Hjälp att välja rätt utbildning inom IT

Hej! Jag har varit förvirrad förr och nu mer än någonsin. Försökt fråga allt till alla jag kan för att få en bra och ärlig bild men nu börjar sanden rinna ur timglaset och ett val skall göras innan hösten komma skall.

Jag studerade till VVS ingenjör, en tvåårig utbildning. Utbildningen var super och jättespännande - arbetsuppgifter och den konservativa branschen, mindre rolig. Hoppade av efter ganska exakt ett år och nu till hösten ska jag plugga något inom IT då det är ett område som alltid intresserat mig.

Jag har valet mellan:
Tvåårig yrkeshögskoleutbildning med namnet ”Data Engineer” eller treårig universitetsutbildning inom Data- och systemvetenskap.

Jag undrar hur arbetsgivare ställer sig till diverse utbildningar? (Försökt nå flera stycken, många är på semester och många har ibland inte ens telefonnummer till växel ens! Kollar på dig Nordea…)
Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut efteråt karriärmässigt? Har det någon betydelse vad jag studerade?

Jag tycker två år låter skönt och lagom(?) samt att det verkar kul att förädla data samt presentera den.

Å andra sidan känns kandidatexamen bra med möjlighet för vidare studier samt en bättre teoretisk bas att bygga på.

Jag vill höra alla era tips till denna förvirrade och något kluvna 25åring som tror sig skall fatta sitt livs största beslut.

hjälp

1 gillning

Det finns flera befintliga trådar om detta som ger bra svar.

1 gillning

Jag är ju bara 23 förvisso men ska också börja plugga snart igen efter avhopp. Yh känns väldigt lockande just för att det går snabbt och leder oftast till jobb omgående, men tycker att ett extra år på universitetet är mer värt i och med vår ålder samt faktumet att ett helt arbetsliv är framför oss.

Jag kommer även plugga för kunskapens skull och inte bara för jobbförutsättningar. Det är upp till dig vad du orkar/känner men personligen tror jag en kandidat väger tyngre samt är legitimt internationellt också!

Hej! Kan varmt rekommendera YH. Vill du får du gärna skicka PM till mig. Relativt nyexaminerad. Majoriteten i min klass hade jobb vid examen. Kan inte se varför man ska välja universitet om man vill jobba med IT idag. Bättre att komma ut så snabbt som möjligt och skaffa sig erfarenhet.

Vad läste du och hur upplever du att din kompetens var när du kom ut och skulle har praktik?

Saknade du någonsin det mer teoretiska man får på högskola/uni?

Här är en del trådar som startats du kan börja läsa igenom. Där borde de flesta av dina funderingar besvaras.

2 gillningar

Klumpigt uttryckt av mig. Klart det kan finnas anledningar till att läsa på universitetet om man vill jobba med IT. Känns det mer roligt eller något specifikt jobb kräver det - go for it.

Det finns många fördomar mot YH och det verkar som flera tror att det man lär sig är på en lägre nivå än det man lär sig på universitetet. Jag skulle snarare säga att det du lär dig är hands-on det du kommer arbeta med och på en högre nivå.

Läser du på uni är chansen stor att du läser ett flertal kurser du inte alls kommer ha användning av. Jag anser att det extra året du sparar kan du få mycket mer värde av.

Jag har läst full-stack utveckling på distans, bor i en mellanstor stad. Jobbar idag som systemutvecklare. Dom nya från universitetet jag jobbat med har varit en bra bit ifrån min tekniska kunskap. Då pratar jag inte om dom som har programmering som intresse på fritiden. Jag är inte heller en sådan och skrev min första kodrad för 3 år sedan. Känner att jag lärt mig extremt mycket på mina 2 års studier.

En annan fördel med YH är att lärarna oftast jobbar/jobbat ganska nyligen inom IT och är väldigt duktiga.

Det jag skulle titta på främst i valet av YH-utbildningen är skolans samarbete med företag. Hur ser statistiken ut på antal elever som kommer ut på LIA? Hur ser det ut just där du bor?