Tips på utbildningar som är roliga, intressanta, bra betalda och kanske lite udda?
Långt innan studenten hade jag bestämt mig för att plugga på universitet till något intressant, roligt, häftigt och välbetalt yrke. Efter studenten så lirade jag runt några år då jag inte alls visste vad jag ville bli, testade några utbildningar som ingenjör, civ.ing osv men hoppade av då de aldrig gav mig någon direkt måltavla i vad jag skulle jobba med vilket aldrig riktigt gav mig insperation, samt tyckte det var uttjatat. (alla som utbildade sig skulle bli ingenjör/civ, ekonom, arkitekt, vilket eftersom jag är jag, inte kände att det var lika intressant just då eftersom “alla” andra gjorde det.)
Hittade tillslut en utbildning som kändes klockren, satte mig bakom skolbänken igen, pluggade stenhårt och satte max betyg typ, t.o.m nya rekord i resultat på vissa tentor.
Supper taggad kommer man ut i branschen och får nu bara höra allt negativt av alla anställda konstant. “Alldeles för dåligt betalt för den kunskap som krävs av oss och det arbete/slit som går åt”, “Dåliga löner (igen och igen)” “Måste finnas bättre arbeten för mer lön” "Kolla den killen, han verkar har ett lugnt jobb han tjänar säkert mer också"Ja, så började det från dag 1 och det tar mentalt asså haha…
Nu funderar jag på att plugga om, för efter 2 år inom branschen så har jag lite tröttnat på att höra tjat om lönerna och allt även om det inte är så illa hela tiden. (Tjänar ca 40-50tkr/månad efter 2års utbildning, vid skift-tillägg kan göra att man når 50-55tkr/månad med bra möjligheter att jobba i nästa alla andra länder också om man skulle vilja det). Trodde det var väldigt bra lön, men tydligen inte?
Är det någon som har ett tips på en annan spännade utbildning? Är en person som gillar att lära sig nya saker/intresse för verkligen allt egentligen. Mestadels jobbat med verktyg i handen där mycket skruva går åt, samt elektronik/el.
Programmerar endel på fritiden till och från bara för att (nybörjare). Vart sugen på Jurist/advokat sedan några år tillbaka men har total 0 kunskap kring juridiken egentligen och utbildningen samt karriären verkar kanske lite väl tuff fast än att jag gillar utmaningar samt lönerna verkar snitta på något som inte är så speciellt dock verkar endel tjäna väldigt mycket, annars civ.igenjör? kanske finns kurser man kan plugga på hemmifrån/delvis hemmifrån och bygga ihop något smart? Fortsätta med programmering/IT samt bygga på elektronik/el kunskap? Finns det något där som kan vara bra eftersom jag redan har börjat där?
Känns lite sisådär att vara 30 och plugga 5 år till, flytta till ny stad igen, CSN igen, dock kanske värt det. (känns som om man aldrig blir färdig eftersom man gick i flera år efter studenten och funderade också)
Därför jämför jag mig alltid med de som har det sämre och sliter ännu mer än mig för 25000 till 28000kr i månadslön . Då blir jag aldrig besviken och missnöjd . Eller bättre sagt jag är nöjd och glad att jag har ett jobb .
Du verkar tvivla och vela ganska mycket och ha svårt för att bestämma dig? Kanske du ska prata med någon så du kan få verktyg att bli bättre på det? Typ sätta upp en målbild över vad du verkligen vill göra. Jag är inte mycket äldre än dig men min mening är att dessa mål kan förändras. Om du får familj och barn kanske du inte vill jobba på oljeplattform Tex
Det är väldigt svårt för oss att säga tipsa dig om något jobb när du själv inte vet vad du vill.
Rent spontant, eftersom lön verkar vara väldigt viktigt för dig, skulle kanske en kortare utbildning inom mjukvaruutveckling passa? Finns ju hur mycket jobb som helst och ganska ‘enkla pengar’
Det låter som att arbetsplatsen är toxic. Mitt förslag är att fortsätta jobba inom samma bransch men att se dig efter en annan arbetsplats (eller om du kan byta avdelning inom arbetsgivaren?). Din lön är oerhört bra så lyssna inte på gnällspikarna. Att hela tiden jämföra sig med de som har bättre lön är väldigt sönderbrytande och jag har tidigare haft liknande arbetsplatser och kollegor. När jag frågar dem “om du inte trivs, varför byter du då inte?” får jag oftast svaret “men det är osäkert där ute och jag kan ju de här arbetsuppgifterna”.
Om du trivs med det du gör ska du absolut inte skola om dig. Hitta bara en arbetsplats och arbetskollegor som är likasinnade.
Jag har lite svårt att relatera till den här frågan. Mycket verkar handla om att hitta ett yrke som är “häftigt och annorlunda” och samtidigt ger hög lön och helst inte ska kräva en längre utbildning.
I den normala världen finns det en tydlig koppling mellan arbetsvillkor och “frihet i arbetet” och hög utbildning. Det är ingen självklarhet att en hög utbildning ger hög lön utan ofta är det mer indirekta saker som utgör huvuddelen av uppsidan. Nu pratar jag förstås generellt och vill man specifikt fokusera på hög lön finns det förstås vissa yrken och roller som är mer lämpliga att välja.
Såsom tråden är skriven förstår jag det som att det som efterfrågas är en smalare utbildning som är direkt riktad mot en väldigt specifik roll. Den rollen ska sedan vara “annorlunda och spännande”. Normalt ser det ju inte ut så. De flesta roller som är spännande, ger frihet och har hög lön bygger på längre generellt inriktade utbildningar såsom jurist, ekonom eller ingenjör. Man måste då inte nödvändigtvis jobba i roller som hör direkt samman med utbildningens “kärnområde” men det är själva utbildningen i kombination med goda studieresultat och personliga egenskaper som är inträdesbiljetten till de karriärvägar som leder till de spännande rollerna.
Jag tror att det vore bra att börja med att göra vissa avgränsningar. Några sådana kunde vara:
Geografi - Bor du i typ Stockholm och vill bo där eller bor du i Ödebyhult och föredrar att bo där istället?
Teori vs. praktik - Vill du jobba med teoretiska frågor tillsammans med akademiskt inriktade personer eller jobba i en enklare, mer praktiskt inriktad miljö?
Är det mest rimliga att göra en viss grej och ha en hög lön kopplad till själva uppgiften eller jobba i mer generella sammanhang och göra karriär.
Familj - Är tanken att “satsa på jobbet” eller är det viktigt att kombinera med familjeliv och lämpliga villkor för det?
Du tjänar jättebra, jag tjänar 32000 med OB och det är mer jämfört med min mamma med 30 år i arbetslivet och nästan dubbelt så mycket som min syster. Ingen av oss är fattiga, vi lever som medelsvenssons. Din lön är lätt topp 10% i Sverige och du ska inte klaga. Alla tycker de förtjänar mer betalt men vissa är mer bittra än andra, lyssna inte till dem.
Och jag förstår inte folk som ska studera 1/4 av sitt liv, det är så vanligt att gå fem olika utbildningar man inte ens använder, slöseri på skattemedel och individens tid och pengar. Har folk någon sorts fascinering för skollivet och vill tillbaka dit? Det här är varför jag tycker att bara en utbildning bör vara kostnadsfri per medborgare. Utbildning är en av landets största kostnader och det blir ju de som jobbar och tjänar 22000 som betalar för utbildningen åt de som går sin andra 4 års utbildning för att sedan tjäna 60000.
Jag undrar varför du lyssnar på vad alla andra tycker hela tiden? Det är ju DU som ska trivas på jobbet och få en lön som är ok för Dig! Vad andra anser om löner eller arbetets coolhet ska ju faktiskt inte spela någon roll.
Det kommer alltid att finnas gnällspikar, oavsett vilken bransch du jobbar i, och det bästa du kan göra är att strunta i dem. Du kan ju inte skola om dig så snart någon är negativ.