När är man för gammal för att bli ingenjör?

Hallå folket! Tänkte kolla med högre sinnen om ni har några tankar kring ålder och om det är värt att satsa på en karriär som ingenjör? Har tänkt mig antingen maskinteknik, medicinsk teknik eller åt miljöhållet. Jag är 37 idag och arbetar som skoterguide och skeppare i Arktis samt Expeditionsguide i Antarktis, något jag gjort dom senaste 6 åren. Tanken är att jag ska fortsätta i guidevärlden ett par år till. Det finns ett par destinationer och mål jag vill nå innan jag drar mig tillbaka. Jag har pluggat till ingenjör tidigare och fick den briljanta idén att ta ett sabbatsår så jag räknar med att vara klar när jag är runt 42. Min fråga är, är jag för gammal för att plugga till ingenjör? Tänkte att det finns en del klokt folk i forumet, kanske till och med med erfarenhet inom rekrytering. Vad tror ni? Är det värt att chansa?

Mvh/M

2 gillningar

Jag är ingenjör och tycker inte att ålder har så mycket med yrket att göra, snarare om du är lösningsorienterad och har ett logiskt tänkande så kommer du långt. Kör på, livet är långt!

5 gillningar

Har en polare som är i ipc samma sits. Närmar sig 40 och jobbat som lärare och frilansare med diverse. Funderar nu på gå KY-utbildning på 2-år för VA-ingenjör.
Inte alls dumt, även om jag får erkänna mig förvånad över att han funderade på det.

Annan polare jag plugga med var väl dryga 35 tror jag när han började på ingenjörslinjen med mig på CHS. Jobbat som kock tidigare. Han är nöjd.

KBK - Kör ba’ Kör

1 gillning

Jag har en vän jag pluggade med sin hade samma ålder. Han doktorerar nu, så kör om du vill. Det är inte för sent

Jag är inte ingengör. Men jag kan ändå ge lite perspektiv.

Om vi generaliserar lite så är ett arbetsliv ungefär från man är 20 till 70. Det är 50 år.

Av de 50 har du nu avverkat 17 och har 33 kvar. Du hinner både läsa till ingengör och ha en karriär inom det i det i säg 25 år. Eller tröttna efter 10 och göra något annat de sista 15.

12 gillningar