Hej!
Du skriver att du har jobbat som sjuksköterska snart fem år. Att du trivs med yrket. Att du under en längre tid funderat på att byta till något inom IT.
Hm… det känns som om det är något som inte riktigt stämmer här. 

Jag medger att jag inte kan svara alls på dina frågor om yh-utbildningar eller lön/jobb inom IT, men vill ändå kolla av lite hur du funderar. (Och så har du inte fått så många svar på ditt inlägg… 
)
Här på RikaTillsammans är det mycket fokus på pengar/höga löner/framgång, eller ja… det beror lite på hur man vill definiera framgång. Det kan vara lätt att jämföra sig med andra. Som man tycker/tror har det bättre. De kanske har högre lön, nyare bil, större hus, snyggare fru (?) /man/partner, ”duktigare” barn med stora ambitioner när det gäller utbildning och karriär.
Ibland känns det som att man är på fel ställe. Det kanske stämmer, eller har man kanske bara gått lite vilse i funderingarna. 
Frågan är vad du vill. Egentligen.
Om det viktigaste för dig är hög lön fast du egentligen trivs med jobbet så kanske du kan klura ut hur du skulle kunna höja din lön inom yrket?
Om du känner att IT är rätt för dig men att du kanske inte helt vill lämna vårdyrket kanske det finns något jobb där du kan kombinera båda?
Vill du gå en utbildning inom IT så kolla vad som finns och hur det funkar. Beslutet om du faktiskt vill/ska göra det kan du vänta med så länge som möjligt.
Och tjänstledigt för utbildning har du rätt till om det blir aktuellt. 
Har du jobbat länge på samma ställe? Trivs du med de du jobbar tillsammans med? Kanske behöver du förändring? En annan inriktning? Eller samma inriktning, men på ett nytt ställe? 
Och så några avslutande frågor…
Vad är viktigt för dig?
Hur vill du att livet ska kännas?
Vad vill du ha mer av i livet? Mindre?
Vad är en bra dag för dig? 

Jag hoppas du kommer framåt! (Och att någon med mer koll på IT kanske svarar på ditt inlägg. 
)
Lycka till!