Kandidat inom Systemvetenskap

Tjena,

Är en person i tjugoårsåldern som funderar på att läsa systemvetenskap till höst. Har däremot några funderingar kring programmet och hoppas att någon som har läst ut den/en liknande kan svara på de.

Jag läste samhällsvetenskap i gymnasiet och min “högsta” matte nivå var matte 3b. Jag har inte allmänt svårt med matematik, är ok med det, tycker inget speciellt om det. Undrar därför om systemvetenskaps utbildningen (exempelvis den i LTU) innehåller mycket matematik? Och vad är det för typ av matte? Tror ni att jag behöver förbereda mig inför det? Nu har det gått några år sedan jag gick ut gymnasiet.

En annan fundering är egentligen riktat till den som har gått ut systemvetenskap på Luleå tekniska universitet. Hur upplevde du utbildningen? Var det värt nu i efterhand? Hur gick det för er som läste den på distans? Upplevde ni att det fungerade bra? Vad jobbar du med idag & vad hade du för ingångslön?

Jätte tacksam för all typ av svar!

Du kan läsa vilka kurser som ingår på universitetetens hemsidor.

Det är ingen matte alls i systemvetenskap på LTU.

Vad vill du jobba med efteråt? Vad har du för kunskaper och intressen idag?

Min uppfattning är att det är få som pluggar sig till bra systemutvecklare utan att redan vara intresserade och därmed redan kunna en del.

1 gillning

Jag är öppen för det mesta, har för mig att utbildningen är rätt så bred och kan leda till olika typ av roller. Jag har läst en grundläggande kurs inom C++ och nätverksteknik vilket jag tyckte var kul. Utöver det har jag inga andra kunskaper inom IT ämnet. Men tycker det verkar roligt med ämnen som AI, machine learning, data science och beslutsstöd. Jag gillar också samhällsvetenskapliga ämnen, en kombo av dessa skulle vara najs.

Ta en titt på kurserna som erbjuds, jag tror matten används mest för optimering av databaser (exempelvis MySQL) och algoritmer i programmering. Ser inga mattekurser där?

Kul, då har du ju testat på lite!

Träffat skrämmande många som sökt liknande utbildningar utan att egentligen veta varför och kommit fram till att dom hatar programmering, då går det tungt!

Jag skulle nog säga att systemvetenskap ger en skaplig grund ändå. Tittade på utbildningsplanen på LTU.

Programmering, databaser, kommunikation och sedan lite mjukare kurser runt om.

Mitt tips är att inte nöja sig med G/VG på kurserna med programmering, databaser osv utan att göra lite extra även om det inte ger högre betyg. Gärna sitta hemma och greja med programmering.

Du har nog lättast att hitta jobb som systemutvecklare av något slag.

Dom skriver att man kan bli IT-arkitekt och projektledare på LTUs hemsida, men det är efter ett par års erfarenhet.

Håller med Borax. Ger nog en bra grund.

Det enda som jag känns saknas är en kurs i algoritmer. Vill man komplettera med det efter utbildningen så verkar Uppsala Universitet erbjuda en sådan kurs både på campus och via distans: Algoritmer och datastrukturer - Uppsala universitet.

Men tycker det verkar roligt med ämnen som AI, machine learning, data science och beslutsstöd.

En kurs i Python hade nog också varit bra om du vill fokusera på Data Science efteråt.

Är det distans som gäller?

Annars är det ju många som tycker att det är en väldigt rolig period i livet.

Tjena. Har sökt in till Systemvetenskap på LNU och gått igenom utbildningsplanen flertalet gånger. Gällande matematiken är kravet endast kursen 2a vilket skiljer programmet från ingenjörsutbildningarna. Verksamhet- och systemutveckling är det centrala inom utbildningen och “jobbig matematik” är inte aktuellt. Jag kan tänka mig att matematik förekommer inom programmeringen men denna bör främst förhålla sig till det grundläggande. Skulle personligen anse att Systemvetenskap är lämpligt för de som vill läsa en “mjuk” IT-utbildning med mer fokus på verksamhetsutveckling och vetenskap än mestadels programmering och datateknik som annars förekommer inom exempelvis Datavetenskap. Är du som mig och har ett intresse för IT men inte har orken att bli alltför teknisk tror jag utbildningen borde passa dig perfekt, dess bredd möjliggör nämligen många karriärer och positioner inom IT då man får “prova på” det mesta. Hoppas svaret hjälpte!