Står vi inför en mindre börskrasch? Försök till god tajmning av marknaden

Time in the market beats timing the market. Alright alright alright.

Men nu är det så att jag skall gå in med en större summa pengar, 3mkr, i breda indexfonder, så viss timing kommer göra stor skillnad. Jag är lite nyfiken på om det är någon som har koll på intressanta inköpsstrategier?

Vi står inför val i Sverige, mellanårsval i USA och bla Michael Burry varnat för en kommande börskrash. Hur hade ni gjort med era 3mkr idag? Rakt in på börsen? Uppdelat i mindre insättningar över en 6månaders period? Eller avvakta och köpa vid en dipp i höst/vår?

2 gillningar

Du ställer lite fel fråga och vi saknar viktiga faktorer.

• Är du van vid att börsen svänger? Krascher kommer alltid med jämna mellanrum.
• Har du lång sparhorisont? 10+ år ger bäst odds.
• Allt investerande och sparande innebär en risk, även sparkonto.
• Bäst odds enligt forskningen har fortfarande en billig, passiv, global indexfond.

Jag personligen hade troligen lagt 2/3 i en global indexfond, lite i min buffert och resten i min gamla KF. Hade sen slutat månadsspara och firat att jag redan nått mitt sparmål, 25 år i förtid.

4 gillningar

Jag hade avvaktat helt, iaf till efter mellanårsvalet för att se hur marknaden tar emot det resultat som blir. Alternativt att kriget i sundet plötsligt skulle vara helt över och tron blir utbredd att det den gången skulle hålla i sig iaf “över helgen”, innan en viss person plötsligt får för sig att börja twittra eller gå till attack igen.

Riktigt tråkigt att få en betydande dipp strax efter en insättning av så mkt kapital. Jag hade personligen hellre “förlorat” viss potentiell avkastning om allt från ingenstans bara skulle bli bulla närmast över natten, vilket i nuläget ter sig osannolikt att det plötsligt ska kunna hända.

Men det är jag det och andra tänker sannolikt annorlunda.

2 gillningar

Finns ju det strikt ekonomiskt rationella å ena sidan och så det psykologiska å den andra.

Som en tidigare person ovan skrev - har du mental tolerans för stora svängningar så kan du ju skjutsa in alltihopa nu, särskilt om din sparhorisont är lång. Men om det finns risk för panikartade tilltag vid en eventuell större nedgång så hade jag varit mer försiktig. Typ puttat in hälften, och sen avvaktat ett halvår eller så till nästa insättning.

6 gillningar

Tja,
Nej, jag är inte van vid att börsen svänger med den typen av summor. Jag har 10+ år i horisont.
Men hade du givet omvärdsläget och börsens värde gått in med 2/3 i en global indexfond IDAG?

Det finns ingen risk för panikartade tilltag, dessa pengarna är en ren bonus utöver mitt vanliga sparande, och jag har hög lön i en säker bransch. Jag är bara ute efter att köpa efter att börsen gått ner 20% snarare än precis innan det går ner 20%.

2 gillningar

Ja. Jag har inte lagt en säljorder på mitt investerade kapital idag och lär inte göra det närmsta 20 åren. Så ser ingen anledning att försöka tajma.

Att sitta på sidlinjen är ofta ett beteendemisstag som kostar i avkastning.

Men alla är vi olika och vissa föredrar att dela upp summan och pytsa in över ett par månader. Men det är främst för att minska oro.

Att se värdet på sitt kapital gå upp och ner är en del av att investera. Klarar man inte av det, finns sparkonto, men då äts pengarna upp av inflationen. Så det är en risk det med.

9 gillningar

Alltså, för oss som redan är mer eller mindre fullinvesterade är svaret alltid ja, oavsett världsläge.

Om banken/nätmäklaren skulle ringa och säga “oj, vi råkade sälja dina innehav så nu ligger de i cash, vill du att vi köper tillbaka dina fonder igen?” så blir inte svaret plötsligt “nja, med tanke på världsläget ska jag nog pytsa in dem lite i taget”.

19 gillningar

Det vill ju alla. Om du skulle lyckas så handlar det enbart om tur. Ingen här kan ge dig besked om börsen är upp eller ner om en månad.

Däremot kan man vara ganska säker på att börsen är upp om 10 år och då är det rationellt bästa beslutet att invesera alla pengar så fort som möjligt.

10 gillningar

Rimligt resonemang. Men 20% av en ren bonus i ett rikt liv där du redan har ekonomisk trygghet genom hög lön i en säker bransch är liksom värt risken. Eftersom evidensbaserad forskning på historisk data visat att över en lång tidsperiod kommer du i de flesta fall se en ökning av kapitalet i utbyte mot risk.

Argumentet i ditt första inlägg går att generalisera till “det händer saker just nu, så jag borde kanske avvakta lite?” och svaret är att globalt pågår det ALLTID saker, så med det resonemanget borde du alltid avvakta lite till..

År Uppskattat antal marknadspåverkande händelser Kommentar
2016 ≈ 2 000 Brexit, Trump, Fed, Kina, oljepris m.m.
2017 ≈ 1 800 Relativt lugnt makroår
2018 ≈ 2 300 Handelskrig, Fed, Kina, Italien, Brexit
2019 ≈ 2 400 Handelskrig, Brexit, Fed, global avmattning
2020 ≈ 4 500 Extremt år: COVID-19, stimulanser, centralbanker
2021 ≈ 3 500 Återhämtning, inflation, räntor, Kina, leveranskedjor
2022 ≈ 4 200 Ukraina, energikris, inflation, aggressiva räntehöjningar
2023 ≈ 3 300 Bankkriser, AI, inflation, räntor, Kina, geopolitik
2024 ≈ 3 800 USA-valet, räntesänkningar, AI, geopolitik
2025 ≈ 4 000 Trump-politik, tullar, räntor, geopolitik, AI
8 gillningar

Personlig erfarenhet: jag gick in med liknande summa i breda globala indexfonder på en gång. I Trump-tider, med tullbråk och andra rörelser jag inte kan påverka. Svajade det till precis efter? Japp. Har det gått både upp och ner sedan dess? Japp. Är trenden (so far) positiv? Japp. Är jag bekväm med att botten kan gå ur? Japp.

Absolut ingen stress/magkänsla/oro runt det, utan jag såg det som ett verkställande av en forskningsbaserad investeringsstrategi med minst 10 års horisont.

8 gillningar

Ett annat sätt att se på det. Om pengarna redan satt på börsen, skulle du ta ut dem idag för att det snart är mellanårsval, krig och månförmörkelse?

12 gillningar

Jag hade gjort det som ger mig bäst odds och följt forskningen. Dvs tryckt in allt på en gång då min sparhorisont är mer än 10år.

3 gillningar

Om vi visste hur man gör det skulle vi förstås alla sälja våra fondandelar och göra likadant. Eftersom vi inte gör det får vi förlita oss på time in the market.

3 gillningar

Var kollar du upp relevant globalt index inför köpet?

Själv skulle jag hålla lite koll på detta index i ditt fall:

https://www.google.com/finance/beta/quote/SPG1200:INDEXSP?window=MAX

Mvh Stefan :rocket:

Pytsa in i omgångar när fear and greed index visar på max fear.

Om du tycker det känns olustigt att köpa då, för det kommer vara ett narrativ i marknaden då som förklarar varför, så välj bankkonto.

Det är svårt att tajma….

Men håller med om att det känns som det långvariga kriget i Iran och högt oljepris talar för att börsen går nu pga ökad inflation.

Jag tänkte dock samma i april. Marknaden verkade tro att konflikten skulle bli kort eftersom börsen knappt hade gått ner något trots krig i oljeländerna. Jag var säker på en stor nedgång i slutet av våren och sommaren. Efter att ha bollat lite med kloka människor på detta forum sålde jag dock inte av allt som jag hade tänkt.

Hur det blir nu vet förstås inte jag men jag ligger kvar. Stor risk att man säljer av och om en vecka tar börsen glädjeskutt

1 gillning

När du skriver breda indexfonder så antar jag att du menar aktiefonder. Men om du vill slippa den stora volatiliteten som aktier har, men samtidigt få avkastning på allt ditt kapital, så behöver du investera i fler avkastande tillgångsslag än bara aktier.

Bäst odds för vadå? Även på 10 års sikt uppskattas en aktiefond ha 10% risk att prestera sämre än den riskfria räntan, så det finns definitivt bättre alternativ, se bild nedan. Men vill man prompt ha förväntad CAGR för just aktiemarknaden, då får man nöja sig med sämre odds.

Betänk också, om man förbättrar sina odds drastiskt, jämför ex. Avancerad Allväder vid 3 år, eller Enkel Allväder / Golden Butterfly vid 5 år, så ser ni ungefär samma sannolikhet/risk som för aktier vid 10 år (till mindre än 1% “kostnad” i form av lägre förväntad avkastning). Det innebär att allt kapital som har mellan 5-10 års horisont också går att investera, vilket kommer att resultera i en högre absolutavkastning i slutändan än en renodlad aktiefond.

7 gillningar

Om du inte kan ta dina fingrar av dina investerade pengar sätt inte dem in…om du tappar somn över det, sätt inte de in…eller bara sätt in dem och radera din bankid :smiley:

1 gillning