Jobbytesinspiration för hjärntrötta

Hej allihopa! Det här blir mitt första inlägg här, men jag har hamnat i lite av en rävsax och behöver lite råd och inspiration för att byta karriär.

Jag är i övre delen av 30-årsspannet och har sen jag avslutat min utbildning till lärare arbetat inom skolan. För ett par år sedan blev jag sjuk i Covid, och tyvärr är jag bland dem som har fått långa och bestående men efteråt.

Främst bland dessa är en ihållande hjärntrötthet som begränsar mig i dagliga livet, och har inneburit en lång sjukskrivning med försök att återgå i tjänst. Idag, efter en serie stressiga situationer i privat- och familjeliv - inkluderat ångest över jobb och ekomoni - är min stresstålighet på noll. Jag får ordentliga utslag på huden, kallsvettningar, huvudvärk, och orkeslöshet vid stressiga situationer. Hjärntröttheten triggas även av fysisk ansträngning.

Med tanke på arbetsmiljön i skolan, och särskilt på skolan där jag jobbar, känns det mer och mer som att jag inte kommer kunna återvända - hur gärna jag än vill - utan att offra min hälsa på köpet. Jag måste helt enkelt börja titta på andra alternativ.

Jag är såklart helt medveten om att hälsan måste få komma först, men jag sitter och tittar på medan mitt liv rinner iväg. Jag måste göra något - om än bara leta alternativ - för att inte bli helt tokig. Jag är inte heller redo att börja fundera kring livränta eller sjukpension.

Det som talar för mig är att jag har ett gott läshuvud, gillar problemlösning, kan enkelt och ledigt uttrycka mig i tal och skrift på både engelska och svenska, och är duktig på att möta människor.

Jag har funderat på YH-utbildningar, bl a IT-fokuserade sådana. Jag avsätter c:a 20-30min (beroende på energinivå och aktiviteter planerade under dagen) per dag till att lära mig C++. Jag har också skrivit kreativt tidigare.

Det är mycket, men har du några bra tips hur jag skulle kunna gå vidare? Är jag ute och cyklar vad gäller IT-spåret? Finns det någon karriärsbana som skulle kunna passa?

Tacksam för alla svar!

8 gillningar

Starkt att du skriver.

Mitt tips är väl att tänka på vilka typ av jobb som kommer vara aktuella samt vilka som har chans till goda intäkter. Då skulle du kunna designa ditt arbetsliv så att du kan jobba 50% och samtidigt tjäna mer än ditt tidigare jobb. Flexibilitet är nyckeln så du kan bestämma själv när du orkar prestera.

Kanske du kan bli konsult inom något område och marknad som passar dig + utnyttja AI till max. Kanske bygg en nischad (men global) produkt eller tjänst som säljer sig själv med begränsat underhåll (som du kan outsourca vid behov). Något som får dig att undvika ekorrehjulet.

Men framför allt ta ett steg i taget och känn efter. Sätt hälsan först.

Vad tråkigt. Förstår att du har en besvärlig situation. Finns det något att göra på rehabiliteringsfronten t.ex kring stress och hjärntrötthet? Hur du kan optimera så det fungerar så bra som möjligt? Hjärnskadeteam brukar finnas på sjukhus. Kanske någon KBT? Avslappningsträning?
Vad gillar du att göra och vad fungerar bäst?
Jag känner folk med hjärntrötthet, ingen av dem jobbar i kontorslandskap för det fungerar inte.
Jag gissar att arbete du kan styra själv över tex när och var fungerar bättre. Har du pratat med läkare om tips på väg framåt? Jag önskar dig lycka till. :heart:

Det gäller att hitta balans mellan krav och resurser, skolan är en utmanande miljö.
Du tänker rätt och det gäller att du hittar en balans mellan kraven och dina resurser, som du bör påverka själv i den mån det går.
Det är väldigt individspecifikt hur man hanterar detta.

Stort lycka till!!

Jag har testat flera grejer - MediYoga, meditation, avslappningsövningar utan några större resultat. Jag har gått hos fysioterapeut och träffar arbetsterapeut regelbundet för att bolla idéer kring hur jag kan anpassa jobb och tillvaro.

Jag har blivit duktig på att anpassa mina dagar, beräkna hur mycket energi en aktivitet kommer ta, och hur mycket tid jag behöver för att återhämta mig. Hela dagar med arbete klarar jag inte av, men får jag splitta upp arbetet över dagen går det bättre.

IT-spåret känns relevant då det finns, om man har tur, större möjligheter till att t.ex. få arbeta distans. Bara att skära bort pendling till arbetet varje dag skulle nog göra ganska mycket för min energinivå. Jag gick Teknikprogrammet på gymnasiet, så jag skulle inte gå in helt färskt på området. Samtidigt vet jag att det finns lite av en åldersbias i branschen, och att komma in som junior när man är 40+ kan bli kämpigt.

Men tack för peppandet och förslagen!

2 gillningar

Finns det någon typ av omställningsstöd som du kan vara berättigad till? Värt att kolla upp. :grinning:

Marknaden för juniora inom IT från YH är svår just nu, men ok för 3 och 5-åriga högskoleutbildningar. Jag skulle inte rekommendera YH i dagsläget, och min spaning är att AI snabbt kommer ersätta de mer lågkvalificerade programmeringsjobben. Finns säkert undantag men det är inte den homerun det var för ett par år sedan.

1 gillning

Absolut. CSN tillåter omställningsstudiestöd om man lyckas ta sig igenom deras (rätt så snäva) krav. Det gäller dock bara ett år av en två år lång utbildning. Min fackliga försäkring har också ett omställningsstöd på 300k. Så en YH-utbildning går att lösa, men det blir klurigare om man ska försöka ta en kandidat på universitet/högskola.

1 gillning

Ja, det är vad jag har lyckats läsa mig till mellan raderna på Arbetsförmedlingen och jobbsöksidor. Alla verkar söka efter högskoleingenjörer eller motsvarande.

Jag har följt AI-utvecklingen noggrant (viktigt i skolbranschen om man ska sätta betyg på hemuppgifter) och har kommit till en liknande slutsats. Samtidigt tänker jag att det fortfarande kommer krävas kunniga inom just AI? Särskilt om det ska större plats i IT:s jobbekosystem?