Står vi inför en mindre börskrasch? Försök till god tajmning av marknaden

Ok ekonomisk avkastning. Sen kanske oddsen för ok nattsömn också ökar.

Men det har framkommit att TS redan är en van investerare, så troligen är allas svar lite onödiga.

Det är ett beslut som behövs. Det kan bara TS ta.

Alternativ:

Sparkonto.
Dela upp insättning i fond x över y månader.
Investera allt idag.
Sätta x % i fond idag och resten i räntor eller dylikt.

Inget är fel.

Men beslutsångest är jobbigt för alla.

5 gillningar

Jag har samma läge om än inte samma belopp. Och jag tänker precis samma. Jag tycker börsen känns övervärderad och att det “borde” komma en sättning. Å andra sidan har jag tänkt det ett tag och därmed missat avkastning.

Jag ser mig som en logiska människa och ändå följer jag inte logiken som säger att det är bäst att investera allt på en gång. Meeeen, jag vet att jag kommer svära om jag går in med allt och 6 månader senare har det gått ner 40%.

Jag har landat i att sprida ut det över en period på 1-2 år. Medveten om att jag kan missa avkastning (statistiskt sett kommer jag göra det) men emotionellt känns det ändå rätt.

4 gillningar

Under förutsättning att du har en lång sparhorisont, in med allt, logga ut.

Kom tillbaka om tio år.

3 gillningar

Flera kloka svar som jag helt håller med om och som jag började med att skriva; “Time in the market beats timing the market”. Så det behöver ingen mer berätta :smiley:

Men det är inte riktigt det jag frågar om. Om vi för ett ögonblick bortser från den välkända sanningen och i stället försöker oss på att faktiskt tajma marknaden, hur ser ni på omvärldsläget just nu?

2 gillningar

Tajma marknaden är ett lotto. inget man ska hålla på med.
Ingen VET hur börsen kommer gå så du kommer sannolikt att förlora på det.

6 gillningar

Vår kollektiva gissning om alla skulle rösta är med största sannolikhet fel, det är väl det som är hela poängen.

Jag stod inför samma beslut du har nu i höstas när jag sålde en fastighet, jag valde att inte försöka tajma marknaden och gick in med allt direkt, även om det var precis samma tankegångar som du har nu då för min del - min känsla sa att nedgången stod inför dörren men jag vet av erfarenhet att jag är värdelös på att tajma marknaden och valde “time in the market” eftersom jag hade lång sparhorisont. Det har hittills visat sig vara ett bra beslut. Men med det sagt - och som många redan sagt - ingen av oss vet hur börsen kommer gå eller hur något specifikt index kommer att gå etc. Men om jag hade stått i din situation idag och hade ett stort belopp hade jag gjort samma sak som i höstas om jag hade 10 års + sparhorisont. Men som sagt, ingen här kan med säkerhet säga om det är bra eller dålig tajming just nu.

1 gillning

Det är ju precis det som inte går. Då får du investera på känsla. Men det är inte det rationella sättet.

Om du oväntat (?) fått en rejäl summa pengar samtidigt som du redan har en hög lön och ett bra sparande, vad spelar det för roll om börsen rasar 30% imorgon?

Men för all del, om du sover bättre på natten med pengarna i madrassen ett tag till så är det väl bra så. Smyg in pengarna. Men när pengarna är investerade, vad gör du då? En krasch kanske lurar runt hörnet. Ska du ta ut? Hälften?

Sluta vara ett nervvrak.

1 gillning

Det går inte att säga vad “ok ekonomisk avkastning” är utan att ta hänsyn till risken. Du skriver själv om sparkonto, att du bara skulle lagt 2/3 i en global indexfond osv, vilket tyder på att en aktiefond har högre risk än vad man är bekväm med. Man behöver ta allt kapital i beräkning, även på sidlinjen, från år 0, och helt plötsligt så är det inte så ok avkastning längre.

Jag vet inte, så van verkar hen inte vara ändå?

Om den välkända sanningen är “direkt in med allting i en aktieindexfond”, så håller jag inte med, oavsett hur, men särskilt inte som omvärldsläget är just nu.

Men jag tycker samtidigt inte att du ska försöka tajma marknaden, utan istället investera allt i en portfölj som du kan hålla i vått och torrt.

(Men du behöver se på allt ditt likvida kapital, sitter du redan på 5 miljoner i 100% räntor så kan det vara vettigt att investera dessa 3 miljoner i 100% aktier.)

9 gillningar

Nej. 2/3 beror på att jag redan kommit i mål om jag haft 3 miljoner. Men att lägga 100% på ett sparkonto i 25-45 år gör att jag högst troligt förlorar rejält i köpkraft och missar målsnöret. Men med 66% i en aktiefond så bör jag hänga med inflationen med lite marginal.

Men då allt investerande och sparande innebär en risk, så är det fullt rimligt med en krockkudde i mindre volatila tillgångar. Jag har det redan idag, så varför skulle jag justera om det?

Sen frågade TS vad jag skulle gjort. Det är inte fel att svara på just det och få lite perspektiv hur andra tänker.

Men då grundfrågan verkar vara om man ska försöka tajma marknaden, så är mitt svar nej.

Sen får alla investera precis som de vill. Även TS som ändå verkar ha bra koll, men har lite beslutsångest. Vilket är fullt mänskligt.

1 gillning

Jag fick en stor klumpsumma för tre år sedan och lade in 2/3 i en global aktiefond direkt. Jag behöll 1/3 på högräntekonto eftersom jag behövde fundera på hur stor buffert jag ville ha.

Dagen efter jag köpt fonden sjönk börsen 6 procent. Inte roligt. Men jag pytsade in lite mer pengar i fonden under följande månad tills jag landat i den fördelning jag var nöjd med. Den står sig ännu.

Mitt tips är i alla fall att inte vänta för länge. Världen är turbulent och kommer säkert vara i flera år framåt.

1 gillning

@Vinnie - Jag står med ca 2m utanför börsen p.g.a. de höga värderingarna. Impopulärt betraktningssätt här märker jag.

Det är flera som anser att börsen är ovanligt högt värderad och bedömer att det finns en risk att ett fall är nära förestående. Med flera menar jag några stycken vars åsikt väger en del. Det är naturligtvis många många fler (personer, investerare) som anser det bra att fortsätta investera.

Samtidigt ska det tilläggas att jag är nära att nå mitt mål så jag väljer avsiktligen lägre risk (och lägre potentiell vinst) i detta skede. Om din horisont är lång så är det antagligen helt riktigt att gå in med allt nu, som redan påpekats av andra.

Lycka till!

1 gillning

Av nyfikenhet: Hur länge har du stått med 2M utanför börsen, och vad har du placerat dessa 2M i?

Ok, my bad, jag tänkte nog att TS fråga löd i stil med “om ni var i min situation”, men som sagt så behöver man betydligt mer information för att kunna svara på det.

Med din kommentar om krockkudde så låter det som att vi är överens om att ingen bör investera alla sina pengar i aktiefonder iaf.

1 gillning

Global index i sek är väl upp 15% minst sedan kriget inleddes i februari?

Det har vart dyrt senaste åren att stå utanför marknaden.

4 gillningar

Jag hade nog lagt in 60% direkt och sedan resterande fördelat kommande halvår/år, tex 100000kr/mån. Då är du med i matchen men har ändå en del vid sidlinjen om den stora dippen kommer under närmaste året. Har som många andra skrivit mycket att göra med hur man hanterar ev. upp/nedgångar på börsen

Gällande impopulärt betraktningssätt - Jag vill förtydliga & nyansera lite eftersom jag är en av de andra rösterna här - att köpa nu är inte vad jag tror på eller har som personlig åsikt.

- Jag tror som du att marknaden är högt värderad. Men jag vet inte. Det jag säger och vad mina mina ekonomiska beslut följer min strategi gällande långsiktigt sparande och speglar definitivt inte mina känslor. Jag personligen kör på time in the market & köp köp köp som strategi vilket i ganska lång tid visat sig fungera på det viset att jag faktiskt till slut lyckas hålla mig nära index i utveckling över tid till skillnad mot när jag freestylade och försökte vara smartare än marknaden.

Enligt frågan TS ställde “Hur hade ni gjort med era 3mkr idag? Rakt in på börsen? Uppdelat i mindre insättningar över en 6månaders period? Eller avvakta och köpa vid en dipp i höst/vår?” - Min strategi är långsiktig. Jag köpte i höstas för stor summa enligt min strategi. Nu hade jag också köpt enligt min strategi. Men jag tycker fortfarande att börsen är övervärderad, vilket inte hade ändrat mitt beslut eftersom jag har visat mig vara urusel på att tajma och att förstå åt vilket håll det barkar. Men vi måste ju alla följa det vi själva tror på. Jag är bara en random person på internet såklart och definitivt ingen ekonomiguru.

Jag har i många år följt massor av ekonomiska tidskrifter, ekonomibloggare och ekonomigurus och “tunga röster” och mitt problem har oftast varit att jag kanske haft bias till lyssna på dem som säger att börsen varit högt värderad. Detta har varit ett tema för mig. Det har medfört att jag ofta har stått utanför eller med för lite exponering (och även både lyckats och misslyckats med stockpicking, och över tid inte slagit index iallfall).

Gällande de källor du har så är de säkert bättre än de jag lyssnat på & av nyfikenhet undrar jag vilkas åsikt väger mycket som du lyssnar till? Jag har inte för avsikt att ändra strategi, men jag är ändå intresserad av att lyssna på dessa röster.

Jag har under alla mina 11 år på börsen hört att börsen varit övervärderad. Har aldrig hört motsatsen.

Förstår våndan. I våras fick vi 1,5 M som skulle investeras. Det innebar att vårt investerade kapital ökade med 50 %. Skitläskigt! Jag hade många tankar och funderingar med tanke på hur omvärlden såg ut JUST DÅ. Skrev och frågade. Fick svaret jag visste jag skulle få. Time in the market…

Hade önskat få svar från dem som tidigare våndats. Så här får du mitt. Vi satte in allt direkt. Det var läskigt i några veckor. Sedan kändes de pengarna som en del av övrigt kapital och jag kände inte längre ångest över en sättning.

7 gillningar

Du skulle lagt in allt igår redan. Det bästa du kan göra är lägga in allt idag.

In med 100% i ett klick sen har du din buffert och resterande sparande sen tidigare. Lönen rullar in varje månad, du är stark, tro på dig själv.

Vad ska du göra resten av veckan nu då ? Lev livet och låta pengarna jobba ifred.

7 gillningar

Första gången jag gick in med en ”större” summa, 100k vid ett enskilt tillfälle, var under dippen i samband med covid. Det var egentligen bara ren tur. hade jag fått tillgång till pengarna några månader tidigare hade jag sannolikt missat den nedgången helt.

men den erfarenheten tillsammans med att det nu handlar om betydligt större belopp, gör att jag spetsar öronen lite extra när jag hör begrepp som ”övervärdering” och ”krasch” nämnas. Och efterfrågar tankar kring just det.

Det lutar kraftigt åt att jag iallafall går in med 1mkr asap.

2 gillningar

Fick loss dem i samband med försäljning av hus o januari. De sitter på vanligt sparkonto hos morrow och zaver. Jag har ett par gånger mer på isk