Utbildning - VVS-ingenjör vs IT

Hej allesammans. Idag går jag en 2-årig YH utbildning till VVS-ingenjör och det har varit ganska roligt och spännande att lära sig mer om detta ämne. Har nu gått lite mer än en 1/4 av utbildningen och känner att löneutvecklingen som jag tolkat den är relativt svag. Efter ca 5års erfarenhet förväntas man ligga på ca 40.000kr och sedan går det inte jättefort uppåt såvidare man inte tar på sig projekt-/ekonomiansvarig på lite större företag.

Det jag valde mellan var VVS-ingenjör eller IT, då någon 2-årig YH utbildning också. T.ex; data engineer, javautvecklare eller DevOps. Det verkar tydligare inom IT hur löneutvecklingen sker med x-antal jobbade år, man hittar många exempel inom IT hur lönen rör sig beroende på 0-5år, 5-10 år och >10år. Där det ser ut som de flesta tjänar över 60.000kr efter 10 år.

Jag förstår att detta enbart är text och att livet inte är en rak linje men tänkte höra med er som kanske jobbar inom dessa områden eller har mer erfarenhet om hur jag bör tänka. Jag tycker båda verkar ganska roliga generellt men kan jag få högre ersättning och samma eller t.o.m bättre arbetsvillkor inom något av yrkena väger det tyngre. En spontan tanke är att det är lättare att göra fel när man projekterar något som ska byggas i verkligheten i jämförelse med IT? Det är inte lika katastrofalt om ett IT-system man jobbar på ej fungerar som tänkt jämtemot att ett nybyggt sjukhus för flera miljoner har ett felfungerande ventilationssystem exempelvis.

Hoppas någon har lite tips till mig och kan hjälpa mig att komma ett steg närmare ett beslut!
Tack!

Skulle säga att IT är bättre branch. VVS är mer nischad och mogen branch, mer krig om jobben och mindre möjligheter.

IT är ingen isolerad branch då man sysslar med kommunikation, vilket är branchöverskridande. Du kan jobba inom alla brancher och du lär dig något du kan använda i egna projekt eller t.ex i en förening eller organisation. Det är en spännande branch med många olika inriktningar, det finns något för alla.

Hej, nu jobbar jag inte inom något av områdena men väljer att ge min input till detta trots allt. Mitt enda tips när någon ska välja karriär är egentligen ”vilken av dessa utbildningar tror du att du kommer ha roligast att jobba inom?” Just intresse, driv och att faktiskt uppskatta sitt jobb är otroligt underskattat då det har en tendens att direkt återspegla sig i ditt lönekuvert.

Generellt betalar IT bättre och du kommer garanterat kunna tjäna mer på en lägre nivå. Men du ska må bra i detta också. Möjligheterna att driva egen VVS firma och därigenom generera pengar finns. Om lönen är din främsta drivkraft tror jag som du är inne på att IT i dagsläget är en bättre sektor.

Den är dock den mest teknindrivna och den som därigenom bör förändras snabbast. Vårt behov av VVS sen jag inte ska förändras nämnvärt över tid men här kan jag ha helt fel. Riskerna kanske därmed också är högre inom IT med AI exempelvis. Ren spekulation men kan vara värt att ha med sig. Behov av ständig kompetensutveckling är generellt större i en snabbare föränderlig bransch och konkurrensen långt högre.

Fördelen med IT över VVS är i övrigt flexibilitet med vart du jobbar. Det är lättare att programmera hemifrån än att installera ventilation/avlopp… Dessutom har du ett helt annat slitage på kroppen med fysiskt arbete. Detta går ju dock att komma ifrån över tid genom att avancera arbetsmässigt.

Sen - om du klantar till IT systemet för detta sjukhus kommer detta ställa till med minst lika mycket problem som att förstöra ventilationen. Det enda jag med säkerhet kan säga är att du kommer göra fel i din framtida karriär och vissa fel blir större och vissa mindre. Det gäller att göra så få och så små som möjligt över tid bara och hela tiden lära sig av dom.

Fokusera på ett val som känns bra i magen, det är någonstans ett jobb du ska uppskatta över lång tid. Hittar man ett jobb man genuint tycker om finns alla möjligheter till att tjäna pengar :blush:

2 gillningar

De här två områdena är så olika att det inte är relevant att jämföra dem. En alternativ liknande fråga vore ”Ska jag bli bonde eller astronaut?”

Olika personer är bra på olika saker och har olika prioriteringar i livet. Olika yrkesområden fungerar olika bra i olika typer av miljöer. Man bör göra en riktig analys av de här sakerna, inte fokusera på lönestatistik.

Jag är själv civilekonom och jobbar inom staten. Utifrån någon sorts statistisk bild skulle det sannolikt vara ”bättre” om jag hade valt att jobba på någon bank istället. Det är inte något relevant perspektiv att tänka så.

Det är helt säkert inget fel med att jobba inom IT men det är något annat än att jobba som hantverkare. Den person som har riktig talang för att jobba som hantverkare har sannolikt annorlunda förutsättningar för att bli duktig inom IT och vice versa.

VVS hör till de områden inom bygg och hantverk som sannolikt kommer att göras ”hantverksmässigt” även i framtiden. Någon betydande risk att bli arbetslös på grund av automatisering borde inte finnas.

Tydligt att folk tror att VVS ingenjörer är hantverkare här… En VVS ingenjör konstruerae system inom området för VVS, många jobbar med energifrågor, projekterar/konstruerar system för luftbehandling, kylsystem m.m. Ett stort behov finns både inom industri och inom byggnader generellt.

Som VVS ingenjör vet jag att det finns otroligt många karriärvägar, precis som du är inne på kan man gå konsultspåret alt. vet jag att många hamnar hos entreprenörer och många blir även olika typer av förvaltare. Som VVS ingenjör behöver du lära dig många närliggande teknikområden b.la. byggnadsautomation, är man duktig så kan tjäna riktigt bra med pengar. Känner själv ett par inom området som drivet eget och fakturerar allt mellan 700 till 1300 kr/h, de är dock Civilingenjörer i grunden.

Typiska uppgifter är allt från konstruktion, energiberäkningar, energieffektiviserimg (värme/kylsystem), vissa hamnar även hos energibolagen, vet en som jobbar med VVS inom det marina och en jobbar med inneklimat i bilar exempelvis.

Lyssna inte på de ovan, de är tydligt att de inte är insatta för fem öre (med all respekt). VVS ingenjörer får jobb vansinnigt enkelt, det är extrem brist. Tror du bristen ökar eller minskar med all fokus på energifrågorna i samhället? Tror du behovet av VVS ingenjörer ökar när man bygger mer teknikintensiva byggnader? Jag jobbar själv inom området energi/IT/programmering och tangerar VVS, pratar ofta med den typen av ingenjörer.

3 gillningar

VVS-ingenjör som jag studerar till ritar och föreskriver olika VVS lösningar. Jag kommer inte vara ute och montera utan sitter framför en dator och projekterar värme, vent, avlopp och vatten. Det kan man göra från Spanien precis som IT, på så sätt är de ganska lika.

Tror det är större risk att kunskaperna man besitter förlorar värde inom IT än VVS eftersom IT utvecklas snabbare :frowning:

1 gillning

Min huvudpoäng handlade inte om att rollen skulle handla om att vara hantverkare utan om att området som sådant är ”hantverksmässigt” i meningen att det inte finns någon tydlig risk för att rollen skulle bli obsolet. En hel del kan annars automatiseras vilket gör vissa yrkesval mer riskabla.

Jag känner åtminstone två VVS-ingenjörer som båda jobbar med energifrågor i kommersiella fastigheter och stora komplexa projekt. Behovet av den typen av tjänster är stort.

Precis!

Jag argumenterade såhär när jag valde VVS: vi kommer ALLTID behöva: vatten, värme, ventilation och avlopp så länge jag lever. Det kommer nog vara nära inpå omöjligt att en dator kan rita det bättre än en människa pga alla olika scenarion som uppstår när man konstruerar. Alla säger att branschen är i behov av kunnigt folk men sen hör man från många att lönen ligger på ca 40.000 och det känns tråkigt med tanke på att IT jobben alltid verkar dra in lite mer (generellt).

Är kluven

Frågan är: är den stor idag pga höga energipriser eller för att vi alltid kommer behöva effektivisera?

Tycker du 40 kkr/mån är låg lön för en 2-årig utb? Kolla vad folk tjänar på riktigt och inte vad folk uppger.

1 gillning

Jag menar inte vad lönen är tätt inpå utbildningen. Utan kanske efter 10-15 år när utbildningen kanske inte har lika stor betydelse längre utan erfarenheten väger tyngre. Som jag har förstått det - efter x antal år struntar folk i om du är civilingenjör eller gymnasieutbildad, frågan är vilka kunskaper du besitter. Kanske har fel här men så har jag förstått det?

Alla som läst 3 år högskola på KTH till byggnadsbranschen har talat om för mig att de ångrar att de inte läste en 2 åring YH för de känner att de inte varit behov av det som de lärde sig på sin 3 åriga utbildning.

Skulle egentligen läsa till byggnadsingenjör på KTH

Det handlar i grund och botten om den globala omställningen. Vad SD och liknande filurer än har för föreställningar så är den en realitet.

De snabbt ökade energipriserna har skapat en kortsiktig ”överefterfrågan” kopplad till att många ännu inte riktigt fattat vad omställningen innebär eller, mer sannolikt, tänkt invänta kommande lagkrav innan de orkar ta tag i olika frågor.

Det här med att förbjuda fossilbilar har varit uppe i media nyligen. Det är en av många frågor som är kopplade till den globala omställningen. Många andra frågor är av mer teknisk karaktär och syns inte i media på samma sätt.

I takt med att elektrifieringen går framåt kommer behovet av energieffektivisering att bli allt tydligare. Hittills har olika åtgärder främst setts som något man ska välja frivilligt. Det lär inte räcka.

Måste bara hålla med dig! Jag som är helt ute och cyklar.

En sak håller jag dock fast vid - fundera på vad som känns bäst för dig och vad du är mest intresserad av. Det kommer alltid vara rätt beslut. :blush:

Lönen är en viktig del av jobbet, det kommer man aldrig ifrån men ett välmående är viktigt att värdera in till kontrast/förstärkare till sitt jobb. Möjlighet att tjäna pengar finns i stort sett överallt och då handlar det om att bli duktig på vad man gör. Duktig blir man lättare genom ett genuint intresse.

1 gillning

Skulle säga att det är en grov och felaktig beskrvining enl mig. Vill du jobba med de större projekten och exempelvis på produktbolag med utveckling/tillverkning m.m. så är jag övertygad om att en Civ ing har helt andra förutsättningar oavsett om de gått 10 år. Detta speciellt i internationella projekt/bolag där kraven på formella utbildningar oftast tydligare uttrycksm i svergie är vi mer förlåtande och ser mer till personliga egenskaper. Det är dock min erfarenhet och tro. Sedan finns det givetvis alltid undantag, finns ju de utan utbildning alls som lyckas väl.

Jag har någon tro att lön som civilingenjörer närmar sig 100.000kr/mån, vilket jag inte känner att jag måste uppnå. Men 40.000 när man är 40 år gammal med 15 års erfarenhet känns tufft. Jag kanske har hört fel men det är vad jag hört.

Ser en löneutveckling för IT (2 åring yh utb) bättre ut då? Kan man utan större motgångar efter 15 år uppnå 60.000kr+?

Jag önskar det fanns en graf för respektive jobb så man kunde se hur löneutvecklingen faktiskt rör sig men som sagt; den är ju inte rak och därför är det väl alltid spekulationer…

Hur skulle du säga att IT ligger när det gäller att vara ”framtidssäkert”?

Oj. De där 60000 i lön du skriver om tar jag gärna…

Tror du behöver avsätta lite tid till att kolla löner på riktigt. En Civilingenjör med 15 års erfarenhet skulle jag tro (i medel) ligger knappt runt 60-65 kkr/mån.

De som har höga löner tenderar till att vädra dom. En läkare har runt 34kkr i ingångslön som AT och når 40 efter ett par år. Tror du överskattar löner.

Är det så pass? Vilken utbildning har du och vad jobbar du inom om man får fråga?

Kollar man på snittlön ligger de flesta IT yrkena och VVS-ingenjör på 41.000kr ungefär men man hör från alla inom IT att det är så bra betalt och så vidare.

Det kanske är så…

Min far jobbade med databaser, DB2 på storbank och plockade hem närmare 80.000 innan han gick i förtidspension för några år sedan. Kanske det jag baserar en del av IT lönen på?

Jag arbetar inom IT-branschen och jag skulle inte säga att snittlönen ligger på 60 000 kr efter 10 års arbete. Det finns vissa branscher som t.ex. finans och försäkring som betalar extra bra och även vissa specifika roller inom branschen som har högre lön, men snittet ligger lägre.
Även geografi spelar in där Stockholm har de högsta IT-lönerna i snitt i landet.

För att se aktuell lönestatistik skulle jag rekommendera Unionen för IT-löner. Lönestatistik 2022 | Unionen
Kolla på 62 för utveckling och 63 för drift/tekniker.

Vet tyvärr inte var motsvarande lönestatistik för VVS kan finnas men de största fackförbunden inom den branschen borde ha motsvarande.

Som flera varit inne på så ska inte lönen vara den enda anledning till att välja yrkesbana utan det behöver också vara ett yrke du trivs med.

1 gillning