Jag vill börja med att säga att jag inte har något emot ingengörer. Tvärt om. Ni gör många viktiga jobb som vi utan samma utbildning inte hade löst. Och jag känner många ingengörer också. Väldigt trevliga de flesta. Efter att de kommit ur det jag ska beskriva nu. Detta är snarare menat att va till hjälp för dem som kommer ur många år av skola med detta i huvet och ska anpassa sig till ett arbetsliv och socialt umgänge utanför högskolan.
Jag tänker att det är möjligt att du bara fått en släng av vad jag kallar Ingengörssyundromet. Något jag sett många nyutexaminerade ha. Förmodligen odlas den medvetet på skolorna där den titeln erhålls. Lärarna är ju också ingegnörer.
Det är en slags glorifiering och internalisering av titeln i sin persona som gör att den är det som definierar en. Ingengör är både vem man är och vad man jobbar med.
Man är inte utbildad till ingengör. Man ÄR ingengör.
Det är också lite av världsbilden att vara utbildad till ingengör är något väldigt extraordinärt. Att titeln ingengör visar att ens kunskaper är extraordinära och att man är en extraordinär tillgång på arbetsmarknaden. Därför borde ens kunskaper och åsikter tas på extra ordinärt stort allvar och man borde få en extra ordinär lön.
Grejen är bara att för alla andra är den bara en utbildnings nivå precis som alla andra som inte ens säger exakt vad du läst egentligen. Lite som att säga Gymnasiekompetens ++ utan att säga vilket program. Och det säger inget om hur arbetsam någon kommer va eller hur bra den passar in i olika team.
Alltså får även ingengörer precis som alla andra börja sin resa med att bevisa hur bra de är innan de får bättre betalda jobb. Och eftersom de som inte valde högskolan har jobbat på sin stege medans ingengören gick i skolan ligger de lite före just nu. Nu kan ingengörer ofta klättra högre än andra på stegen. Men alla gör inte det och många icke ingengörer klättra också högt. På arbetsmarknaden räknas bara skolbetyg som startavgift. och därefter är det öppen tävling med alla andra om vem som gör tjänster som fol tycker det är värt att betala för. Ju fortare man inser det, kastar titieln och börjar bevisa sig desto bättre kommer det gå.
Just internaliseringen av titeln brukar också bli knepig när man frågar ganska nyutexaminerade ingengörer vad de jobbar med. Då svaret blir just ingengör.
Och för alla icke ingengörer är det som att svara 250 högskolepoäng. Folk blir tysta och tänker… Så han var bra i skolan.
Tipps här. Om någon frågar vad du jobbar med vill de inte veta vilken utbildningsnivå ditt arbete kräver. De vill veta vad du gör på dagarna. Brokonstruktör, bilutvecklare eller vad det nu må vara låter mycket mer imponerande än ingengör i allas öron. Utom just nyutexaminerade ingengörers kanske.