Hej,
Nyligen avslutade jag min utbildning inom Samhällsbyggnad och har nu fått anställning som brokonstruktör med en ingångslön på ca. 34 000:-. Jag är mycket nöjd med mitt yrkesval och jag tro att detta yrkesval ger mig möjlighet till en god levnadsstandard under hela mitt arbetsliv. Det som dock bekymrar mig är att högutbildade ingenjörer ibland har relativt låga löner jämfört med andra yrken. Till exempel har jag sett att snickare kan tjäna omkring till ca 42 000:- , lokförare 40 000:- eller sjuksköterska ca. 40 000:- efter bara några års erfarenhet (scb). Detta känns som ett samhällsproblem, särskilt med tanke på att Sverige är beroende av välutbildade personer för att vara framstående inom teknikutveckling. Medellönen enligt scb för civilingenjörer inom bygg och anläggning är ca.52 000:-, tar man till hänsyn studielån, utebliven lön under studietiden samt marginal skatten blir det verkligen några större skillnader?
Jag anser också att vägen till att bli civilingenjör är betydligt mer krävande och komplicerad än vissa andra yrken, såsom HR, sjuksköterska eller ekonom. För att förbättra mina kunskaper inom ekonomi, jag läser ekonomikurser på fritiden, något som jag skulle haft svårt med om det handlade om matematikkurser eller andra ingenjörskurser. Lönen är viktig för mig både av principiella skäl och för att jag har ett mål att kunna hjälpa andra genom att spara och investera mina intjänade pengar.
Jag har funderat på att göra något åt min ekonomiska situation och har övervägt att flytta till länder som Danmark, England, USA eller Schweiz, där lönerna för liknande arbete är betydligt högre. Jag studerade faktiskt i Schweiz på en av världens bästa skolor, så det känns som en möjlig väg att följa. Självklart inser jag att en sådan flytt kräver noggrann planering och att jag måste ta hänsyn till faktorer som köpkraft, pensionssparande och levnadskostnader för att göra en rättvis jämförelse. Har ni några tips om hur jag bäst kan göra detta?
Jag är också orolig för Sveriges framtid med tanke på dessa ekonomiska utmaningar. Skattesystemet och vissa samhällsproblem, såsom invandringsproblematik, gängkriminalitet och försämrad sjukvård, gör mig ledsen när jag tänker på det potentiella välmåendet som Sverige kunde haft. Jag tror att det finns möjligheter för mig att ha det bättre i andra länder, men samtidigt vill jag också bidra till Sveriges framtid och göra det bästa av min situation här.
Jag vore tacksam för dina tankar och råd om hur jag kan förbättra min ekonomiska situation och eventuellt tjäna mer pengar från mitt yrke.
Med vänliga hälsningar,
Filip Stenström