i din bransch? Söker du något statligt då borde kanske skolan vara ansluten till staten eller ha representanter från staten med i besluten om hur kurserna skall utformas.
Besök skolorna. Prata med eleverna och boka ett möte med den kursansvariga, då får du nog en bra bild på just de utbildningar du funderar på.
Edit:
Kurserna kan variera något under utbildningen men det viktigaste är att fokus är på de färdigheter du behöver för att jobba med det du vill. Det är främst LIAn som är det man vill åt, där lär du dig otroligt mycket om yrket.
Hej Jenny.
Jag själv gjorde resan att som student, lovade mig själv att aldrig någonsin sätta mig i skolbänken igen. Men 19 år senare så sadlade jag ändå om i yrket genom att gå en YH-utbildning. I mitt fall var det en utbildning som heter Trafikteknik där man både kan jobba som Trafikingenjör och trafikplanerare. Eftersom du var intresserad av just det statliga så kan jag rekommendera det, även om jag själv jobbar kommunalt. Du har lika stor chans att både hamna på Trafikverket eller en konsultfirma om det passar dig. Trycket på folk som jobbar inom trafik är stort så jobb finns det när du väl är klar.
Lycka till
Tack för ett väldigt bra tips! Det ska jag kolla upp
Min bild efter diverse olika eftergymnasiala utbildningar är:
YH är som jag förstått det oftast PRAKTISKT inriktade mot en viss bransch eller liknande. Dessutom många gånger ganska skräddarsydda utifrån behoven i den branschen =goda förutsättningar att få jobb och därefter snabbt bygga upp en yrkeserfarenhet som ofta är den bästa språngbrädan vidare inom den specifika branschen.
Universitet/Högskola är ofta TEORETISKT och FORSKNINGS inriktade. Där jag upplevt att man ibland är ganska långt ifrån den verklig tillämpning av “yrken på golvet” inom det man pluggar. Dvs pluggar man t ex ekonomi som jag gjort i drygt 200p så är det mer en allmän översikt inom en mängd olika ekonomiområden. Även inom det område man väljer att fördjupa sig inom t ex redovisning eller marknadsföring så har man ändå mest skrapat på ytan. När man sen väljer att börja jobba inom ett specifikt område så har man snabbt tillskansat sig betydligt djupare kunskap än man fått om man fortsätt och läst mer inom området under studietiden. MEN samtidigt har man naturligtvis ofta en god hjälp av att kunna saker inom omkringliggande områden inom branschen också. Så en bred kunskap är aldrig fel.
Så en YH-utbildning kan vara en bra och effektiv väg för att komma in i en specifik bransch. En Universitet/Högskoleutbildning ser jag mer som ett “akademiskt körkort” som öppnar upp området inom ett betydligt bredare fält men man kanske har lite “mindre på fötterna” när man väl får jobb inom ett specifikt yrke. Sen är det förstås också den naturliga vägen om man vill ge sig i på ett forskningsområde.
Jag har ju även gått 3 år militära skolor där man hela tiden varvar teori med praktik. Som jag förstått påminner den blandade inlärningsmodellen om hur det går till på många YH-utbildningar. Jag tycker den inlärningsmodellen är överlägsen den jag själv mött inom Universitet/Högskolan när jag pluggade där för 25 år sedan.
Så eftersom du letar efter en utbildning som kan “leda till en tjänst” tror jag du gör rätt som vänder blicken mot någon YH-utbildning som verkar intressant. Någon form av “Projektledarutbildning” är alltid värdefull på de flesta arbetsplatser. Jobbar man med projekt så blir det dessutom automatiskt många gånger fokus på problemlösande och kreativa arbetsuppgifter istället för monotona rutinuppgifter.
Tack för ett utförligt svar Skogstomten. Kul att höra din upplevelse samt intressanta koppling mellan militären och yh utbildningar. Jag tror precis som du att YH är en mer framkomlig väg för mig. Tack för tipset med att hitta något med projektledar inriktning, inte tänkt på de innan
Pluggade själv till fastighetsförvaltare via YH. Kan också rekommendera YH. Lön i snitt kring ca 45tkr efter några år i branschen.
Vissa kursledare var sisådär som någon tidigare beskrev.
Provade att haka på en ingenjörsutbildning på högskolan men det var inte min grej.
IT har ju varit rätt hett ett tag.