Civilingenjörer inom bygg och anläggning

Jag vill börja med att säga att jag inte har något emot ingengörer. Tvärt om. Ni gör många viktiga jobb som vi utan samma utbildning inte hade löst. Och jag känner många ingengörer också. Väldigt trevliga de flesta. Efter att de kommit ur det jag ska beskriva nu. Detta är snarare menat att va till hjälp för dem som kommer ur många år av skola med detta i huvet och ska anpassa sig till ett arbetsliv och socialt umgänge utanför högskolan.

Jag tänker att det är möjligt att du bara fått en släng av vad jag kallar Ingengörssyundromet. Något jag sett många nyutexaminerade ha. Förmodligen odlas den medvetet på skolorna där den titeln erhålls. Lärarna är ju också ingegnörer.

Det är en slags glorifiering och internalisering av titeln i sin persona som gör att den är det som definierar en. Ingengör är både vem man är och vad man jobbar med.
Man är inte utbildad till ingengör. Man ÄR ingengör.

Det är också lite av världsbilden att vara utbildad till ingengör är något väldigt extraordinärt. Att titeln ingengör visar att ens kunskaper är extraordinära och att man är en extraordinär tillgång på arbetsmarknaden. Därför borde ens kunskaper och åsikter tas på extra ordinärt stort allvar och man borde få en extra ordinär lön.

Grejen är bara att för alla andra är den bara en utbildnings nivå precis som alla andra som inte ens säger exakt vad du läst egentligen. Lite som att säga Gymnasiekompetens ++ utan att säga vilket program. Och det säger inget om hur arbetsam någon kommer va eller hur bra den passar in i olika team.

Alltså får även ingengörer precis som alla andra börja sin resa med att bevisa hur bra de är innan de får bättre betalda jobb. Och eftersom de som inte valde högskolan har jobbat på sin stege medans ingengören gick i skolan ligger de lite före just nu. Nu kan ingengörer ofta klättra högre än andra på stegen. Men alla gör inte det och många icke ingengörer klättra också högt. På arbetsmarknaden räknas bara skolbetyg som startavgift. och därefter är det öppen tävling med alla andra om vem som gör tjänster som fol tycker det är värt att betala för. Ju fortare man inser det, kastar titieln och börjar bevisa sig desto bättre kommer det gå.

Just internaliseringen av titeln brukar också bli knepig när man frågar ganska nyutexaminerade ingengörer vad de jobbar med. Då svaret blir just ingengör.
Och för alla icke ingengörer är det som att svara 250 högskolepoäng. Folk blir tysta och tänker… Så han var bra i skolan.

Tipps här. Om någon frågar vad du jobbar med vill de inte veta vilken utbildningsnivå ditt arbete kräver. De vill veta vad du gör på dagarna. Brokonstruktör, bilutvecklare eller vad det nu må vara låter mycket mer imponerande än ingengör i allas öron. Utom just nyutexaminerade ingengörers kanske.

2 gillningar

Jag förstår vart du vill komma och yrkar mot. Det är dock lite utanför måltavlan vill jag hävda.

Vissa branscher inom ingenjörssidan är väldigt eftersatta i vissa områden när det kommer till status och lön - (främst) jämfört med andra ingenjörsyrken, eller likvärdiga yrken med lika lång utbildningstid.
Detta gäller främst inom byggbranschen. Byggbranschen präglas av många mindre entreprenörer som lägger lägre bud och därmed får jobben, vilket trycker end priserna för samtliga inom branschen. De kan göra detta genom att de är mindre och därmed inte har lika höga ÖH-kostnader. Detta kan ses som både bra och dåligt. En 5-mansfirma kan få ett jobb som de egentligen inte klarar av och det blir skit (vilket finns mååååånga exempel på), samtidigt som detta pressar marknaden (såssom de bör). Felet är kombinationen av dem och att marknaden inte har tid för beställaren att se felet det.

Åter till lönen och frågaan i sig - Tittar jag mot mina kompisar som gick tex IT eller Z (Automation och Mekatronik) så hade de typ 1.5-2x mer i ingångslön. Jag skämdes nästan lite när jag berättade hur “lite” jag tjänade till mina pluggkompisar efter min examen (ja löjligt jag vet. Men så var det).

Detta handlar inte om en glorifiering av yrkesrollen som ingenjör. Utan om en inbalans (obalans är tydligen ett norrländskt ord?) mellan olika yrkesinriktningar.

Personligen har jag varit mer inriktad mot installationsteknik och energi. Där är det tyvärr svårt att branscha sig om egenföretagare och slippa ÖH-kostnaderna som finns i stora firmer. Att vara solo brokonstruktör är också det svårt. Kunden önskar säkerheten av erfarenhet i ett större företag för nu snackar vi ju stora pengar och även liv på spel.

Det jag vill att OP ska tänka på:

Min syn på det hela är att (numera) utbildar man ej sig för inkomsten, utan för friheten det ger. Den ska (bör) matcha tiden man har studerat för att täcka förlorad inkomst under studietiden och arbetet man lagt ned. Högre utbildning lönar sig inte lönemässigt tyvärr.
Räknar du på en investerings- och värdeutveckling, bör man inte högskoleutbilda sig. Det är bättre att börja jobba som snickare i ung ålder, investera och jobba sig upp från lärling till mästare. Rent ekonomiskt är detta fördelaktigt mot att inte jobba på 5år, missa ränta på ränta och ovanpå det ta lån, vilket ger negativ ränta på ränta.

Men… MEEEEN!(!!) Stora vinningen är i ens arbetsförhållanden. Flextid, utbildning, föräldraledighet, pensionsavtal mm.

Jag hade aldrig problem att säga till min chef “imorgon har jag tandläkartid kl 11, jag jobbar hemma.” Detta var aldrig något problem. Lycka till som sjuksköterska. Jag fick mitt första barn. Då arbetade jag lite på om på hemma den första tiden, fyllde i tiden när det gick så jag kunde stödja min partner. Lycka till å göra det om du är lagerplockare på Amazon.
Jag drog ibland på gymmet mitt på dagen kring lunchtid, var borta 2h inklusive lunchen. Lycka till å göra det som kassör på WILLYS.

Man utbildar man ej sig för inkomsten, utan för friheten och flexibiliteten det ger.

Källa och erfarenhet: Utbildning inom byggbranschen (då Väg och vatten) på just CTH med ca 10års erfarenhet med allting från konstruktion, upphandlingar, projektering till projektledning.

3 gillningar

Löner sätts int utefter hur lång tid man gått i skolan. Den sätts utifrån hur mycket det är värt att få ett arbete utfört och hur många som är beredda att göra jobbet. Om fler än som behövs vill göra jobbet tävlar de om att få det och lönen sjunker. Och om färre än de som behövs vill göra det tävlar arbetsgivare om att få anställa och lönen går upp. Skoltid har noll betydelse.
Fysioterapeuter, sjuksköterskor, läkare, IT eller vad som. Alla har olika lön. Det är inte snedvridet eller eftersatt. Det är kapitalismens sätt att nudga folk till att lära sig det som behövs fler av så att vi får mer saker gjort.

Det har varit väldigt hård konkurrens i byggbranchen så länge jag kan minnas. För det finns väldigt många som vill tävla om att få göra det jobbet.

Självklart känns det orättvist ibland. Men det kan ändra sig. Om 10 år kanske det kryllar av IT-utveklare som ersatts av AI men finns väldigt ont om ingengörer med 10 års erfarenhet av brokonstruktioner.

Med det sagt så håller jag ändå med om att lönerna för högkompetenta är låga i Sverige. Har du chansen att ta ett jobb i nåt land du gillar så ta den. Om inte annat är det en upplevelse. Och du kommer kunna söka jobb här med en ovanlig merit och helt andra lönekrav sen.

Att det finns en obalans mellan sådant som ansvar, kvalifikationskrav, värdeskapande och faktisk lön är inget unikt för ingenjörsfältet. Det är så arbetsmarknaden ser ut överlag.

1 gillning

Jag kan bara hålla med. Civilingenjörer är alldeles för underbetalda nuförtiden. Utbildningen är nog den allra svåraste och mest krävande att ta sig igenom, men det matchas inte av lönen.

Ska man satsa 5 år på en utbildning och är ute efter att få en hög lön så är det fel val. Bättre att satsa på tex läkarutbildning (5.5 år) som ger betydligt högre lön. Eller jurist, tandläkare, eller ekonom, vilka t.o.m. har kortare utbildningstid (4 år) och också ger högre lön. Eller tex sjuksköterska (3 år) vilket ger ungefär samma lön om man jobbar som konsult i privat sektor.

Sen finns det förvisso specialfall där vissa civilingenjörer får väldigt hög lön. Tex om de blir VD eller hög chef. Men det är en försvinnande liten andel som det gäller. Tittar man på median/medellönen för civilingenjörer så har löneutvecklingen varit katastrofal de senaste ca 20 åren.

Problemet är väl att civilingenjörer en gång i tiden hade bra lön, så det sitter kvar i folks minne. Men det var för 30-40 år sedan, när det endast utbildades ca 1500 civilingenjörer per år i Sverige. Numera finns det ett extremt stort överskott. Det utbildas ca 8000 per år, samt 4000 högskoleingenjörer, flera tusen andra ingenjörsliknande utbildningar, och 6000+ tas in via arbetskraftsinvandring per år. Det gör vilket gör att de flesta civilingenjörer tvingas ta arbeten långt under deras kvalifikationsnivå och får löner därefter.

Finns det på riktigt ett ”överskott” av civilingenjörer? Vad har du fått det ifrån?

1 gillning

Jag tror de lägre lönerna till viss del kan vara att företag inte förstår hantverket och vilket mervärde man kan få av att ha bättre utvecklare. En bra konstruktör kan spara väldigt mycket pengar i de sena faserna av projekten men det märks inte för arbetet är gjort i början av projektet. Oftast vill cheferna mest ha någon som fyller en stol och gör ett ok jobb så låter man projekten dra iväg i tid och kostnad i slutet men då tycker man av någon anledning att det är ok för man måste ju bli klar. Slutar med en ok slutprodukt så fixar man till det lite på eftermarknaden.

Den huvudsakliga frågan, tycker du ditt yrke är kul?
Jag är själv konstruktör och gick in på 30k för 3 år sen, nu uppe i 38k. Högskoleingj på Chalmers.
Å andra sidan har jag synsättet att lön inte är allt i livet, kan lägga undan 10k per månad så behöver knappast högre lön egentligen.

Runt 40k är jag rätt nöjd, sålänge mina arbetsuppgifter är tillfredsställande :slight_smile:

1 gillning

Varför skulle en sjuksköterska vara värd mindre lön än dig? Det är väl ett eget val att du läste det du gjorde av intresse. Om inte, borde du isåfall ha valt en utbildning som ger dig en högre lön. Klanka inte ner på vad andra yrkesgrupper förtjänar, se istället till att jobba dig själv uppåt.

För yrken som civilingenjör, ekonom, etc är det svårt att exakt mäta när det är ett överskott.

Det betyder nämligen inte nödvändigtvis att dessa personer blir arbetslösa. Det som istället händer är att de tvingas ta arbeten som kvalifikations- och lönemässigt inte motsvarar deras utbildning. Så en civilingenjör får ta ett jobb som lika väl skulle kunna ha utförts av exempelvis en högskole- eller gymnasieingenjör. Det är främst detta vi ser, genom att civilingenjörerna lönemässigt har halkat efter övriga på arbetsmarknaden de senaste 20 åren.

Här finns en artikel som diskuterar det hela i mer detalj:

Några centrala citat från artikeln:

“Civilingenjörer är en av de akademikergrupper som tappat mest i lön förhållande till industriarbetare.”

“Andelen civilingenjörer på arbetsmarknaden har mångdubblats och i dag arbetar civilingenjörer inte enbart med teknikutveckling på högsta nivå. Det finns civilingenjörer på olika positioner i företagen och i många olika branscher. Numera drabbas också ingenjörer av varsel och nedskärningar och de har blivit mer konjunkturkänsliga än de var förr, säger han.” [Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk direktör på Saco]

Artikeln är från 2012 men trenden har fortsatt sedan dess så situationen är ännu värre idag.

1 gillning

Jag ser även att liknande ämne (den dåliga löneutvecklingen för civilingenjörer) diskuterats tidigare på forumet. Här är ett inlägg som en annan medlem skrivit som tillför ytterligare information:

Bland annat den här grafen som tydliggör den dåliga löneutvecklingen för civilingenjörer:

image

Så illa är det ändå inte för den genomsnittliga Civilingenjören när man har typ 45% högre livslön än den genomsnittliga NV-studenten.

Det är iaf markant värre med alla utbildningar där man går back på att utbilda sig.

2 gillningar

Det här har jag sett innan. Folk kollar på lönen efter de går klart en utbildning, inte innan.

Blandar ihop medellöner med ingångslöner. Och drar alla civilingenjörer över samma kam.

1 gillning

Problemet med den där tabellen som visar livslöner är att det bara är en prognos om framtiden. Den gissar hur det lönemässigt kommer se ut för de som tar examen nu under de ca 40-45 år de kommer arbeta i framtiden.

Prognosen baseras på löneutvecklingen för tidigare generationer. Men de som går i pension nu tog examen under en helt annan tid. Då utbildades ca 1500 civilingenjörer per år och de var mer eller mindre garanterade att få högkvalificerade och högbetalda jobb. Så att titta på deras slutlön och anta att de som examineras nu kommer få samma löneutveckling känns inte är vidare träffsäkert.

För att de civilingenjörer som tar examen nu kommer få samma löneutveckling som de som examinerades för 40-45 år sedan tror jag inte kommer inträffa. Det är hur som helst väldigt stor osäkerhet i att spekulera om hur löneutvecklingen kommer vara för ett visst yrke under nästkommande 40-45 år, oavsett utbildning.

Ändra inställning till att du får betalt för vad du gör inte vad du har för utbildning. Om du utvecklas och gör bra i från dig kommer du kunna få betalt för det (vilket skiljer sig från många yrken).

Många nyexade ingenjörer har som nån annan nämnde inställningen att de är något superunikt, även när de pratar med en mer erfaren ingenjör. Inställningen brukar försvinna på ett par år och sen inser de att de inte kan allt och börjar fundera över hur de kan utvecklas.

Fokusera på att prestera så kommer du få lön för mödan. I prestera ingår att hitta en balans så att du mår bra.

3 gillningar

Vet ingen utbildning som har samma lönekurva som civilingenjörer, har du också bra social förmåga så kommer du snabbt upp.

Finns inte många läkare som tjänar 120k+ i månaden i grundlön, det finns dock flera civilingenjörer…

Kolla upp alla framgångsrika privata företag och vad de i styrelsen och VDn har för utbildning, nästan alla är civilingenjörer och några ekonomer från handels.

Högst median har dock läkare, sen civilingenjörer i Sverige. Men högst lönepotential har civilingenjörer och sen ekonomer efter det.

Det finns två typer av ansvar som ger en högre lön, budget- eller personalansvar.

Min rekommendation är alltid att eftersträva budgetansvar. Rent krasst så är pengar enklare att hantera än människor. Har testat flertalet yrkesvägar inom bygg/anläggning och man kan tjäna bra med pengar men med väldigt hög arbetsinsats.

Hitta en roll där du får en lön som passar din levnadssituation. Efterhand kommer du nog att inse (precis som jag) att pengarna inte är problemet.

Däremot bristen på tid och allmänt välbefinnande är kritiskt, särskilt när jobbet inkräktar på familjelivet.

3 gillningar