Hej allihopa!
Tänkte dela med mig mina tankar, jag är 36 år och jobbar som billackerare. nyligen har jag funderat på att börja studera igen vet inte om det är försent eller inte, om jag kan klarar av det, om jag hittar jobb efter det?
Därför vänder jag mig här till er mogna och kloka vad tänker ni vad skulle ni studera till om ni skulle göra det? Vilka är framtidens jobb?
Och hur många år skulle ni satsa på utbildningen?
Du nämner inte så mycket om just dina förutsättningar.
Har du familj?
Kapital att ta av under utbildningen?
Intresse för teknik eller genusvetenskap?
Läshuvud nog för en tyngre akademisk examen eller tungt nog med fordonsprogrammet på gymnasiet när det begav sig?
Vad letar du efter? Något som är roligare eller som ger bättre betalt? Eller nåt annat? Vilken utbildning tittar du på?
Gör som jag jag jobbar 50% och har fullt studiemedel+Extra studielån.
Investera csn och lev på din 50%iga lön om möjligt. 
Jag gör samma sak, funkar dock endast nu under covid då fribeloppet tagits bort. Osäkerr ifall det kommer gälla framgent
Har familj och ett barn, har gymnasieutbildning och gillar att koda har lite erfarenhet och kodat bara som nybörjare
Jag har lite kapital att leva på under tiden jag pluggar (150k) men vill samtidigt jobba som timanställd.
Vill helst ta korta studier typ 2 år eller 3
Jag är kanske lite partisk, men att läsa till ingenjör är något av det bästa man kan göra. Du måste inte bli civilingenjör, utan en treårig utbildning för att bli högskoleingenjör kan mycket väl räcka. Det beror helt på vilka jobb du vill ha och hur länge du kan tänka dig att studera.
Med en åldrande arbetsstyrka så är det inga problem att få jobb för såväl högskoleingenjörer som civilingenjörer. Problemet med att läsa till ingenjör är att det kräver viss behörighet från gymnasiet. Men förutsatt att du har det så är det enligt mig det bästa alternativet om du vill studera.
Gillar det du säger samtidigt är lite osäker eftersom om 5 år är jag 41 om jag börjar i år och sedan vet inte om jag kan klarar av det med tanke på mina förutsättningar men som sagt med nuvarande yrket jag har blir man trasig om 10 år så kanske bäst att göra vad jag skulle ha gjort om 5 år vad?
Som jag sade tidigare så tar det tre (3) år att bli högskoleingenjör. Det kanske kan vara något om du inte vill lägga 5 år?
Sedan ser jag på det så här: Om du är 41 om fem år så har du 30 år kvar att arbeta. Det är mer än tillräckligt för att bygga en karriär som ingenjör.
I och med att vi jobbar så länge i Sverige—cirka 50 år totalt—så har vi tid med att skola om oss. Jag har träffat människor som skolat om sig till ingenjörer som varit betydligt äldre än du! Detta att man är ”för gammal” är absolut inte sant! Det handlar bara om att göra vad man tycker är intressant under förutsättningen att man kan försörja sig på det. Som ingenjör är det verkligen inget problem!
Det finns också möjligheter att jobba heltid och plugga heltid samtidigt (till ex. på kväll eller helt online). Jag gjorde kvällsstudium i 3 år (ekonomi) från 2012-2015, 40 timmar jobb och ca. 20 timmar kvällskurs + 5-10 timmar man själv måste plugga på helgen. Nackdelen var 3 år inte mycket ledig tid, fördel att du har ditt diplom i slutändan och också fick 3 års full lön och arbetslivserfarenhet på ditt CV.
Jag gjorde det i Tyskland men vet inte om det finns några skolor här som erbjuder detta.
Jag hade kollat upp Academy Works. Dom erbjuder gratis intensivutbildningar inom programmering, Cybersäkerhet osv.
Som jag förstår det får du en 3 månaders intensivutbildning och sen erbjuder dom ett 1års kontrakt (betalt) hos en av sina kunder och sen är man ’fri’ att göra vad man vill. Verkar som ett bra upplägg. Intensivutbildning på Academic Work Academy | Academic Work
Jag ska kolla på det det låter intressant!